Nie, nejde o konkurenciu známych hodiniek od Apple. Facebook tento mesiac predstavil svetu novú platformu Watch, ktorá je prepracovanou verziou jeho ponuky video obsahu. Nepôjde o seriály v štandardnej dĺžke, ale skôr o série krátkych videí, pričom sa môžeme tešiť aj na originálnu tvorbu rôznych žánrov – komédie, živé športové prenosy alebo safari show z dielne National Geographic. A toto všetko na jednom mieste v rámci Facebooku. 

Sociálny rozmer nebude vo Watch, pochopiteľne, chýbať. Videá budú zaradené do sekcií ako „O čom sa najviac hovorí“ alebo „Čo ľudí rozosmialo“, a to na základe reakcií používateľov. Súčasťou bude aj chat pod videom. Používatelia budú mať tiež možnosť vytvárať a pridávať sa do skupín ľudí zdieľajúcich nadšenie pre rovnaké seriály. Jednotlivé relácie budú mať na Facebooku vlastné stránky.

Aby vo Facebook Watch pribúdal stále nový a nový obsah, Facebook plánuje tvorcov finančne motivovať, pričom príjem bude pochádzať z reklamy. Kým tvorcovia dostanú 55 percent z príjmov, zvyšok ostane Facebooku.

Watch je už aktuálne dostupný obmedzenej skupine používateľov v USA. Čoskoro by ju však mal Facebook rozšíriť aj ostatným používateľom v USA a následne globálne.

Je Watch hrozbou pre slovenské televízie?

Aj keď Facebook Watch prinesie vlastný video obsah, slovenské televízne stanice sa veľmi nemusia obávať odlivu divákov. Pre typ videí bude totiž Watch skôr konkurovať YouTubu ako im. Tiež je otázne, ako rýchlo Watch príde na Slovensko a či vôbec prinesie obsah v slovenčine. V lepšom prípade ponúkne slovenské titulky, podobne ako je to v Netflixe, no to nemusí vyhovovať podstatnej časti fanúšikov televízie.

Tak ako streamovacie služby na čele s Netflixom, ktoré má aktuálne na Slovensku predplatených 7,55% onlinovej populácie*, nedokázali výrazne ohroziť postavenie televízií na Slovensku, nemyslíme si, že práve Facebook Watch bude platformou, ktorá zmení návyky nášho silno televízneho národa.

Iné to bude z pohľadu reklamy. Ak si Facebook Watch nájde svojich fanúšikov na Slovensku, firmy na Slovensku určite skôr či neskôr začnú premýšľať o inzerovaní na tejto platforme. To môže viesť k preskupeniu výdavkov na reklamu, a teda možný pokles príjmov z reklamy pre televízie. Viac však môže stratiť YouTube. Watch totiž pre podmienku registrácie na Facebooku bude mať presnejšie údaje o divákoch, a teda bude pre inzerentov lákavejší.

To všetko platí iba v prípade, že Facebook skutočne prinesie Watch na Slovensko. Iste ho používatelia Facebooku neprehliadnu a neodignorujú, no podľa nás bude skôr prostriedkom na skrátenie dlhej chvíle a pre štandardné seriály a relácie siahneme opäť po ovládači od telky.

Zdroj informácií: Facebook Newsroom, Techcrunch

*GroupM Live panel

Pozn.: Tento článok pôvodne vyšiel v newslettri Coffee Break by MEC W33 agentúry MEC Slovakia.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.