StoryEditor

Načo sú nám takéto súkromné vysoké školy?

29.07.2015, 09:15

Slovenské vysoké školstvo nemá vo svete takmer žiaden kredit. Občas sa objavia nejaké fajn výskumy alebo jedna z univerzít vyskočí do svetového rebríčka top 500, ale tam to končí. Pritom neustále vznikajú nové, hlavne súkromné vysoké školy. Ako prispievajú k celkovej úrovni vyššieho vzdelania na Slovensku?

Osobne mám skúsenosť s viacerými školami. Už viac ako 3 roky pôsobím ako externý lektor na Univerzite Komenského, katedra marketingovej komunikácie (KAMAKO) a popri tom som mal niekoľko hosťujúcich prednášok či kratšie kurzy na UCM v Trnave, v Nitre či Žiline.

Ale až tento školský rok sa mi podarilo zistiť, ako funguje jedna z našich súkromných vysokých škôl- Akadémia médií. S podtitulom "Odborná vysoká škola mediálnej a marketingovej komunikácie" je hneď jasné jej zameranie. Zavolali ma tam učiť a páčil sa mi flexibilný prístup k predmetom a snaha prepojiť študentov s ľuďmi z praxe. Do akreditácie sme dali tri komplet nové predmety:

  • Search engine marketing
  • Google Analytics
  • Google AdWords

Akreditácia prebehla v poriadku a za pár mesiacov boli predmety schválené a pripravené na výučbu od zimného semestra 2014/15. Niečo neuveriteľné v našich končinách, úprimne som sa tešil. Mojou snahou bolo totiž dať dokopy mladých a šikovných študentov v oblasti online marketingu, certifikovať ich v jednom z Google nástrojov a dostať ich do slovenských digitálnych agentúr. Cieľom školy bolo mať v ponuke atraktívne a moderné predmety, prepojenie s praxou a tak isto prilákanie externých študentov z iných škól (v rámci kreditového systému mohol predmety absolvovať ktokoľvek).

Mojou podmienkou bolo, aby bol predmet search engine marketing základom a do predmetov Google Analytics a AdWords sa mohli prihlásiť už len študenti s minimálnou praxou a prehľadom. Na webe akadémií médií sme vytvorili samostatnú landing page a začali sme propagáciu nových predmetov na internete. A vtedy sa začali všetky problémy.

Blížil sa totiž začiatok zimného semestra a stále sme netušili, aké sú podmienky pre vstup, kedy to bude, kto sa vôbec prihlásil, jednoducho chaos. Potom zrazu týždeň pred začiatkom výučby prišla informácia, že všetky tri predmety sú v jednom semestri a že vlastne ani nevedia, kto ich absolvuje a či externí študenti môžu nastúpiť. To bola v podstate jediná informácie k tejto téme za X mesiacov. Nikto sa nezaujímal ako bude prebiehať výučba, čo sa bude učiť, čo k tomu treba alebo kto je na predmety prihlásený. A to ešte nebudem rozoberať to, že som figuroval na oficiálnom rozvrhu predmetov ako garant predmetov o ktorých som vživote predtým nepočul..

Zrazu prišiel prvý týždeň semestra a v hodinu dvanástej ma zavolali na úvodnú hodinu. V provizórnych priestoroch (Akadémia médií sa sťahovala tesne pred začiatom školského roka 2014/15) nikto poriadne netušil, kde sa čo učí. Študenti sa náhodne poskladali a keď dvaja vedeli (z 15tich), čo je online marketing, tak je to veľa. Dokonca ževraj boli niektorí zapísaní na AdWords a Analytics naraz v jednom semestri, čo ani fyzicky nemohlo byť možné.

Ešte ďalšie tri týždne potom sa riešilo, kto je vlastne kde prihlásený a aký predmet vôbec učím nehovoriac o tom, že moja snaha o certifikáciu študentov vyšla nazmar, pretože tí ľudia na hodine videli Analytics prvýkrát v živote. Komunikácia zo strany Akadémie takmer nulová a keď sa ako tak doklepol predmet do konca, nenasledovalo žiadne vyhodnotenie, žiadna spätná väzba a ani snaha zistiť, čo to vôbec bol za predmet a či splnil účel. Jednoducho kolonka "moderný nový predmet" odfajknutá a ideme ďalej. A pre niektorých študentov bol prístup podobný..

V podstate celý koncept a zmysel týchto predmetov je nanič, väčšina študentov si to tam príde len odsedieť, lebo ich nikto predtým ani len neinformuje, pre koho je to určené a o čom predmet bude a nenasleduje žiaden follow-up či nadväznosť v predmetoch alebo praxi.

Preto sa pýtam, na čo sú nám takéto vysoké školy? Majú vôbec nejakú pridanú hodnotu alebo je to naozaj len o tom získať titul (pre študentov) a zarobiť peniaze (pre vysokú školu)? A kde je nejaký orgán, ktorý by dohliadal na to, čo sa učí, pre koho a aký je kvalita výučby?

Možno je tento článok len výkrik do tmy a možno nie.. čas uvidí.

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 09:03