03.07.2014, 22:29

Čo ste dnes urobili pre dobro sveta?

V poslednom období je toho čoraz viac. Konzultanti rozprávajú o zmysle existencie firiem, empatii, participácii... A firmy chcú konať dobro. Purposeful marketing je buzzword. V reklame sa riešia veľké témy, ako sú celospoločenské problémy, úloha rodiny, stereotypy a predsudky, láska a vzťahy, život, smrť...

A ty si čo urobil pre dobro sveta

V poslednom období je toho čoraz viac. Konzultanti rozprávajú o zmysle existencie firiem, empatii, participácii... A firmy chcú konať dobro. Purposeful marketing je buzzword. V reklame sa riešia veľké témy, ako sú celospoločenské problémy, úloha rodiny, stereotypy a predsudky, láska a vzťahy, život, smrť...

 

Dove má vnímanie krásy, P&G si privlastňuje matky, Avon pomáha bojovať proti rakovine. Pridávajú sa ďalší... Coca-Cola pomáha šíriť dobro, Pantene si v Ázii všíma stereotypy vo vnímaní žien, podobne Always, dokonca aj nudný Microsoft sa snaží a vzdal hold ženám. Chevrolet minul veľa peňazí, aby sa pridal k boju proti rakovine. Chipotle sa spája s udržateľným potravinovým systémom. A Axe si z toho robí srandu.

 

Biz Stone, jeden zo zakladateľov Twittru, si dokonca myslí, že filantropia je budúcnosťou marketingu (Podľa môjho názoru sa mýli).

 

A už vôbec nehovorím o firmách a značkách, ktoré si robenie dobra zakódovali do svojej DNA. Patagonia ľudí už dlho presviedča, aby si nové veci kupovali, len keď ich naozaj potrebujú. TOMS za každý pár topánok, ktorý si od nich kúpite, druhý pár darujú deťom z rozvojových krajín. Podobne Warby Parker – firma vychvaľovaná ako jedna z najinovatívnejších v maloobchode na svete, dáva okuliare chudobným ľuďom. B Corps sú v Amerike hitom. Teda súdiac podľa publicity, ktorej sa im dostáva v médiách.

 

A čo vaša značka? Máte už svoju veľkú tému? Zaujíma vás, či vaše produkty zlepšujú svet alebo aspoň robia ľudí šťastnými?

 

 

Prečo je to vlastne dôležité? V rozvinutom svete stúpa počet ľudí, ktorí si myslia, že úlohou firmy nie je len maximalizácia zisku pre majiteľov a akcionárov. Ale že firmy jednoducho majú niečo dávať späť ľuďom. Inak len parazitujú na systéme. A čoraz viac ľudí nechce podporovať parazitov.

„Greed is good,“ platilo v 80-tych. Posunuli sme sa ďalej.

 

Nie je to o CSR, ako ho poznáme. Firmy si z veľkých tém a konania dobra robia hlavné kampane, kampaňové platformy, niektoré dokonca kvôli tomu menia svoj biznis.

 

Odporúčam, aby ste zvážili naskočiť na tento trend. Jednak je využívanie trendov zvyčajne dobré pre biznis. Okrem toho, ak zvolíte tému, ktorá súvisí s vaším produktom, môže vám „dobro“ fungovať aj predajne. Zachováte si fókus a zároveň vyvoláte emócie. Ľudia budú mať pocit, že s produktom dostávajú hodnotu, takže nebudete musieť dávať veľké zľavy.

 

Samozrejme, najlepšie funguje, ak sa konanie dobra stane hodnotou firmy a prejaví sa v jej kultúre. Inak vás skôr či neskôr budú kritizovať, že len zakrývate svoje zlé produkty a neschopnosť inovovať. Ale úprimne, lepší je dobrý skutok vykonaný z egoizmu ako žiadny dobrý skutok.

Čo si myslíte vy?

 

P. S. Tonbogirl aktuálne predáva TOMS na Šafku. Skočte sa pozrieť.

 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.