Majstrovská sveta v Brazílii sú už minulosťou a začína drsná ligová futbalová realita. Slovenská Fortuna liga už odštartovala novú sezónu a Synot liga sa blíži k úvodnému výkopu.
Pre obe ligy je spoločným menovateľom, že im skončili predchádzajúce dlhoročné partnerstvá s pivnými značkami – s Gambrinusom po 17-tich rokoch a s Corgoňom po 11-tich rokoch. Obe značky však zostávajú v pozícii produktových partnerov.
Heineken má s Corgoňom v oblasti športového sponzoringu dlhodobé plány v hokeji ako hlavný partner SZĽH.
Plzeňský Prazdroj (SABMiller) vidí väčšie spojenie s hokejom tiež väčší zmysel, takisto sa im darí lepšie aktivovať značku na ľade.
V marci sa v Prahe uskutočnil SportBizLive, ktorý hovoril o marketingu futbalových líg v Česku a na Slovensku. Ako futbalovému fanúšikovi mi záleží, aby sa slovenská Fortuna liga rozvíjala po stránke po futbalovej, ale ako marketéra ma zaujíma aj jej produktová profilácia.
Priemerny pocet divakov na slovenskych futbalovych stadionoch vytrvale klesa. Komercna hodnota ligy zostava rovnaka #SportBizLive
— michal halmeš (@quakar_sk) March 18, 2014
Fundovaný človek, ktorý hovoril o slovenskom futbalovom (ne)marketingu je Matej Valdner z UFA Sports. Ten uviedol na pražskom SportBize viacero dôvodov pre čo má naša domáca futbalová súťaž ďaleko od uceleného športového produktu.
Matej Valdner z UFA Sports uviedol na #SportBizLive 7 dôvodov, prečo slovenská futbalová liga dlhodobuje stagnuje. pic.twitter.com/bGqKmlDMok
— michal halmeš (@quakar_sk) March 19, 2014
A tých príčin je ešte viac:
Infraštruktúra
Len veľmi pomaly sa blížime k štadiónom, ktoré môžeme označiť ako vhodné pre futbal v dnešnej dobe. Z veľkých klubov ma štadión na úrovni len MŠK Žilina. Zanedlho sa pridá Spartak Trnava.
Nesystematickosť/ Ad hoc aktivity
Hurá systém a naviac izolované jednotlivé aktivity klubov nemožno nazvať ako systematický marketingový prístup
Neschopnosť pracovať s vlastnými fanúšikmi
Do toho spadá komunikácia s nimi, správanie sa voči odchovancom klubu a ikonám klubu, informovanie o dianí v klube vopred a pod.
Zlá práca s hráčmi/ Nemožnosť si vytvoriť ku klubu vzťah
Budovanie úspešných príkladov vernosti klubu, prepojenosti na odchovancov a viazanie fanúšikov ku klubovým patriotom.
Na Slovensku existuje ultimátna výhovorka so starým štadiónom. Myslím, že aj klub so starším štadiónom môže pracovať marketingovom veľmi umne. Nech ako príklad slúži AS Trenčín. Klub má jasnú futbalovú filozofiu adoptovanú z Holandska. Funguje tam premyslený marketing. Pozrite sa na ich web, koľko slovenských futbalových klubov má svoju klubovú web televíziu a vydáva pravidelne svoj kalendár? Pravidelná spolupráca klubu s telesne postihnutými je ďalšia z mnohých aktivít, ktorá ukazuje klub v dobrom nefutbalovom svetle.
Dôvera vedenia v hráčov sa prenáša aj k fanúšikom. Atraktívna futbalová hra, ktorá je požadovaná od A mužstva je tiež nezanedbateľným marketingovým faktom. Fungovanie mládeži v klube a jej motivácia v podobe úspešných odchovancov ukazuje, čo dokáže aj obyčajný sedliacky rozum.
O slovenskom ligovom futbale ma prehlad 1 milion Slovakov. Velmi zaujimavy poznatok #SportBizLive
— michal halmeš (@quakar_sk) March 18, 2014
Kultúrne prostredie je jedna vec, akvity počas zápasu druhá vec a spokojný a verný fanúšik tretia vec.
Potrebné je vyvolať záujem a dopyt po spoločných aktivitách ligy. Nie je to hra o vlastnom klubovom piesočku, ale niečo, čo dá tvár futbalovej lige ako celku.
Predpokladám, že najsilnejší má byť záujem sponzora Fortuny, aby dokázala aktivovať ligu pre svoje komerčné aktivity. Ťažko to však dokáže, ak nebude mať k dispozícii použiteľný športový produkt. Najskôr to bude aj tým, že kluby nemajú záujem resp. schopných ľudí robiť normálny klubový marketing. Ak sa takí aj nájdu, sú to len výnimky a často to robia len na kolene.
Je nutné vytvoriť platformu, kde sa budú pravidelné schádzať zástupcovia klubov, ÚLK a sponzori a dokázali prinášať nápady, ako dostať fanúšikov na futbalové zápasy a pritiahnuť väčší záujem verejnosti oň. Finančne odmeňovať kluby za divácku návštevnosť a ochotu im priniesť futbalový zážitok, ktorý doplnia zmyslupné aktivity počas ich pobytu na štadióne. Vymienať si skúsenosti, ako marketingovo pracujú špičkové ligy, pozrieť sa na úspešné aktivity v Česku, Poľsku či Rakúsku a vyskúšať ich aj u nás.
Možností je mnoho, je však už čas na to, aby sa začal na Slovensku robiť seriózny futbalový marketing. Aspoň pre trochu inšpirácie môže slúžiť účinkanie Slovanu v KHL. Návšteva zápasu sa stala malá kultúrna udalosť so všetkým, čo k tomu patrí. Diváci nemajú problém akceptovať aj vyššie cenu za lístok, ak im servírujete produkt, kde to nekončí iba pri hokeji.
Pokiaľ niekto hľadá zanieteného marketéra so záujmom o šport, tak určite mi dajte vedieť na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
Michal Halmeš, AdArena