StoryEditor

Lepšie je influencera nemať ako mať

24.08.2015, 17:27
To, že sa značky spoliehali na svojich influencerov, bol doteraz celkom funkčný model. Ten však už dnes neplatí. V skutočnosti neexistuje žiadny influencer.

Väčšina marketérov by chcela, aby model založený na influenceroch, ktorí priťahujú ostatných k značke a diktujú im, čo si majú o nej myslieť, fungoval. Pretože ich to utvrdzuje v mylnej zaužívanej predstave, že spotrebitelia sú skrátka iba istá komunita s jasne danou hierarchiou, v ktorej istí jedinci majú silnejšie slovo ako tí ostatní. V podstate ich za to nemôžeme ani viniť, keďže nám dlhý čas bolo vtĺkané napríklad známe Paretovo pravidlo, ktoré nás všetkých učili na školách a podľa ktorého 20 % stálych zákazníkov vygeneruje 80 % zisku. Alebo pre marketérov zo „starej školy“ boli influenceri nevyhnutnou súčasťou tradičného predajného modelu, v ktorom potrebujú mať individualistov, ktorých ostatní rešpektujú. Platilo kedysi.

Všetko je inak

V dnešnom skutočnom svete však veci fungujú inak. Súčasná komunikácia založená na sociálnych sieťach a médiách je natoľko dynamická, že pre influencerov akosi nezostáva miesto. Sociálne siete sú neviazané na žiadne vopred definované pravidlá, v podstate život značky na sociálnych sieťach je ťažko predvídateľný a influencermi sa stávajú všetci. Rovnocenne. Sú si teda rovní, nikto z nich nie je akýmsi diktátorom. Inými slovami – kolegovia či priatelia sa navzájom vnímajú rovnocenne, aj ich názor na značku má rovnakú váhu. Nikto z nich nemá tendenciu byť v roli nadradeného, aj keď pri pôvodnom marketingovom modeli (bez sociálnych médií) by bol.

Kedy majú influenceri význam

Sú prípady, kedy má aj dnes tradičný model založený na influenceroch ako ťahačoch značky význam. Pretože ešte stále existujú oblasti, ktoré potrebujú mať svojich lídrov, aby presvedčili ostatných. Respektíve ide o oblasti, ktoré nutne zo svojej podstaty potrebujú zamestnať odborníkov, poradcov (napríklad segment technológií). Problém ale dnes je, že je stále ťažšie rozoznať, kto je naozajstným odborníkom a kto robí iba veľa kriku. Dnes by sa mohlo totiž zdať, že má každý odborný názor a dokonca je ochotný ho aj verejne prezentovať.

Nemýľte si odborníka s laikom

Vďaka technológiám a online prostrediu môžeme vždy prísť aj k iným, alternatívnym názorom a konfrontovať tých, ktorí sa za expertov vydávajú (alebo prinajmenšom aspoň rozbúriť hladinu). Buďme k sebe úprimní – kto si predtým, ako išiel k doktorovi, nehľadal na internete možné príčiny svojej choroby len preto, aby mal argument na prípadné (neočakávané) diagnózy?

Pozor na náhodného influencera

Na pamäti by sme mali mať, že náhodný influencer sa môže vždy objaviť. Ako? Ľudia alebo človek, ktorý v minulosti zvykol byť influencerom a mal v prostredí značky isté slovo, si uvedomí, že už ním nie je a pravdepodobne už ani nikdy nebude. V princípe nemá význam hľadať svojho influencera, ktorý by zastával značku, pretože sú ním všetci.

 

10 najiritujúcejších vecí na sociálnych sieťach

1. Nadšenci športu a zdravej stravy. Tí, ktorí neúnavne postujú o počte kilometrov, ktoré zabehli, kilogramov, ktoré schudli, rýchlosti, akou bežali.

2. Ľudia zdieľajúci fotky jedál. Sú označovaní za nudných nielen, keď o jedle hovoria, ale z nepochopiteľných dôvodov ho aj fotografujú.

3. Záhadné statusy ako „Nemôžem uveriť, že toto sa stalo!“ alebo „Tiež neznášate, keď vám niekto niečo sľúbi a nakoniec vás sklame?“. Tí, ktorých keď sa spýtate, o čo vlastne ide, neodpovedia.

4. Pozvánky na hry. Tí, ktorí bombardujú svojich priateľov pozvánkou na hru ako virtuálni farmári alebo hociktorú, na ktorej sú momentálne závislí.

5. Hrdí rodičia. Vaše dieťa je výnimočné a úžasné pre vás. Ostatní nepotrebujú vedieť o jeho prvom kroku, smrkaní či vtipných pózach.

6. Ľudia, ktorí zdieľajú všetko zo svojho života. Tí, ktorí majú potrebu riešiť, odkiaľ všade im môže tiecť krv. Tí, ktorí dôverné informácie patriace priam do lekárskeho prostredia zverejňujú na Facebooku.

7. Check-ins. Tí, ktorí sa radi a pravidelne stávajú majorom lokálnych barov. Gratulujeme vám, práve sme vás prestali followovať.

8. Spamy o eventoch. Aj keď ste síce čestným hosťom konferencie hackathon, nemusíte o tom twítovať každých päť minút.

9. Lajkeri a komentátori. Tí, ktorí vždy všetko musia lajknúť a k tomu ešte pripojiť aj svoj názor. To síce môže byť niekedy prínosom, no ak to robíte príliš často, môžu vás obviniť z obťažovania.

10. Sebaprezentátori. Tí, ktorým všetci doprajú, aby im veci vyšli podľa ich predstáv a zároveň si všetci želajú, aby s tým už prestali.

 

Zdroj: globálne vydanie časopisu BLINK, MediaCom

 

 

 

 

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. apríl 2024 08:10