Poznáte to. Odprezentujete klientovi koncept alebo kampaň, všetko je nádherné, páči sa mu to. Tešíte sa z ďalšieho víťazstva a sľubujete si, že toto už bude naozaj tá úspešná kampaň, vidíte všetky ocenenia blyšťať sa na poličke v hlavnej zasadačke agentúry.

Pozor! Prichádza exekúcia. Idea je parádna, tak kde by sa to mohlo pokaziť?

Zdroj: Core4

Exekúcia kampane je perpetum mobile

Ideamaker začne rozpracovávať každý detail kampane, všetky popisy a mechaniky. Až do posledného facebookového postu. Nastupuje Account manager, ktorý to celé chytí a začne naceňovať.  Väčšina vecí sa zrealizuje inhouse, niektoré veci sa outsoursujú od dodávateľov. Account manager obeháva agentúru, zisťuje odhady, prepočítava, kalkuluje, ráta s problémami na všetkých stranách, hľadá a zisťuje, na čo všetko sa mohlo zabudnúť, kde sú rezervy, kde vieme ušetriť, zjednáva technológov či dodávateľov. Poviem vám, je to hotová výpočtová accountská veda. Kto nezažil, neuverí.

Ku koncu dňa či dvoch je k dispozícii aproximatívny rozpočet. Je to tam veľkým napísané – cena je orientačná a jej finálna podoba závisí od presného konceptu, scenára, lokácií, kostýmov, občerstvenia a iných vecí medzi nebom a zemou.

Zdroj: Core4

Pohľady na kampaň klienta vs. agentúry sa môžu veľmi zásadne líšiť

Klienti dostali rozpočet. Zvyčajne v tejto chvíli už presne vedia, že na tomto projekte account manager predsa nemôže stráviť až toľko hodín. Často sa pýtajú, čo presne grafik z cenovej ponuky bude robiť na tom jednom kľúčovom vizuáli, prečo toľko hodín... a prečo facebookový obrázok nemôže byť rovnaký ako plagát. Otázky pokračujú. Či definitívne potrebujeme art directora v tomto celom procese... a načo je tam ešte aj kreatívny riaditeľ? Prečo je cena za programátora taká vysoká a či nemôže jeho hodinová sadzba byť o 30 % nižšia.

Zdroj: Core4

Čas paniky

Veľmi dobre poznám vydesené pohľady accountov, prichádzajú za mnou s prekvapivým výrazom tváre a otázkou „Čo ďalej?“. Snažia sa klientov edukovať, vysvetľovať jednotlivé položky a ich potrebu, dĺžku, kvalitu ľudí v agentúre a podobne. Neraz nás to stojí veľa úsilia a hlavne času, ktorý by sme vedeli venovať práve spomínanej kampani, jej napredovaniu a samotnej exekúcii.

Zdroj: Core4

Čo je digitálna agentúra?

V zdravom partnerskom vzťahu klient a agentúra považujem za veľmi dôležité, aby každá strana vedela, ako fungujú procesy vnútri firmy, čo je úlohou jednotlivých  ľudí, kto sú tí ľudia. Veľmi dôležitá je vzájomná dôvera a rešpekt. Píšem za agentúru.

Pracujú u nás navonok obyčajní ľudia, je to ich denná práca. Dostávajú za ňu mzdu, ktorú potrebujú na život, hobby, sebarealizáciu po práci, rodinu, hypotéku a tak. Väčšina z nich sú špecialisti a odborníci, do ich know-how sme investovali nemalé prostriedky. Poniektorí majú množstvo kreatívnych ocenení za odvedenú prácu. Pre mnohých je práca koníčkom. Význam týchto ľudí v agentúre a ich kvalita je ohodnotená primeranou hodinovou sadzbou. Samozrejme, so zreteľom na benchmarky slovenského trhu. Ak klient vyžaduje kvalitnú prácu, na ktorú si nás objednal, tak mu poskytneme svojich odborníkov a špecialistov a pokúsime sa dodať najlepšie výstupy, aby sme sa pod ne mohli podpísať. Preto cenu za ideamakera, grafika, UX dizajnéra či iného špecialistu znížiť nielenže nevieme, ale vlastne ani nechceme.

Dodanie kreatívneho a kvalitného výstupu je dôvod, prečo sú na zákazke a, samozrejme, aj v cenovej ponuke takmer vždy účastní aj art director a creative director. Dohliadajú na celý proces od vzniku ideí cez tvorbu konceptu, vizuálov až po rozrobenie do najmenších detailov kampane.

Kvalitný grafik bude aj ten váš kampaňový obrázok vylepšovať a dovádzať do dokonalosti niekoľko hodín, aj keď vám to príde len ako obrázok. A, samozrejme, keďže je to dobrý grafik, jeho hodinová sadzba je vyššia. Ten obrázok je taký parádny, že buduje vášmu fb postu engagement či likes. A vtedy tlieskate.

Často klienti zabúdajú, že úloha accounta je koordinovať proces vzniku projektu. Je vždy v prvej línii, stojí pri všetkom a pri každom. Žiadnemu klientovi nedokážeme vyúčtovať všetko nasadenie a čas, ktorý account manager strávi na džobe, a aj tak im to veľakrát príde „hrozne veľa“  hodín. Treba tam však započítať jeho briefovanie, mailovanie, telefonáty, vysedávanie pri kopíkovi, grafikovi, hádanie sa s arťákom či kreatívnym riaditeľom, argumentovanie klientovi, opätovné meetingy u klienta, prezentácie atď. A v nekonečnom rade poriadnu dávku stresu a množstva obvinení zo všetkých strán, že niečo opäť zbabral.

Takto by sa dali popísať všetky pozície, ktoré sú potrebné na vznik kampane, ich význam a potreba.

Zdroj: Core4

Kedy je agentúra najvysmiatejšia?

Cieľom tohto blogu bolo v dobrom načrtnúť marketérom, že všetky návrhy rozpočtov a exekúcie kampane sú vyjadrením celkového úsilia agentúry dodať čo najlepšie kreatívne dielo za rozumnú cenu, ktorá dokáže agentúru motivovať, umožní jej pracovať v pohode, bez prílišného stresu a tlaku, podporí rozvíjanie nových vecí a technológií pre kampaň. Najdôležitejšie však pre nás je stretávať sa s dôverou a podporou klienta, pretože je to spoločný projekt. Keď ich máme, meníme sa na usmievavé a namotivované kreatívne mašiny a dokážeme aj nemožné.

Zdroj: Core4

Fikcia? Prečo tomu nedať reálny rozmer!

Aby tento blog pre vás nebol len takým sci-fi, pre všetkých klientov a marketérov, rozhodli sme sa otvoriť v Core4 platené miesto klienta – stážistu, kde si na vlastnej koži môžu na krátky čas vyskúšať život agentúry, zúčastniť sa spolutvorby stratégií či kampaní pre rôzne značky a rôznych klientov. Stačí sa prihlásiť na tomto linku.

Zdroj: Core4

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.