Výhodou sociálnych sietí je, že vám filtrujú content, ktorý by vás mal baviť. Nevýhoda, hlavne ak pracujete v marketingu, spočíva v tom, že vás takto môže obísť nejaký fenomén alebo trend. Napríklad takí youtubers, ľudia, ktorým sa podarilo na Youtube a neskôr na ďalších sociálnych sieťach vybudovať sen každej značky – veľkú komunitu lojálnych followerov.
Ak by ste chceli pochopiť, ako sa im to podarilo, nepotrebujete žiaden výskum, ich svet môžete sledovať online 24/7. Cez víkend som sa však rozhodol vystúpiť zo svojej komfortnej zóny online voyeura a preskúmať offline verziu česko-slovenských utuberov a ich fanúšikov – na prvom a vo svete (vraj) jedinečnom festivale Utubering v Prahe. Prikladám zopár postrehov zo svojho terénneho výskumu, asi prvého v našich končinách.
Rytmus stále funguje
Začnem pozitívnou správou pre množstvo slovenských marketérov a reklamiek – Rytmus stále funguje. V čase, keď Majk Spirit repuje o Generácii Y, bol Rytmus s Kontrafaktom zrejme jedinou okukanou tvárou z Generácie X, ktorá dostala priestor na pódiu pre Generáciu Z. Asi to nie je veľké prekvapenie vzhľadom na fakt, že Rytmus bol vo svojej podstate asi jedným z prvých slovenských utuberov. Na zamyslenie je, či si značky majú Rytmusa kupovať, alebo sa ním len inšpirovať a chovať sa ako on. A to vlastne platí pre všetkých utuberov.
Digital natives
Celý festival bol vytvorený tak, aby zrkadlil generáciu, pre ktorú sú technológie najbežnejšou súčasťou života. Od proma, ktoré snáď ani nevyužívalo klasické médiá a spoliehalo sa len na aktivácie v rámci jednotlivých utuberských „kmeňov“, cez QR vstupenky po absenciu bankomatov v priestore festivalu. Namiesto nich sa prezentovala aplikácia napka.cz, niečo na spôsob nášho Viama. No a, samozrejme, všadeprítomné smartfóny fotili jednu selfie za druhou.
Heterogenita
Generácia Z nie je homogénnou skupinou - takže vieme lepšie cieliť. Jednotlivé „kmene“ kopírujú svoje utuberské vzory. Asi najvýraznejší rozdiel bolo vidieť medzi gamesáckou a fashion časťou. Fashion stan bol plný dievčat, koncentrácia kvetovaných čeleniek násobne prekonala akýkoľvek Urban market. (Mladší) chalani zas zaplnili Minecraft zónu. Na Gogomana čakali v rade skoro všetci, ale Explo sa fotil hlavne s mladými obdivovateľkami.
Vzory
Jirka Král, jeden z utuberov, sa vyjadril, že niekedy má tendenciu brať počet prehraní videa iba ako čísla, až keď vidí tento dav na Utuberingu, uvedomuje si, aká je to sila. Len aby ste si urobili predstavu o vplyve utuberov: v rámci festivalu bola na základe hodnotenia účastníkov vyhlásená ich prvá trojka. Gogoman má na FB 237k fanúšikov, Teri Blitzen 132k fanúšikov a skupina Slza 112k fanúšikov. A teraz si to skúste porovnať s FB fanúšikmi svojej značky.
Na záver poviem, že ma rozsah akcie prekvapil, takú veľkú návštevnosť som nečakal. Určite to vypovedá o veľkej popularite utuberov a lojalite ich fanúšikov. Prekvapila ma absencia značiek, ale to som asi deformovaný z marketingovo preplácanej Pohody. Bol to však prvý ročník, o rok to môže byť úplne iné. Tak ako moje chápanie ich zmyslu pre humor.