StoryEditor

Spisovatelia v reklame

19.08.2015, 18:49
Kreatívni riaditelia slovenských reklamných agentúr prezradili, akú rolu v ich živote zohráva písanie, aké sú rozdiely medzi svetom písania a marketingu a tiež to, čo by sa mohli marketéri od spisovateľov priučiť.

Pre Ondreja Štefánika z Respect APP nebolo napísanie knihy plán, ale pobláznenie mysle, Vlada Slivku z Mark BBDO zas k písaniu textov a básní priviedli útrapy mladého študenta a Radoslav Olos z Istropolitana Ogilvy sa k nemu dostal cez čítanie, pretože chcel vyskúšať, či aj on dokáže napísať niečo, čo zapôsobí. Peter Darovec, rovnako z Istropolitana Ogilvy, si dokonca spočiatku myslel, že to práve reklama je to, čo je taká veselá brigáda popri vážnej práci s knižkami. Kreatívni riaditelia slovenských reklamných agentúr prezradili, akú rolu v ich živote zohráva písanie, aké sú rozdiely medzi svetom písania a marketingu a tiež to, čo by sa mohli marketéri od spisovateľov priučiť. 

 

ONDREJ ŠTEFÁNIK, CREATIVE DIRECTOR AND PARTNER, RESPECT APP
Vydal knihu Bezprsté mesto, súčasný mestský román s detektívnou zápletkou, v ktorom odhaľuje nádeje, zlyhania i frustráciu súčasných tridsiatnikov. Ondrej Štefánik, kreatívny riaditeľ a spoluzakladateľ agentúry Respect APP tvrdí, že keď začne copywriter písať beletriu, je to akoby sa pokazil.  
 
Ako ste sa dostali k písaniu kníh? Prišlo to samé od seba, alebo ste to plánovali dlhšie?
Copywriter je stroj na písanie, kreativita, disciplína, schopnosť vytvoriť si algoritmy na upratovanie myšlienok za každých okolností. Keď ale začne písať beletriu, je to akoby sa pokazil. Jeho myseľ dostala infarkt alebo Alzheimera. Zabudne, že zadania prichádzajú zvonka a uverí tomu, že prichádzajú z jeho vlastnej hlavy. Zošalie. Výsledkom takéhoto výpadku je potom kniha. Písanie nebol plán ale len výpadok, pobláznenie mysle. Zrejme to ma k tomu priviedlo. Chorobu človek neplánuje.
 
Je svet marketingu a svet písania odlišný, alebo sa dopĺňajú?
Focus groupy, v ktorých ľudia diskutujú o vašej knihe sú zadarmo. Tieto svety sú odlišné aj v miere spontánnosti a najmä sa rozchádzajú vo svojej podstate - marketingom „premieňate ľuďom sny na skutočnosť“, v písaní je to naopak. Napriek tomu, v literatúre je sugescia oveľa zákernejšia alebo skôr životaschopnejšia, pretože tam ju cieľová skupina neočakáva, tam vás autor môže kusnúť priamo do vedomia ako jedovatý chrobák, ktorý vyzerá ako nenápadný neškodný kamienok, ako billboard, ktorý na prvý pohľad splýva s okolím. Marketing je tímová práca, písanie je umením introverzie. V marketingu si nemôžete nikdy povedať, že ste vyspel natoľko, že sa môžete stať tvorivým autistom, všeobsiahlym solitérom. Kým zo seba niečo vypustíte von, musíte prejsť mašinériou spätných väzieb. Je to svet, v ktorom si nemôžete dovoliť uzavrieť sa sám do seba, inak sa rozpadne. V marketingu sa vyžaduje od človeka aj väčšia pokora a schopnosť upratovať vlastné myšlienky tak, aby dávali presný zmysel nielen jemu ale aj ostatným.
 
