Slovenskom intenzívne otriasa výsledok volieb a rozloženie kresiel v parlamente. Ľudia sa zdesene pýtajú: "Kto volil toho Kotlebu? Veď ja v rodine, v okruhu svojich priateľov na Facebooku nepoznám nikoho, kto tak urobil."
Žijeme sociálnymi sieťam. Neustále, intenzívne, a tie okolo nás vytvárajú taký obraz sveta, aký si sami určíme. Vyberáme si priateľov, ktorých názory korenšpondujú s tými našimi, sledujeme umelcov, politikov a značky, ktorých názory a hodnoty korenšpondujú s našim pohľadom na svet. To, čo nechceme vidieť môžeme filtrovať účinnejšie, než kedykoľvek predtým, tlačidlom like či unfollow.
Tvoríme si bublinu, nebezpečnú bublinu.
A skôr či neskôr, chtiac - nechtiac, podliehame zdaniu, že svet je práve taký, ako sme si ho vo svojej bubline nakreslili. Ak máte vo svojom friendliste priateľov z reklamnej brandže, je jednoduché pohľahnúť dojmu, že celé Slovensko žije reklamou a kampaňami. Bublina žije svojim životom a keďže je toho plný Facebook, tak zrejme je to tak všade. Ibaže svet taký nie je.
Taká je len naša bublina.
Aj keď sa to zdá ako najsamozrejmejšia vec na svete a cítime to podvedome, tak je postupne ťažšie a ťažšie pripustiť si, že svet sa skutočne nekončí za hranicami nášho Facebooku. Tam sa len začína. Skúste niekedy poprosiť svojho náhodného známeho, ktorý žije trebárs len niekoľko kilometrov od vás, aby vám dovolil “preschrollovať" svoj Facebook. Umelci, ktorých sleduje, politické názory, ktoré podporuje, spravodajské portály, ktoré sleduje.
"Ukáž mi svoj Facebook a ja ti poviem, kto si."
Bublina môže utripieť obrovský šok, zistenie, že ľudia riešia úplne iné veci, než my. Rovnako je to aj v marketingu. Ak nechce váš firemný marketing utrpieť podobné facky ako politická scéna, mali by sme si ustrážiť vlastnú Facebookovú bublinu. A viac počúvať reálnych ľudí.
"Back to the roots."
Začať viac jazdiť MHDčkou, bez slúchadiel v ušiach, sedieť v krčmách, čakárňach u lekára a naťahovať uši. Urobiť krok späť od sociálnych sietí nám paradoxne môže na sociálnych sieťach pomôcť. Lebo práve v tých čakárňach, krčmách, autobusoch, tam sa tvoria facky pre všetkých, ktorí si neustrážia svoju bublinu.
A je jedno, či ide o politiku alebo marketing.