Online médiá vedia, že čas, ktorý používatelia strávia na ich webe, je pre ich biznis kľúčovým. Čím dlhšie na webe ostanú, tým viac obsahu uvidia. S tým rastie šanca, že ho budú zdieľať a privedú nových návštevníkov. Zvyšuje sa lojalita ku značke a teda aj priama návštevnosť. A to všetko prinesie do firemnej kasičky viac koruniek za predanú reklamu.

Každodennou úlohou médií je teda rozmýšľať, ako udržať používateľov na webe čo najdlhšie. Tajnou ingredienciou je kombinácia tvorby zaujímavého relevantného obsahu a príjemného používateľského zážitku. Významnú úlohu hrajú dáta, vďaka ktorým vedia weby personalizovať a proces automatizovať.

Z týchto dôvodov sa pred rokom rozhodli v Zoznam.sk vyskúšať technologickú novinku Strossle - automat na personalizáciu obsahu. Technológia analyzuje obsah i používateľa - jeho správanie, zvyklosti a polohu. Na základe zozbieraných dát vyberá relevantný obsah, ktorý sa mu automaticky načíta v boxe prispôsobenom dizajnu stránky.

Test prebiehal od Marca 2016 na portáli Topky.sk, kde boli dovtedy ponúkané iba články súvisiace s danou témou. Za kľúčové parametre určil Zoznam:

  1. čas strávený na stránke (Average Time on Site)
  2. miera okamžitých odchodov (bounce rate)
  3. počet zhliadnutých stránok na 1 návštevu (PV/session)

Doplnkovým ukazovateľom bol vplyv na znižovanie nákladov, zvyšovanie výnosov a celkové zefektívnenie distribúcie obsahu.

Box so súvisiacimi článkami bol vyvinutý interne. Je umiestnený v každom článku na pravej strane a ako sa užívateľ posúva nižšie v článku, tento sa tiež posúva nižšie. Obsah v ňom vyberajú redaktori ručne. Po dopísaní článku sa pozrú do databázy, nájdu vhodný súvisiaci obsah k danému článku a tento napárujú.

Zdroj: Strossle

Strossle box je umiestnený na konci článku, pod dvoma 300x300 bannermi. Nescrolluje nižšie a na rozdiel od súvisiacich používa aj obrázky. Používa dizajnové prvky Topiek, ako napr. font, veľkosť písma či formát obrázkov, a teda pre užívateľa je vizuálne na nerozoznanie od zvyšku webu. Obsah vyberá robot, bez ľudského zásahu. Výber kombinuje s reklamnými preklikmi, ktoré pre médium znamenajú dodatočný príjem.

Zdroj: Strossle

Výsledky

Zdroj: Strossle

Automatizované odporúčania od začiatku testu fungovali lepšie ako súvisiace články vyberané redaktormi. V Marci 2016 manuálny výber dosahoval 3,12% preklikovosť (CTR), automatizovaný výber 5,79%. Zlepšenie bolo na úrovni 85%. Keďže automatizované odporúčania sa zobrazujú na konci článku a pod reklamou, merali sme aj preklikovosť z viditeľných zobrazení (inview CTR), ktoré bolo 12,98%.

Postupom času, ako návštevníci Topiek konzumovali viac obsahu a robot lepšie profiloval oblasti záujmu, sa CTR zlepšovalo. V Decembri 2016 manuálny výber dosahoval 2,59% preklikovosť vs automatizovaný výber 7,86%, t. j. zlepšenie o 303%. Inview CTR sa vyšplhalo na 19,91%.

Zdroj: Strossle

Pri meraní kľúčových parametrov došlo k záveru, že užívatelia, ktorí použili automatizované odporúčania Strossle, vygenerovali v priemere 22% viac impresií (PV/session), predĺžili návštevu o 48% (Average Session Duration) a miera okamžitých odchodov (bounce rate) sa zlepšila o 34%.

Zlepšenie kvality návštev malo 1% vplyv na zlepšenie celkových display výnosov portálu. Zároveň redaktori ušetria čas spojený s ručným výberom súvisiacich článkov.

Zoznam v náväznosti na výsledky rozšíril implementáciu technológie na celé svoje portfólio a od Septembra spustil nový formát - predaj natívnej reklamy v odporúčacích boxoch. “Strossle nám pomáha rásť. Zhodnocujeme existujúci obsah bez dodatočných nákladov. Návštevníci si prečítajú viac článkov a ostanú dlhšie na našom webe. Nový zdroj výnosov je pre nás dodatočným bonusom. Veľmi sa mi to páči.”, vyjadril sa Martin Mác, generálny riaditeľ Zoznamu.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.