StoryEditor

Ako zadať webku

20.11.2014, 13:51
Včera som na konferencii Daily Web prezentoval svojich päť tipov, ktoré by mohli pomôcť malým, či stredným firmám s ambíciou zadať niekomu svoju webku. Nešlo mi o technické definície, na to tam boli iní, skôr o to, aby si zadávatelia vopred premysleli, čo presne potrebujú a nezadávali zoznam položiek v menu, či nebodaj titulnú stránku webky načrtnutú v exceli.

Včera som na konferencii Daily Web prezentoval svojich päť tipov, ktoré by mohli pomôcť malým, či stredným firmám s ambíciou zadať niekomu svoju webku. Nešlo mi o technické definície, na to tam boli iní, skôr o to, aby si zadávatelia vopred premysleli, čo presne potrebujú a nezadávali zoznam položiek v menu, či nebodaj titulnú stránku webky načrtnutú v exceli.

Naozaj ju potrebujete?

Základná otázka je, či vám nestačí niečo iné. Ak produkujete videá, možno stačí vytunovaný kanál na Youtube. Taký Rytmus tam má viac ako 350 tisíc subscriberov, na Facebooku ho sleduje pol milióna fans, myslím, si však, že jeho webku navštívilo o dosť menej ľudí. Ak píšete blogy, je jednoduchšie písať ich niekam, kde už to publikum je, a blogy tam očakáva (napríklad na SME) ako si ich písať na svoju novú webku a čakať, či tam niekto príde. Môj predrečník tiež upozornil ešte na to, že ak nemáte 10 tisíc €, kúpte si nejakú hotovú šablónu a ani neriešte webku na mieru, vraj nedostanete za tie peniaze dobrú vec… No, neviem, netrúfol by som si rovno takto šupnúť finančnú hranicu nepoznajúc potreby klienta, ale zas, nie som konzultant,)

Dobre, ale ak teda svoju webku aj tak chcete, tak:

01/ Musíte vedieť na čo má slúžiť

Má to byť skôr basicová informačná webka? V podstate "obal produktu/služby"? Z ktorého sa dozviete základné informácie, "zloženie", výrobcu atď? Napríklad webku k filmu Prvý slovenský horor sme koncipovali presne tak: je tam základné info, ale videá sú už na Youtube, fotogaléria je na Facebooku, dokonca to celé beží cez Tumblr. Easy.

Alebo potrebujete skôr "predajňu"?  Eshop? Servisnú stránku? Katalóg? Alebo potrebujete vlastný komunikačný kanál? Microsite? Napríklad keď sme robili promokampaň Kulehy na Kulyho pre St. Nicolaus vodku, stránka slúžila ako vlastné informačné médium. Nebola o produkte, ani firme, bola iba dočasná a slúžila nám na to, aby sme tam mali základné info o súťaži, aktivitách, darčekoch, či pravidlách. Raz sa ma iný klient opýtal, že čo dáme na podobnú kampaňovú microsite o rok-dva-tri. No asi nič, ktovie či o tri roky ešte vôbec búdú vôbec webstránky také ako ich poznáme dnes,)

02/ Pozerajte sa na ňu očami zákazníkov

Ešte aj dnes sa dajú nájsť webstránky, ktoré majú na titulke dlhý nudný text o firme, jej histórii, či dokonca zoznam členov predstavenstva, a logo firmy na stiahnutie v rôznych formátoch. Naozaj. Na hlavnej stránke. Na webku sa nemôžete pozerať "zvnútra" firmy, ale "zvonka". Očami jej návštevníka. Je fajn zistiť si jeho potreby, opýtať sa ho, čo naozaj hľadá, čo ho zaujíma. Napríklad projekt Italy With Love, čo je eshop s jedným produktom - každomesačný balík dobrôt z Talianska - sme koncipovali ako blog. Na titulke nenájde objednávkový formulár, ale veľa fotiek, trochu textu o cestách po Taliansku, recepty, sem-tam len náladové fotky… 

03/ Podriaďte dizajn efektívnej funkcionalite

Napríklad načo vám bude krásne flashové intro ak väčšina ľudí prichádza na vašu webku cez mobil, kde to celé neuvidia korektne? Na nič. Pri už vyššie spomínanom filme sme vsadili na responzívny dizajn, ktorý sa prispôsobuje tomu, či na stránku prichádzate z počítača, tabletu, či mobilu. Nehovoriac o SEO, a X iných "obmedzeniach", ktoré sú pre funkčnosť webu často oveľa podstatnejšie ako "moderný" dizajn.

04/ Musíte vedieť, čo má byť želaným efektom

Má sa na ňu návštevník pravidelne vracať? Ak máte nejaké pravidelné aktivity, nové správy, akcie, výpredaje, asi by to bolo fajn. Má reagovať/nakúpiť? Nechať kontakt? Stačí, ak sa o vás raz dozvie? Je rozdiel, ak potrebujete cez svoju stránku niečo predávať a keď tam napríklad naháňate podpisy pod petíciu. Vtedy stačí, ak každý príde iba raz. Musíte však vopred vedieť, čo chcete, aby návštevník na vašej stránke robil. Po tom, čo sa pozriete na webku jeho očami, musíte zaviesť jeho pozornosť tam, kam to potrebujete a motivovať ho k tomu, aby sa zachoval tak, ako to potrebujete. 

05/ Nechajte si poradiť

Ak sa nevenujete denne 8-10-12 hodín komunikácii, reklame, webkám, trendom, dizajnu možno nie ste až taký odborník ako ľudia, ktorí sa tomu venujú intenzívne,) Nechajte si poradiť, veď ani chirurgovi nehovoríme, že si myslíme, že ten rez by mal ísť zhora-dole, nie zľava-doprava. Ak nájdete niekoho, koho referencie sa vám páčia, prípadne vám ho niekto odporučil, dajte mu šancu ukázať čo dokáže. Jeho bude tešiť sloboda a dôvera a vy získate nielen najlepšie možné riešenie, ale aj nadšenca, ktorý pre vás určite v pohode urobí aj nadprácu. Win-win.

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
26. apríl 2024 18:11