Po novom roku som sa zúčastnil celoslovenského osobného prieskumu s témou "mladí vo veku 14 až 19 a sociálne siete". Človek môže mať dojem, že sa toho veľa nedozvie, veď, pán boh zaplať, minimálne k tej hornej hranici nemáme až tak ďaleko. A navyše, každý má v rodine aspoň jedného tínedžera, čo na tom, že sme sa s ním nikdy nerozprávali, lebo má pozornosť len pre mobil. Pár poznatkov z prieskumu som vypísal a aj keď sa môžu zdať samozrejmé, skúsme podumať, či ich aj reflektujeme vo svojej práci.

Mladí:

Nelajkujú značky. Nechce sa im, príde im to neprirodzené, tak isto, ako ich rodičia nelajkovali reklamy v televízore. Akurát len my   marketéri si myslíme, že je v poriadku vziať obyčajné video, nahovoriť si, že je spontánne a virálne, a čakať, že sa za ním potrhajú. Nepotrhajú. Zaujímavá situácia ale nastáva pri otázke, či to video poznajú. Poznajú.

Kúpili by si na základe neho? Možno. Reklama mladých ovplyvňuje rovnako, ako ich rodičov. Ale nenúťme ich lajkovať. Tak ako ich rodičia “nelajkovali televízor” a tak isto, ako napríklad marketéri odmietajú lajkovať statusy značiek. Apropo, kedy naposledy ste vy osobne na Facebooku lajkli post nejakej značky? LIDL v kauze “černoch” sa neráta, to nebol post, ale customer care. Takže kedy naposledy? No vidíte.

Sledujú diskusie pod statusmi. Napriek tomu, že 95 % mladých sa nezapája do komentovačiek, 95 % z nich priznalo, že diskusie sledujú, ba dokonca si ich preposielajú so slovami: “Ber popkorn a sleduj". A potom o nich debatujú a utvárajú si názor. Nepodceňujte silu diskusií a to ani vtedy, keď je tam “len pár komentíkov”. Desať komentárov uverejnených, sto nenapísaných. Ale v mysli už vznikli. A to je pre niekedy horšie, než keby to niekto raz napísal.

Veľmi veľa chatujú. Výskumy tvrdia, že až 70 % všetkej social aktivity sa deje mimo zraku verejnosti - v chatoch. Slovenská mládež to potvrdzuje. Nechce sa im nič zdieľať na Timeline, len sem tam zmeniť profilovku. Na Facebook sa chodí konzumovať, interagovať sa chodí do Messengerov. Jedna z najdôležitejších výziev tohto roka bude schopnosť dostať sa práve do tejto “šedej zóny”.

Berú Goga ako mainstream. “Gogo? Už bol v televízore, natáčal videá s prezidentom.” Na jednej strane si Gogo buduje značku a zvyšuje zásah a možno aj pomáha dobrej veci, na strane druhej, sa pre mladých stáva prefláknutým. A tí už majú nových hrdinov, napríklad PPPeter.

Si lajkujú navzájom. Zaujímavé je pravidlo reciprocity v rámci lajkovania. Lajkujem tomu, kto lajkoval mne. Ten zas lajkne na oplátku mne a takto dokolečka. Zaujímavé je nie len to, že tak konajú, ale že to vedia aj otvorene pomenovať. Identifikovať tých, ktorí majú v rámci reciprocity rozhodené siete čo najširšie, môže byť pre marketérov náročné, ale efektívne.

Nerozlišujú online a ofline. Insight z dospeláckeho sveta: Na akcii stretnete niekoho, opijete sa spolu a do rána debatujete ako najlepší kamaráti na svete. Keď sa ale stretnete na druhý deň, komunikácia viazne ako kamión na Čertovici. Internet priniesol do nášho života podobné trable: na Pokeci lietali RPčky rýchlosťou svetla, ale realita pri osobnom stretnutí bola ťaživá. Toto ale mladí nemajú. Oni totiž ABSOLÚTNE nerozlišujú medzi offline a online. Narodili sa v dobe, keď je pre nich spojenie týchto svetov prirodzené rovnako, ako akné alebo malé vreckové. Veru, žiadne trápne chvíľky pri prechode z online do offline.

A kde sa “socializujú? S náskokom najviac na Facebooku, je zdrojom všetkého - zábava, vzdelávanie, videá, prelinky na webky. Ale zároveň sú na ňom najviac škrobení, lebo rodičia, lebo starkovci a tak ďalej. Potom je tu Instagram, najmä fotky, ale idú si aj Stories. Snapchat? Nič moc, nainštalovali sme, vyskúšali sme, ale nepoužívame. A kde sú najviac v pohode? Messenger. Jednoznačne a s náskokom. Myslím, že záver si vie každý urobiť sám. Príjemné dumanie nad mladými.

Jaro Horváth o sebe:

Mám rád dizajn starých škodoviek, potulovanie po svete a príbehy vo všetkých podobách. Pracujem ako Strategy planner / Social media teamleader v reklamnej agentúre Creo Young & Rubicam, kde pre najväčšie slovenské značky hľadám cestičky, ako urobiť reklamné aktivity tak, aby boli pochopiteľné a jasné zákazníkom.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.