Čo sa môžu marketéri od spisovateľov naučiť?
Slobodne uvažovať, napriek tomu, že to nie je možné. Navyše, v marketingu je slobodné uvažovanie profesionálnym zlyhaním, pretože na rozdiel od spisovateľa sa od marketéra očakáva najvyššia možná empatia k svetu, ktorému chce niečo predať. Aspoň si myslím, že by mali byť naňho tieto nároky kladené.
  
Kde hľadáte inšpiráciu? 
Nemám čas na hľadanie inšpirácie, neviem ani o žiadnych miestach, kde by som ju mohol nájsť. Spolieham sa na to, že si ma ona nájde sama.
 
 
 
VLADO SLIVKA, CREATIVE DIRECTOR, MARK BBDO
K prvým pokusom o písanie básní a textov ho tak ako mnohých iných motivovali nešťastné lásky a podobné útrapy mladého študenta. Dnes sa s jeho textami môžete stretnúť napríklad v piesňach Pavla Hammela, Laca Lučeniča či kapely HEX. Vlado Slivka, kreatívny riaditeľ agentúry Mark BBDO, si sám pre seba hovorí, že radosti prežíva a smútky hádže na papier. 
 
Čo pre vás vaša tvorba znamená? 
Tak ako mi na hore uvedené stavy robilo dobre doslova sa zničiť nejakým športom, takisto pomáhalo dostať niektoré pocity zo seba von aj touto formou. Vždy som si sám pre seba hovoril, že „radosti prežívam a smútky hádžem na papier“, preto mám väčšinu textov nepoužiteľných pre dnešné mainstreamové kapely. Tie bezstarostné texty mi skrátka akosi nejdú. :) Ale nikdy nehovor nikdy.
 
Mali ste niekedy chuť povesiť marketing na klinec a venovať sa čisto tvorbe? 
Tá romantická predstava básnika, ktorý sem-tam dačo napíše a zvyšok dňa venuje vínu, kartám a múzam, má čosi do seba... Na druhej strane, akonáhle by ste sa chceli začať na Slovensku živiť pesničkovými textami, je tu buď riziko, že by to prestali byť „vaše“ texty alebo by sa z príjemnej záľuby stala povinnosť, práca, možno aj stres. Ja som rád, že je to pre mňa stále záľuba a tak to aj ostane.
 
Odlišujú sa od seba tieto dva svety?
Myslím si, že tieto dva svety sú principiálne odlišné v kľúčovej veci: ako textár-básnik píšem za seba a o svojich pocitoch. Ak sa niekomu páčia, výborne. Ak nie, nevadí. Ako reklamný textár píšem za konkrétnu značku. Ak sa texty a nápady ľuďom nepáčia, je to vážny problém. Tu už musí ísť môj subjektívny názor bokom, musím sa na svet pozerať očami značky. Samozrejme isté štylistické zručnosti a celá textárska remeselná výbava sú výhodou.
 
Ako pracujete? Kde nachádzate inšpiráciu?  
Všade. 
 
Máte nejaký nesplnený sen v jednej alebo druhej oblasti? 
Mám veľký sen: vydať rozprávkovú knižku, ktorú som kedysi dávno napísal a venoval svojej dcére Lucke. Verím, že si tento sen jedného dňa splním. Čo sa týka reklamy, tam som mal veľké šťastie na množstvo splnených snov, ale zopár ich ešte stále mám.
 
 
 
RADOSLAV OLOS, TEAM CREATIVE DIRECTOR, ISTROPOLITANA OGILVY
Popri tom ako študoval chémiu, stal sa z neho literát. Písal prózu, poéziu i recenzie a od toho bol k reklame už len krôčik. Rovnako ako ostatní, aj team creative director agentúry Istropolitana Ogilvy Radoslav Olos tvrdí, že svet reklamy a svet písania sú odlišné. Ale prieniky by sa podľa neho našli. Aj tam aj tam je dôležitý príbeh, vtip a uveriteľnosť.
 
Prišlo písanie samé od seba, alebo ste ho mali v pláne?
K písaniu som sa vlastne dostal cez čítanie. Jednoducho som si chcel vyskúšať, či aj ja dokážem napísať niečo, čo nejakým spôsobom zapôsobí.
 
