Pôvodne som chcel písať o Triede 9.A na tému sledovanosť vs kvalitný obsah, ale nedá sa inak. Budem písať o hokeji:). Teda ani tak nie o hokeji ako o televíznej sledovanosti hokejových prenosov.
To, že budú sledované, samozrejme bolo jasné dlho vopred. Ale miera televíznej (a aj spoločenskej) pozitívnej hystérie je z viacerých uhlov pohľadu výnimočná. Vždy ráno okolo 9:00 je ten čas, kedy väčšina programových manažérov netrpezlivo očakáva dáta za predchádzajúci deň. Informačná SMS pípne ráno spravidla pár minút pred deviatou:). Tak napríklad- tradičný spravodajský slot medzi 19-stou a 20-tou je v znamení silných správ na oboch komerčných televíziách a ak si my ako STV uchmatneme 10%-11% podiel, tak lietame pol metra nad zemou od radosti. Prišiel však zápas Slovensko vs Česko a bum: v tomto slote podiel skoro 80% a takmer 1,5 milióna divákov sledujúcich hokej v domácnostiach. Puby a námestia (a internet) sa do tejto štatistiky nezapočítavajú. Takže správy iných televízií sledovala snáď len ich vysielacia smena a pár ľudí, ktorí pri televízií zaspali a zabudli prepnúť na hokej. Hovorím si- bude zaujímavé, či aj v Čechách nastal podobný efekt. A čo myslíte? No, nenastal. Hokej vysielaný na ČT4 (s univerzálnym pokrytím) dosiahol maximum v plnom prime time, teda po 20-tej hodine, a bolo to približne 50%, resp. 1,4 milióna divákov. Seriál Ordinace na Nove s 25% podielom sa celkom držal. Čím to je, že práve hokej? Veď napríkald taký futbal je za normálnych okolností „ľudovejší“ šport. Pamätáte sa na MS v Južnej Afrike, kde naša reprezentácia senzačne po víťazstve nad Talianskom postúpila zo skupiny a hrala vyraďovací zápas s Holandskom? Skvelý úspech, fantastická motivácia, výborný vysielací čas, hráčske hviezdy v našom i súperovom mužstve. A výsledok- „ledva“ 50% podiel a niečo tesne nad jeden milión divákov. Hokej je skrátka nedostihnuteľný fenomén- možno nevysvetliteľné, ale v každom prípade je to pozitívna deviácia:).
Názov | Stanica | Dátum | Deň | Začiatok | Koniec | Rtg [v tisícoch] | Share [%] | |
1. | Slovensko hľadá SuperStar | Jednotka | 18. 3. 2005 | piatok | 20:50 | 21:24 | 1 832 | 71,8 |
2. | Slovensko hľadá SuperStar | Jednotka | 11. 3. 2005 | piatok | 21:30 | 22:12 | 1 809 | 73,7 |
3. | MS v hokeji 2012 Slovensko - Rusko | Jednotka | 20. 5. 2012 | nedeľa | 20:15 | 20:49 | 1 788 | 72,7 |
Asi ani nie je prekvapením, že finálový zápas s Ruskom lámal historické rekordy. Medzi 20:00 a 21:00 ho sledovalo 1.788.000 ľudských bytostí starších ako 12 rokov. Pohľad do tabuľky historických televíznych výkonov relácií od zavedenia píplmetrov na Slovensku hovorí, že vôbec najsledovanejším programom bol finálový prenos prvej edície SuperStar. Poznámka pod čiarou- toto nie je historická tabuľka sledovanosti STV, ale všetkých televízií na našom trhu:).
Víťazstvo Katky Koščovej si 18.3.2005 pozrelo1.832.000 ľudí v 12+. To znamená, že finále tohtoročných MS v hokeji sledovalo o 44 tisíc ľudí menej. Ale toto tvrdenie sa vzťahuje len na domácnosti. Sledovanosť „out of home“, teda na námestiach, v puboch a podobne sa nemeria, ani neodhaduje a teda neintegruje do dát. Ak vychádzame z predpokladu, že v puboch a na námestiach sledovalo hokej o 44 tisíc ľudí viac ako prvú SuperStar, tak je zjavné, že naše hokejové striebro znamená aj historické televízne zlato v sledovanosti. Chlapci, ďakujeme!