Jeden z najznámejších sociálnych psychológov, Kurt Lewin, raz povedal: „Neexistuje nič také praktické ako dobrá teória.“ Práve vďaka teóriám dokážeme vysvetliť, prečo veci robíme tak, ako ich robíme. Dnes je najväčším cieľom značiek meniť naše správanie. A ešte k tomu toto
správanie merať – ako často sme si pozreli video, koľkí klikli na banner, ako stúpol predaj tovaru. Čo je systémové myslenie a ako môže značkám pomôcť zmeniť naše správanie?
Možno by sme mohli zmeniť systém
Pod systémovým myslením máme predovšetkým na mysli teórie od psychológov a sociológov, príklady, ktoré uvádzajú, a nástroje, ktoré odporúčajú na to, ak chcete riadiť správanie iných. Zdá sa vám to prílišné teoretizovanie? Priznajme si, nemení sa naše správanie podľa toho, čo sa okolo nás deje? A platí aj v prípade, keď sa rozhodujeme o kúpe, trebárs, nového auta. Hlavnou príčinou je, že naše správanie ovplyvňujú systémy, v ktorých žijeme. Za takéto systémy môžeme považovať pracovné roly, organizačné štruktúry či sociálne normy, ktoré sa očakáva, že budeme dodržiavať. Ak by sme však zmenili napríklad zabehnuté normy, zmenili by sme aj to, ako sa ľudia správajú a rozhodujú pri svojom ďalšom nákupe.
Ako zabezpečiť zmenu
Najlepšou cestou, ako nastoliť zmenu v naoko fungujúcom systéme, je zmeniť jeho kľúčový aspekt. Ako príklad môžeme použiť školskú triedu. Čo sa stane, ak odstránime lavice spolu so stoličkami a nahradíme ich tulivakmi? Alebo budú žiaci sedieť na podlahe? Čo tak nechať sedieť na zemi aj učiteľa? Bez ohľadu na motiváciu k učeniu, zručnosti či schopnosti žiakov, zmeny s vysokou pravdepodobnosťou ovplyvnia ich kolektívny zážitok. Zmena vo všeobecnosti dokáže vyprodukovať ďalšiu zmenu. Systémové myslenie nám umožňuje pozorovať a analyzovať vzťahy a štruktúry, ktoré zase pomáhajú formovať správanie. Iba vďaka tomuto dokážeme nájsť spôsob, ako systémy urobiť efektívnejšími.
Ako naplniť zmysel systému
Každý systém má svoj účel. Prvý krok, aby sme systém pochopili, je odhaliť jeho účel, napríklad prečo sú morálne zásady nastavené tak, ako sú. V niektorých prípadoch nie je účel úplne zreteľný, a teda nevieme, čo sa tým chce dosiahnuť (napríklad nevieme povedať,
prečo od žiakov očakávame, že budú v škole sedieť v laviciach), inokedy môže byť účelov aj viac. Jedným zo spôsobov, ako prísť na to, prečo je systém a jeho správanie v ňom nastavené tak, ako je, je nechať ľudí si svoje systémy predstaviť, pýtať sa ich, ako ich vnímajú, čo si myslia, že ich obmedzuje a prečo. Systémy nie sú ani dobré, ani zlé. Existuje len malá alebo veľká pravdepodobnosť, že účel, na ktorý vznikli, naplnia.
Hranice, ktoré udáva systém
Ďalším kľúčovým aspektom v rámci systémov sú hranice. Tie limitujú, ako sa správame. A to nielen v rámci hraníc, ale ovplyvňujú aj to, ako sa správame i mimo nich. Ľudia hranice porušujú často, niektorí účelovo. Môžeme sa vrátiť k príkladu so školskou triedou. Hranice tu hovoria, kto môže do triedy vstúpiť a kto nie, kde sa bude učiť, alebo ako budú žiaci medzi sebou komunikovať. Napríklad školníci tiež používajú triedy, ale len na ich udržiavanie a upratovanie. Vieme však povedať, že školníci ovplyvňujú učenie žiakov? Pravdepodobne nie a práve preto nie sú považovaní za súčasť triedneho systému.
Vytvorte systém v reálnom čase
Aj keď komplexnejšie systémy nedokážeme kontrolovať, vieme ich aspoň ovplyvniť. Jedným z komplexných systémov môže byť aj večierok. Nevieme predpovedať, čo sa na ňom stane, ale vieme počas neho vytvoriť podmienky na to, aby šlo všetko hladko. Za dôležité môžeme považovať jedlo, nápoje či priestor, ktorý by pôsobil príjemne. A čo tak zájsť viac do hĺbky? Určiť presné kombinácie jedla – budem podávať niečo štipľavé, vegetariánske alebo len niečo drobné? Určiť priestor, kde sa večierok bude odohrávať – spravím to doma na terase alebo
v nejakom pube? Tieto konkrétne veci sa nazývajú atraktory alebo aj artefakty. Podporujú aktivitu, ktorá ďalej spôsobuje zmenu správania. Dobrý hostiteľ na atraktory dbá a prispôsobuje ich tak, aby zabezpečil dobrý chod večierku. Naplánovaním systému, určením jeho účelu, hraníc a zabezpečovaním pozitívnych atraktorov sa ho naučíme zmeniť. To platí, či už ide o školskú triedu, konverzáciu na večierku alebo výber produktu na trhu.
Zdroj: globálne vydanie časopisu BLINK, MediaCom