Čo sa môžu marketéri od spisovateľov naučiť?
Podľa toho, od ktorých. Od niektorých vôbec nič, od iných veľmi veľa. Hlavne od tých analytickejších, ktorí sú dobrí psychológovia a rozumejú ľudským motiváciám. 
 
Sú tieto svety odlišné, alebo sa dopĺňajú?
Sú to určite dva rozdielne svety. Ale prieniky by sa našli, napríklad aj tam aj tam je dôležitý príbeh, vtip, uveriteľnosť.
 
Odkiaľ pramení vaša tvorivosť, ako ju rozvíjate?
Je to len otázka sústredenia. Mne sa osvedčila samota a ticho. Alebo dobrý rozhovor.
 
 
 
PETER DAROVEC, CREATIVE DIRECTOR, ISTROPOLITANA OGILVY
Písanie kníh mal tak trochu v pláne, keďže vyštudoval literatúru. Samé od seba  skôr prišlo jeho angažmán v reklame. Podľa Petra Darovca, kreatívneho riaditeľa agentúry Istropolitana Ogilvy, sa marketéri môžu od spisovateľov učiť zodpovednosti za svoju prácu. Spisovateľ totiž ide s kožou na trh. 
 
Ako ste sa dostali k písaniu kníh, mali ste to v pláne?
Asi som to tak trochu v pláne mal, keďže som to vyštudoval. Teda konkrétne literatúru. A hneď som aj na filozofickej fakulte ostal tú literatúru učiť. Čo robím dodnes. Takže „samé od seba“ skôr prišlo moje angažmán v reklame, o ktorom som si najskôr myslel, že je to len taká veselá brigáda popri vážnej práci s knižkami. Tá brigáda mi tiež vydržala dodnes – na rozdiel od množstva ľudí od literatúry, filmu a výtvarného umenia, ktorí sa s reklamou dostali väčšinou len do krátkodobého kontaktu.   
 
Sú si svety marketingu a písania podobné?
Pre mňa majú rovnaké médium, teda slová, a podobný spôsob vytvárania emócií cez rozprávanie príbehov. A tým sa podobnosť končí. Zásadná odlišnosť je v tom, že marketingové písanie je písanie na objednávku. Vopred sa presne vie, čo má byť jeho pointou, a jediné, čo sa v ňom hľadá, je cesta k tej pointe. Marketingové písanie je vždy na niečo. Naopak v písaní literárnom zväčša vopred neviete, čo z toho bude, a  ani to, načo to vlastne celé je. Možno na nič – a v tom je jeho krása.   
 
Čo sa môžu marketéri od spisovateľov naučiť?
Zodpovednosť sa svoju prácu. Spisovateľ ide s kožou na trh, svoje „produkty“ podpisuje a ten podpis tam bude svietiť aj o dvadsať rokov. Preto mu zvyčajne naozaj záleží na tom, čo bude finálnym výsledkom jeho práce. Ak to bude hlúpe, všetci budú vedieť, že je hlúpy on. Marketéri v dobe korporátneho biznisu niekedy takúto osobnú zodpovednosť necítia a výsledkom je občas nielen alibizmus ako spôsob práce, ale najmä priemernosť ako jej výsledok.  
 
Prichádza k vám tvorivosť sama od seba, alebo máte nejaké návyky či techniky, ako ju rozvíjať?
Moje návyky sú skôr zlozvyky, ktoré máločo rozvíjajú – a tvorivosť už vôbec nie.  
 
Máte nejaký nesplnený sen v jednej alebo druhej oblasti?
Moje sny sú v poslednom čase skôr abstraktné a ťažko formulovateľné. Myslím, že aj Sigmund F. by s nimi mal čo robiť.  Mám pocit, že vo svojej záverečnej analýze by ich nespájal s mojím pracovným pôsobením v jednej alebo druhej oblasti.  
 
 
 
Foto: archív O. Štefánika, V. Slivku, R. Olosa a P. Darovca
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. apríl 2024 07:37