StoryEditor

Očakávané trendy v on-line komunikácii

23.02.2015, 13:30

Big data, obsahový manažment a dátová žurnalistika začínajú byť už otravné ako spam. Ide o malé výklenky, ktoré sa onedlho stanú bežnou súčasťou náplne práce IT oddelenia, PR a marketingového oddelenia a žurnalistiky ako takej (vrátane tzv. infografiky, ide o bežný žurnalistický útvar ako esej, glosa alebo komentár).

Komunikácia on-line je nezastaviteľná a pre médiá a zadávateľov to znamená „komunikačný boj“ na neprebádanom území. Dal by sa snáď prirovnať k boju Američanov s guerillovými skupinami v pralesoch Bolívie alebo Vietnamu. Útoky blogerov, opinion lídrov, ale i radových fanúšikov sú častejšie, drzejšie, intenzívnejšie. Šírenie negatívnych obrazov rýchlejšie. Na druhej strane i šírenie kvalitnej marketingovej komunikácie sa zrýchľuje a často sa predmet reklamy sám stáva nosičom posolstva. Dokonca aj celebrity sa z „hovorcov“ a „ambasádorov“ značiek menia na produkt sám a osobných poradcov.

Veľkým trendom, ktorý však nie je úplne nový, sú spoločenská zodpovednosť a jej subkategória – „zelené témy“. Konzument reklamy chce svojou rozumnou spotrebou prispieť nielen k svojej edukácii, ale aj k celospoločenskému blahu a radšej teda investuje do značiek, ktoré mu obe potreby pokryjú. Mnoho iniciatív vzišlo a vzíde z on-line prostredia, ktoré poskytuje zákazníkovi potrebnú slobodu rozhodovania, demokraciu názorov a dostatočne veľké publikum (a, áno, aj anonymitu, aby sa mohol pridať „lajkom“ k názoru, ktorý je mu blízky).

Inovatívne  technológie

Google údajne pozastaví predaj Google Glass individuálnym používateľom a ako naznačil januárový veľtrh CES, televízory sa vrátili akoby o krok späť, z 3D nebude nič a prím budú hrať opäť „inteligentné“ (smart) a obrazovky z HD, ale aj s UHD a SUHD rozlíšením a prípadne aj zakrivením.

On-line trh vrátane reklamy ovplyvnia sociálne siete a vyhľadávače. V pozitívnom aj negatívnom slova zmysle. Mnohým zadávateľom i agentúram táto situácia začína prekážať, nakoľko drvivá väčšina atribútov on-line reklamy sa  prispôsobuje (stále sa meniacim) požiadavkám najväčších portálov, ktoré navyše majú v rukách i výstupnú analytiku. Ako vieme, tak štatistika je vždy skôr výsledkom umenia a interpretácie jej zhotoviteľa. Trendom on-line reklamy budú teda vlastné analýzy, podľa vlastných a klientskych kritérií, vlastností trhu a znalosti lokálnej klientely. Top vyhľadávač už zažil niekoľko sporov s médiami o obsah a jeho linkovanie, no zo všetkých vzišiel víťazne (aj keď čo-to musel zaplatiť). Je jasné, že i do budúcnosti sa nitky budú zbiehať skôr do Silicon Valley ako do veľkých žurnalistických domov zvučných mien.

„Tekutý dohľad“ začína prekážať aj zákazníkovi. Retargeting, remarketing, sledovanie on-line aktivít pomocou cookies, všadeprítomné kamery a RFID čipy a ďalšie prichádzajúce technológie posilňujú trend  strachu zo straty súkromia. Kauzy únikov súkromných informácií neobídu ani rok 2015, ktorý sa ponesie aj v znamení rozhodovania medzi súkromím a pohodlím. Napĺňať databázy kontaktmi z webu, sociálnych sietí či newsletterov bude stále ťažšie. Mnohé e-maily sú vytvorené iba za účelom stiahnutia e-bookov alebo prístupu do zákazníckej sekcie pri nakupovaní a vôbec neslúžia na komunikáciu s firmou, značkou. Takisto penetrácia mobilných čísel ďaleko presahuje počet obyvateľov, ktorí sú schopní telefóny využívať. V súvislosti so smartfónmi vzniklo a vznikne množstvo aplikácií, ktoré využívajú osobné údaje – najmä appky monitorujúce životné funkcie a športové aktivity majiteľa smartfónu, čo je o. i. aj rastúci priestor pre mobilnú reklamu. Pre značky preto bude potrebné komunikovať nielen, že sú „user-friendly“, ale aj „privacy-friendly“.

Smartfóny a mobilný internet už zmenili formu konzumácie obsahu (a reklamy), a tak je na programe dňa mobile first. Ide o  úpravu on-line obsahu tak, aby bol dobre čitateľný a uchopiteľný pre užívateľov čo najširšieho spektra telefónov.

Predikcie digitálneho trhu

Zázraky a revolúcia v on-line 2015 sa konať nebudú, hoci potešiteľne stúpa podiel e-commerce (v ČR údajne 6-7 % celkového retailového obratu, na Slovensku zatiaľ podľa odhadov analytikov na úrovni 2-3 %). Spotrebiteľ vybavený smartfónom očakáva od maloobchodníkov prístup „omnichannel“, teda rovnaké služby v off-line aj on-line. Dokonca sa rozširuje pojem „inshopniacs“ (kombinácia slov insomnia a shopping, teda nespavosť a nakupovanie), pretože až zarážajúce množstvo nákupov on-line prebieha okolo jednej-druhej ráno.

RTB sa stane nedeliteľným doplnkom k  displejovej reklame. Ako hovorí Peter Sasák z Media Resolution, „nákup v online prostredí prostredníctvom programu Accuen (automatizovaný nákup médií) poskytuje nesporné výhody nielen pre samotného inzerenta, ale aj médium. Inzerent nakupuje v reálnom čase relevantnú cieľovú skupinu naprieč celým spektrom reklamných sietí a médium dokáže vypredať plochy, ktoré zostali voľné“. 

V roku 2015 stúpne popularita tzv. vloggerov, teda video bloggerov, ktorí pôsobia väčšinou v prostredí najväčšej siete YouTube. Mnohým vloggerom sa už i na Slovensku podarilo úspešne presadiť v šoubiznise, spomeňme len „Som Čarovný“,  alebo fenomén „Evelyn“. On-line sa bude približovať k off-line. Ľudia stále potrebujú reálnych ľudí, niekoho ako sú oni sami, niekoho, kto povstal z davu.

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
26. apríl 2024 13:15