StoryEditor

Prečo maloobchod a mobil nejdú dokopy

28.07.2015, 09:33
Mobilné zariadenia a retail – kombinácia, ktorá si na svoj rozmach ešte počká. Pozrite sa, ako využívať možnosti mobilu, a pritom neobmedziť maloobchod.

Mobilné telefóny majú šancu „poraziť” tradičné papierové kupóny a byť skutočnou „call to action”. Značky si to uvedomujú, tie obozretnejšie mobilné telefóny využívajú pri svojich programoch, no ešte stále je čo zlepšovať.

 

Čo chýba NFC

Nie všetky POS zariadenia majú taký potenciál ako obrazovka mobilu, no skenovanie kódov a používanie mobilného zariadenia priamo v mieste predaja je stále večný problém. NFC technológia má nadbehnuté celkom slušne (svedčí o tom počet Samsung telefónov či ďalších Android zariadení, ktoré ju podporujú), no táto technológia nemôže byť využívaná všade. Napríklad je nutné, aby technológiu podporoval samotný retail v mieste predaja. Pre maloobchod to znamená zmenu v infraštruktúre, čo však nie je jednoduchý proces, a tak NFC technológia na svoj rozmach stále čaká. A žiaľ, nič zatiaľ nenasvedčuje tomu, že by sa to malo zlepšiť. Najlepšie pripravenou krajinou na túto technológiu je podľa Mobile Payments Readiness Index (mobilereadiness.mastercard.com) Singapore, nasleduje Kanada, Spojené štáty a Keňa.

Príklady, ako obísť supermarket

Shopkick (shopkick.com) je program, ktorý bodmi odmení zákazníkov, keď v predajni oskenujú alebo kúpia produkty. Technológia pracuje na princípe, kedy sú frekvencie zachytávané mikrofónom telefónu a na zaregistrovaný účet majiteľa telefónu sa automaticky pripisujú body. Využiť sa dá rozmiestnenie uličiek v obchode a sledovať tak zákazníka, jeho pohyb po obchode a priamo na mieste mu ponúknuť to, čo potrebuje. Shopkick sa ukázal ako ziskový projekt už po troch rokoch od jeho vzniku a v súčasnosti spolupracuje so 7 500 retailami a takmer so štyrmi miliónmi užívateľov v Spojených štátoch. Ďalším podobným príkladom je NTT Docomo (mobilný operátor), ktorý testuje „online to offline” (alebo O2O) systém v 170 obchodoch v Tokiu, známy pod menom Shoppulatto. Vďaka nemu dostanú užívatelia smartphonov s nainštalovanou aplikáciou informáciu o zľavách v obchode. Potom, ako vstúpite do obchodu, obdržíte ponuku zliav na produkty, ktoré systém vyhodnotí konkrétne pre vás ako tie najrelevantnejšie. Podobne je na tom aplikácia Shoplat (shoplat.net), tiež od Docomo, ktorá vás rovnako odmení bodmi, ak vstúpite do obchodu. Krása týchto systémov spočíva v tom, že nie sú obmedzované geo lokáciou, a preto dokážu doručiť ponuku aj užívateľom, ktorí sa nenachádzajú práve v blízkosti obchodu. Na to, aby sme vedeli užívateľa zasiahnuť priamo pred obchodom, nám v tomto prípade napomáha Google indoor mapping, no stále je pred nami niekoľko výziev.

Ako byť nezávislý od retailu

Existuje veľa programov, ktorými maloobchody motivujú zákazníkov oskenovať nákupné bločky či čiarové kódy produktov, alebo odfotiť zakúpený produkt. Na základe určitého interného systému a databázy maloobchodu zákazník získava body – tradičný vernostný či lojalitný program. Síce bližšie osobné údaje o nakupujúcom nie sú takto dostupné, maloobchody a ich marketingové oddelenia môžu ľahko zistiť, akú kombináciu produktov zákazníci nakupujú. Ľahko tak napríklad odhalia, ktoré prémiové značky kombinujú so značkami maloobchodu. Príkladom toho je aplikácia Endorse (endorse.com), ktorá bola nedávno predstavená v Spojených štátoch. Zákazníci tu získavajú benefit za poskytnutie osobných údajov maloobchodu. Výhodou takýchto aplikácií je, že sú nezávislé na jednotlivých retaileroch a umožňujú značkám spoznať nákupné a platobné zvyky zákazníkov bez toho, aby boli nejakým spôsobom spojení s maloobchodom.

Výhody pre zadávateľov

Benefitov, ktoré týmito aplikáciami môžu značky získať, je stále viac a viac, rastie tiež schopnosť značiek orientovať sa podľa správania a záujmov zákazníkov. Ale nezabúdajme na experimenty. Napríklad v Burberry môžete oskenovať visačku a prostredníctvom krátkeho
videa sa dozviete, ako sa produkt dostal až k vám do rúk. Samozrejme, rôzne riešenia prichádzajú a odchádzajú, niektoré sa uchytia, niektoré menej. No isté je, že značky môžu stále cielenejšie osloviť zákazníka na jeho ceste k produktu. Takže namiesto toho, ako neustále hovoriť o prekážkach a čakať, kedy retailer konečne prispôsobí svoju infraštruktúru, aby sa dala technológia plne využívať, radšej vyskúšajte niečo, čo už existuje a je dostupné na trhu. Budete prekvapení, koľko informácií o vašich zákazníkoch sa k vám dostane a vy ich na oplátku potešíte pridanou hodnotou, dodatočným produktom, ktorý má pre nich význam. Urobte tak už dnes.

 

AKO VYUŽIŤ MOBIL V BUDÚCNOSTI

Pripravte telefón na „nový svet”
Zatiaľ čo pozornosť marketérov najviac púta penetrácia smartphonov, veľa ľudí v Afrike či Ázii stále používava jednoduché základné telefóny, aby aspoň ako tak udržali spojenie so svetom. Odhaduje sa, že až 600 miliónov ľudí v Ázii používa tento typ telefónu. Nie je jednoduché túto vzorku naučiť na nové návyky, no do kariet nahráva Facebook či prehliadač Opera Mini, ktoré sú optimalizované aj na telefóny so základnou výbavou.

Spojte mobil s TV
Ak sa rozhodnete cieliť na zákazníkov, nezabudnite, že je tu stále mobilný marketing, v ktorom mobilné zariadenie nie je odstrihnuté od zvyšných kanálov. Práve naopak. Mobilné zariadenie je možné spojiť s televíziou, a tak pri pozeraní tv reklamy na nový druh zmrzliny môžete na svoj mobil obdržať kupón so zľavou na túto zmrzlinu. Chýba už len dodávateľ, ktorý vám ju doručí domov zadarmo do 15 minút a splnili ste všetko, o čo sa dnešný marketing snaží.

 

Zdroj: globálne vydanie časopisu BLINK, MediaCom

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
26. apríl 2024 15:10