StoryEditor

Keď kľúčom k úspechu nie je marketing

04.05.2015, 13:37
Mohlo by sa to zdať šialené, ale na to, aby ste zrealizovali svoj projekt, vám stačí zanietenosť. Pomôže vám v tom Kickstarter – spoločnosť, ktorá dáva projektom zelenú. No nie hociktorým.

Yancey Strickler, zakladateľ Kickstarteru, naučil tisícky kreatívcov bojovať s časom pri tvorbe kampaní, ale paradoxne sám sa hýbe pomalým tempom. Sedí v provizórnej zasadačke v bývalom storočnom klobučníctve na Manhattane. Tu sídli Kickstarter. Za grafitmi počmáranými dverami rozpráva o tom, ako sa sem dostal.

Za všetkým musí byť príbeh

Príbehy sú presne to, kvôli čomu Kickstarter vôbec existuje. V podstate umožňuje umelcom, hudobníkom, aktivistom získať od ľudí peniaze na svoje projekty a naplniť si tak svoje sny. Niektoré z takýchto známych projektov boli napríklad nezávislé filmy, príslušenstvo pre iPady, reštaurácie, novely.

Ako to celé funguje

Kickstarter funguje na spôsob záloh. Ľudia, ktorí sú pre daný projekt nadchnutí, prisľúbia určitú podporu. No reálne investujú, až keď sa projekt začne realizovať. V tradičnom marketingu väčšinou projekt a ľudia, ktorí za ním stoja, zostávajú v úzadí. Naopak, projekt, ktorý sa realizuje za pomoci Kickstarteru, musí byť viditeľný ešte predtým, ako vôbec vznikne. A to dosť na to, aby zaujal a získal podporu od ľudí na niečo, čo ešte neexistuje a možno nikdy ani nebude.

Začiatok Kickstarteru

Na začiatku boli dvaja tridsiatnici, ktorí mali väčšie pochopenie pre umenie ako pre biznis. Strickler strávil takmer desať rokov ako hudobný žurnalista až do jedného dňa v roku 2005, keď sa všetko zmenilo. Sedel v reštaurácii v štýlovom Williamsburgu v Brooklyne a jeden čašník mu povedal o nápade na biznis, ktorý by mohol pomôcť projektom získať na svoj rozbeh potrebnú finančnú podporu. Čašník menom Perry Chen predtým pracoval ako obchodník, učiteľ v škôlke, vlastnil galérie a bol hudobníkom. Chen neustále udržiaval kontakt so začínajúcimi startupistami. Práve vďaka nim prišiel na myšlienku, ako im pomôcť. So Stricklerom dali hlavy dokopy a v apríli 2009 spustili Kickstarter s pomocou tretieho co-foundera Charlesa Adlera. „V podstate, Perry a ja sme nemali vôbec žiadne technické zručnosti,“ vysvetľuje Strickler začiatky. „Charles bol pre nás ako internet, pretože vedel isté skratky a pomenovania, o ktorých sme my nemali páru.“

Stačí obyčajná zanietenosť

Veľa sa môžete naučiť už len z toho, ako vznikol samotný Kickstarter – spoločnosť, ktorá vyrástla na zanietenosti dať svetu to, po čom túži. Čo je najdôležitejšie, vytvorili biznis, ktorý nielenže má príbeh, ale motivuje každého, aby tiež išiel touto cestou. „Nikdy sme nehľadali niečo, čo môžeme spraviť, len preto, aby to bolo,“ hovorí Strickler o projektoch (väčšinou digitálnych), ktoré vzniknú počas jednej noci a pod ktoré sa podpíše hocikto, kto i len trošku prispel k ich vzniku. „Bolo to o tom, že nápad skutočne dával zmysel. Hľadáme niečo, pri čom by si všetci naši priatelia povedali – ideme do toho.“

Nemýľte si Kickstarter s obchodom

Keď sa pýtate, čo je kľúčom úspechu Kickstarteru, Strickler začne byť empatický: „Nie je to marketingový plán, nie je to sofistikovaný branding. Je to príbeh o ľuďoch. O tom, čo je ich cieľom, akú majú víziu,“ vysvetľuje, a razantne dodáva: „Nezaujímame sa o ľudí, ktorí chcú na Kickstarteri predať svoj produkt. Pre nás je zaujimavé, ako sa k nemu dopracovali. Takže, ak sa na Kickstarter pozeráte ako na predajný kanál, ste na zlom mieste.“

Hľadajte nadšencov

Ak chcete spraviť kampaň pre Kickstarter, musí za ňou stáť príbeh, a to taký, ktorý oslovínadšencov, ktorí radšej ako pasívnym konzumentom chcú byť súčasťou niečoho nového. Napríklad TikTok, obal navrhnutý pre iPod Nano, ktorý sa podobá na náramkové hodinky. Nápad existoval len na papieri, až kým sa jeho dizajnér Scott Wilson, neobrátil na Kickstarter. Oznámil, že všetky dotácie vyššie ako 25 dolárov budú brané ako predobjednávky a tým fanúšikov projektu ešte viac zaktivizoval. Mali to byť tí, ktorí nepodporujú iba ďalší iPadovský doplnok, ale „kolekciu vyrobenú z kvalitných materiálov, ktorá má vynímajúci sa dizajn a zároveň podčiarkuje kvalitu Apple produktov. Čiže nešlo iba o ďalší dizajnérsky kúsok, ale o hotový produkt“. Tik-Tok vďaka Kickstarteru vyzbieral 940 000 dolárov a dnes je bežne dostupný v Apple Store.

Prezradiť nápad vopred sa vypláca

Kickstarter sa stal sám osebe senzáciou, ktorú podporujú jedni z najznámejších investorov v New Yorkskom start up priemysle. V júli spoločnosť oznámila, že 10 000 projektov bolo úspešne financovaných, medzi nimi sú nápady, ktorých realizácia bola pripravovaná roky, no nikdy neuzreli svetlo sveta, pretože ich tvorcovia nedokázali získať potrebné prostriedky. Jeden z nich je napríklad projekt +Pool – filtračný systém, ktorý umožňuje bazénom pozvoľna sa nechať unášať na hladine rieky a byť pritom zároveň upevnený. Vďaka Kickstarteru dostal projekt podporu v podobe 41 000 dolárov. A stačili pritom iba ikonické obrázky bazénov, ako plávajú po rieke na úpätí Brooklyn Bridge. Miestni obyvatelia ohúrení nápadom, ako sa schladiť počas horúcich letných dní, prispeli a požiadali aj svojich priateľov, aby tak urobili. Síce nápad bol prezradený ešte predtým, ako bol uskutočnený, ale zato získal jednak finančné prostriedky a jednak potrebnú podporu, hovorí o začiatkoch +Pool Strickler. Projekt však ešte zďaleka nie je na konci. Bojovať musí s rôznymi miestnymi nariadeniami a infraštruktúrou mesta. No práca Kickstarteru sa skončila. „Sám som zvedavý, ako projekt dopadne,“ dodáva.

Marketing musí mať emócie

Získať podporu stoviek, tisícok donorov nie je jednoduché. A nie je to ani o tom najlepšom marketingu. Marketing, ktorý sprevádza Kickstarter, je založený predovšetkým na emóciách. Ponúka niečo, čo ľudia budú milovať cez príbeh a čo vzniklo vďaka nadšeniu jeho tvorcov. Ponúka byť súčasťou niečoho veľkého a dáva prísľub, že tvorcovia budú mať vždy na pamäti, vďaka komu projekt vznikol.

 

Zdroj: globálne vydanie časopisu BLINK, MediaCom

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 01:37