Magazíny a veľké obsahové portály majú extrémnu silu v organickom vyhľadávaní, čo často nevyužívajú. Elegantným riešením je využiť SEO silu na aktívnu tvorbu cieleného obsahu cez XML katalógy a tým vytvoriť nový zdroj trafficu a príjmov.

Technicky je trh pripravený

Heuréka priniesla do sveta eshopov nielen nový zdroj trafficu a zníženie marží, ale aj technologický pokrok. Konkrétne, predajcovia začali riešiť štrukturovaný export dát v podobe XML feedov. Práve tie sa dajú použiť na tvorbu XML katalógov monetizovaných provízne alebo cez PPC model.

Fungovanie

Štruktúrované dáta XML feedov sa využijú na naplnenie vlastného katalógu produktov. Samotný katalóg vytvorí médium na subdoméne, alebo v sekcii projektu. Je to technicky náročnejšia práca, ale oplatí sa.

Katalóg sa “vyskladá” z dostupných dát XML feedu. Produktové podstránky môžu obsahovať obrázky, popis, názov, cenu, kategorizáciu produktu a podobne. Teda médium si vytvorí ako keby “vlastný eshop” z produktov jedného alebo viacerých eshopov. Keď už ale návštevník bude chcieť nakúpiť, prechádza na stránku eshopu, kde dokončuje konverziu. Nejde teda o dropshipping, ani o prácu s tovarom. Je to čisto o návštevnosti a reklame.

Zdroj: osobný archív

Propagácia a traffic

Cieľom katalógu je získať nových klientov pre inzerenta, teda eshop, ktorého XML feed používa. Preto je potrebné zabezpečiť pre katalóg návštevnosť. To sa dá realizovať viacerými spôsobmi:

  1. SEO - samozrejme základ je získať pozície a traffic z organického vyhľadávania. Teda keď niekto zadá “lampa”, mal by ísť priamo na vašu sekciu lámp. Sila domény to vie čiastočne zabezpečiť. Takto jediným katalógom môže médium pokryť obrovské množstvo kľúčových slov.
  2. Linkbuilding - sila domény nestačí. Nový katalóg a jeho sekcie treba prepojiť s celým webom, odkázať naňho z článkov a dodať mu potrebné odkazy. Proste mu naliať nejaký “link juice”.
  3. Content - pre SEO je dôležité, aby katalóg obsahoval aj “niečo viac” ako len dáta z XML feedu. Teda ideálne je do sekcií pridať vlastné texty. Nie je nutné “pretextovať” každý produkt, ale je vhodné pridať texty v podobe článkov alebo popisov sekcií.
  4. Bannery - ak má materské médium nevypredané pozície, môžu smerovať na katalóg.
  5. Social - dať ľudom vedieť cez sociálne médiá a profily.
  6. Interaktívna reklama - umiestniť ukážkové produkty pod články ako ďalšiu možnosť, kde človek môže ísť po prečítaní článku.

Pridaná hodnota

Ak si médium postaví XML katalóg samostatne, môže získaný traffic premeniť aj na impresie bannerov. Tie sa môžu predávať klasický modelom. Je to pridaná hodnota a “traffic zdarma” pre klasický predaj médií.

Monetizácia

Ako traffic z katalógov monetizovať? Základná idea je formou affiliate kampane. Teda odkážete človeka na eshop a ak nakúpi, máte províziu. Takto máte ihneď k dispozícii viac ako 100 eshopov, z ktorých si môžete vyberať. Do jedného katalógu je možné integrovať aj viac predajcov. Napríklad 5 eshopov s nábytkom a vytvoriť veľký katalóg nábytku.

Ďalšia možnosť je integrovať XML feedy a predávať “kliknutia”. Ale to je už o dohode priamo s inzerentom. Samozrejme, je to obchodne o veľa náročnejšie, ako integrovať už “hotové” provízne affiliate kampane. No v konečnom dôsledku sú CPC katalógy výnosnejšie. No na to musí mať katalóg extrémnu silu ako napríklad katalóg GLAMI alebo Shopalike.

XML katalógy ako zdroj príjmov

Výhoda katalógu je to, že je viac-menej bez údržbový a prináša ďalšiu možnosť diverzifikácie príjmov média. To, či a ako veľmi sa mu bude niekto venovať, je len na médiu. Pravda je však taká, že čím viac jedinečného contentu a “SEO” podpory médium vynaloží, tým bude mať katalóg lepšie výsledky.

Kto je Štefan Polgári:

Štefan pracuje na pozícii Managing Director v affiliate sieti DOGNET. Sieť budoval od začiatku ako slovenskú s presahom do zahraničia. Tak isto sa venuje osvete ohľadom možností affiliate marketingu ako pre inzerentov, tak pre média a publisherov.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.