StoryEditor

Young Lions: Nezáleží, odkiaľ pochádzate, podstatná je idea

29.06.2015, 10:16
Prestížny festival reklamy v Cannes je za nami. Ako si ho užili mladé levy?
Na súťaži mladých kreatívcov Young Lions Competition v Cannes malo Slovensko svojich reprezentantov aj v kategórii Cyber. Martin Rajec z agentúry Zaraguza a Maroš Zeleňák z agentúry Hellephant do Cannes postúpili na základe úspechu v národnom kole Young Lions Slovakia, kde získali najvyššie umiestnenie v kategórii s prácou Priders Club.
 
Cieľom zadania v Cannes bolo vytvoriť integrated social media kampaň, ktorá pomôže za nasledujúcich 100 dní vyzbierať päť miliónov podpisov na online petíciu organizácie Up for School. Misiou tejto organizácie, ktorá zároveň zadanie pripravila, je dostať všetky deti sveta do školy.
 
Víťazstvo si v Cannes nakoniec vybojoval tím zo Švajčiarska, druhý skončil tím z Litvy a tretí tím z Brazílie. Slovenský tím si cenu síce nedoniesol, no podľa slov M. Zeleňáka bolo skvelé merať si sily s tímami z celého sveta a vidieť toľko kreatívcov a dizajnérov pokope. A ako hovorí M. Rajec, čeliť ľuďom, ktorí čerpajú rady od najoceňovanejších ľudí na svete v reklamnom biznise, bola veľká skúsenosť.
 
 
Martin Rajec a Maroš Zeleňák
 
AKO BY STE ZHODNOTILI SVOJU ÚČASŤ V SÚŤAŽI YOUNG LIONS COMPETITION V CANNES?
Martin Rajec (Zaraguza): Osobne som spokojný s tým, čo sa nám za 28 hodín podarilo vymyslieť a vypracovať v podobe návrhu. S odstupom času a s ohľadom na víťazné práce vieme, čo by sme už robili inak, no v danom momente nám naše riešenie prišlo ako najvhodnejšie a dovolím si povedať, že patrilo k lepším z celkových takmer 50 prác.
 
Maroš Zeleňák (Hellephant): Bolo skvelé merať si sily s tímami zo sveta a vidieť toľko kreatívcov a dizajnérov pokope. Potešil nás veľmi skvelo odprezentovaný brief a samotný príbeh klienta a aj samotný výkon, ktorý sme podali na to, aby sme uspeli. Finálny nápad k nám dorazil cca o 11:30 na obed, takže sme mali slušných vyše 8 hodín času na jeho spracovanie. Tak ako spomínal Martin, s výsledkom sme spokojní, aj napriek tomu, že nevyhral, ale vieme, ako to nabudúce spraviť trochu inak.
 
AKÁ BOLA KONKURENCIA?
Martin Rajec (Zaraguza): Tvrdá. Boli tam mladí ľudia z agentúr z celého sveta, ktoré si odviezli tento rok viac levov než pytliaci v 18.storočí z Afriky :) Za všetky spomeniem R/GA, Grey, Leo Burnett a ďalší. Bola to veľká skúsenosť čeliť ľuďom, ktorí čerpajú rady od najoceňovanejších ľudí na svete v reklamnom biznise.
 
Maroš Zeleňák (Hellephant): Páčilo sa mi, že z takmer 50 prác Young Lions bolo veľmi málo takých, ktoré by boli založené na rovnakom nápade. Veľmi dobre bolo vidieť diverzitu jednotlivých prístupov a vplyvov ku kreatíve. Bolo vidno, že tímy prišli pripravené, že mnoho z nich vedelo, aké práce vyhrávajú a ako svoj nápad predať. Ukázalo sa, že nezáleží, z akého trhu alebo krajiny pochádzate, podstatná je idea. A to sa najlepšie podarilo tímu z jednej z najmenších krajín v súťaži – Švajčiarom.
 
Martin Rajec, Maroš Zeleňák - práca pre Up for School (Young Lions Competition 2015, Cannes)
 
PO ÚČASTI V CANNES, ZMENILO SA NIEČO VO VAŠOM PRÍSTUPE K REKLAMNEJ TVORBE ČI V POHĽADE NA ŇU?
Martin Rajec (Zaraguza): Z desiatok, možno až stoviek prác, ktoré sme videli, si dovolím tvrdiť, že asi ani jedna nebola slabá. V Cannes sa neporovnávate s ľuďmi z 5 alebo 10 miliónovej krajiny, to čo sa dostane tam, je skutočne najvyššia úroveň marketingu. Drvivú väčšinu zlatom ocenených prác som registroval už pred samotným festivalom, ťažko vypichnúť konkrétnu kampaň. Ak by som musel vybrať jednu konkrétnu, tak v kategórii "product design" brala zlato agentúra Grey London za prácu Lifepaint pre Volvo.
 
Veľmi rád sa na festival pozriem o rok zas, je to z môjho pohľadu povinná zastávka pre každého, kto chce robiť svetovú kvalitu v reklame. Na záver by som veľmi rád poďakoval organizátorom slovenského kola Young Lions, ktorí nám zastrešili účasť v tejto skvelej súťaži.
 
Maroš Zeleňák (Hellephant): Čo ma najviac inšpirovalo bola možnosť vidieť veľké množstvo marketingových prístupov ku rôznym problémom a tiež netradičné využívanie existujúcich formátov (napr. Geico "Unskippable" či Honda "The Other side"). Ak by som mal vypichnúť niektorú z prác, tak pre mňa medzi tie najlepšie patrí "Nazis against nazis" od agentúry GGH Lowe/Grabarz & Partner, ktorá využila každoročný pochod neonacistov v malom nemeckom mestečku na to, aby za každý meter, ktorý účastníci prejdú, vyzbierali 10€ pre organizáciu Exit Germany, ktorá bojuje proti tomuto problému a spolu sa im podarilo vyzbierať 10 000€. Naopak, čo mi trochu na festivale chýbalo, boli práce, ktoré by mali väčší sales impact a komerčnejší úspech. Väčšina víťazných case studies bola postavená na sociálnych témach, alebo riešila veľmi marginálne problémy, no napriek tomu boli case studies skvele spracované a svoj message odovzdali a ukázali, že kreatíva a dobrá idea má svoje miesto kdekoľvek.
 
Martin Rajec, Maroš Zeleňák - práca Priders Club (Young Lions Slovakia 2015)
Martin Rajec, Maroš Zeleňák - práca Priders Club (Young Lions Slovakia 2015)
 
Foto: Isifa, Getty Images, archív M. Zeleňáka
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. apríl 2024 10:03