ŠTATÚT SÚŤAŽE AGENTÚRA ROKA 2016
Preambula
Agentúra roka je prestížna slovenská súťaž, na základe ktorej sa každý kalendárny rok vyhlasuje rebríček najúspešnejších reklamných agentúr na Slovensku.
Tento štatút slúži ako jediný dokument, v ktorom sú zaznamenané podmienky a pravidlá súťaže Agentúra roka (ďalej ako súťaž).
Cieľ a poslanie súťaže Agentúra roka
Cieľom súťaže Agentúra roka je objektívne zostaviť rebríček najlepších slovenských reklamných agentúr, ktoré počas ročníka súťaže uspeli v domácich a vo vybraných zahraničných kreatívnych súťažiach, na súťaži efektivity a figurovali v ekonomickom rebríčku TAAS.
Vyhlasovateľ, organizátor a odborní garanti súťaže
Vyhlasovateľom súťaže Agentúra roka je vydavateľstvo MAFRA Slovakia, a. s., a organizátorom mesačník Stratégie. Vydavateľstvo MAFRA Slovakia, a. s., je vydavateľom mesačníka Stratégie.
Metodika na hodnotenie súťaže Agentúra roka
Agentúra roka sa vyhlasuje raz ročne. Agentúra roka sa vždy spája s konkrétnym ročníkom, kedy sa vyhlasujú výsledky. (napr. Agentúra roka, ktorá vyhlasuje výsledky v roku 2016, získa pomenovanie Agentúra roka 2016.)
O metodike hodnotenia každoročne rozhoduje organizátor a vyhlasovateľ súťaže, mesačník Stratégie v spolupráci s KRAS-om a ADC Slovakia.
Konečné slovo má vždy organizátor a vyhlasovateľ súťaže, vydavateľstvo MAFRA Slovakia a mesačník Stratégie.
Metodika súťaže sa môže meniť vždy po skončení konkrétneho ročníka, nikdy nie počas trvania súťaže.
Metodiku súťaže nie je nevyhnutné meniť každoročne.
Vyhodnotenie a zostavenie rebríčka súťaže Agentúra roka 2016 vzniká spočítaním bodov pre jednotlivé reklamné agentúry za dosiahnuté poradie:
1. v rebríčku TAAS
2. v domácich a vo vybraných zahraničných súťažiach kreativity
3. v národnej súťaži efektivity EFFIE Slovakia
4.v Hodnotení Stratégií.
Do súťaže Agentúra roka 2016 sa kvalifikujú všetky agentúry, ktoré svoje ekonomické výsledky zverejnili v rebríčku TOP Advertising Agencies Slovakia (TAAS). Rebríček TAAS je periodický ukazovateľ ekonomickej výkonnosti zúčastnených agentúr, ktoré pôsobia výhradne v oblasti reklamy a marketingovej komunikácie v Slovenskej republike. Agentúry sú zoradené v rebríčku podľa výšky ich Gross Income. Rebríček sa zostavuje podľa zásad TAAS-u: http://www.kras.sk/taas/zasady-taas/.Do súťaže Agentúra roka 2016 sa započítavajú body za umiestnenie v rebríčku TAAS 2015 podľa nasledujúcej metodiky: agentúra, ktorá sa v rebríčku TAAS 2015 umiestni na prvom mieste, získava 500 bodov. Ostatné zúčastnené agentúry získavajú body podľa ich podielu, pričom 1. miesto je 100 % = 500 bodov.
Do súťaže Agentúra roka 2016 sa započítavajú ocenenia z domácich a z vybraných zahraničných súťaží kreativity, ktoré sú uvedené v Zozname hodnotených súťaží:
Domáca súťaž kreativity:
(máj 2016) |
Grand Prix |
Zlatý klinec reklamná kampaň |
Strieborný klinec reklamná kampaň |
Bronzový klinec reklamná kampaň |
Finalista reklamná kampaň |
Zlatý klinec |
Strieborný klinec |
Bronzový klinec |
Finalista |
počet bodov |
150 |
100 |
70 |
50 |
25 |
70 |
50 |
30 |
10 |
Zahraničné súťaže kreativity: (súťaže sú zoradené podľa časového harmonogramu)
(november 2015) |
Epica D´Or |
Epica |
Strieborný finalista |
Bronzový finalista |
Best Entries |
počet bodov |
700 |
600 |
400 |
200 |
85 |
(december 2015) |
Grand Prix |
Golden Award |
Silver Award |
Bronze Award |
Finalist Certificate |
počet bodov |
600 |
500 |
350 |
200 |
60 |
(február 2016) |
Zlatá pecka |
Finalista |
body |
70 |
10 |
(marec 2016) |
Grand Cup |
Cup |
Finalista |
body |
300 |
200 |
100 |
(apríl/ máj 2016) |
Grand prix |
Golden cube |
Silver cube |
Shortlist |
body |
300 |
150 |
100 |
50 |
(máj 2016) |
Grand prix |
Zlato |
Striebro |
Bronz |
Shortlist |
body |
300 |
150 |
100 |
70 |
70 |
(máj 2016) bez špecializovaných festivalov AME, Midas |
Grand Prize Award/Best of show |
First Prize Award |
Second Prize Award |
Third Prize Award |
Finalist Certificate |
počet bodov |
600 |
400 |
300 |
150 |
100 |
(jún 2016) |
Grand Prix |
Golden Lion |
Silver Lion |
Bronze Lion |
Finalista |
počet bodov |
1000 |
700 |
500 |
300 |
100 |
(jún 2016) |
Grand Prix |
Golden Hammer |
Silver Hammer |
Diploma |
body |
250 |
150 |
100 |
70 |
(október 2016) |
Grand Prix |
Golden Drum |
Silver Drum |
Bronze Drum |
Finalista |
počet bodov |
400 |
300 |
200 |
100 |
50 |
Do súťaže Agentúra roka 2016 sa zarátavajú ocenenia národnej a zahraničnej súťaže efektivity EFFIE::
(november 2016) |
Zlatá Effie |
Strieborná Effie |
Bronzová Effie |
Finalista |
počet bodov |
500 |
350 |
200 |
60 |
(september 2016) |
Grand Prix |
Zlatá Effie |
Strieborná Effie |
Bronzová Effie |
Finalista |
body |
1000 |
700 |
500 |
300 |
100 |
4. Hodnotenie Stratégií je mesačné hodnotenie najlepších reklám, ktoré agentúry prihlásili do Hodnotenia Stratégií. Do Agentúry roka 2016 sa zarátavajú body za obdobie november 2015 – október 2016.
4.1 Metodika sčítania bodov Hodnotenia Stratégií za ročník 2015/2016 vychádza z vopred dohodnutých pravidiel a je nasledujúca:
4.1.1 Po ukončení hodnotenia z každého mesiaca sa podľa pridelených známok vytvorí poradie najlepších prác v každej kategórii.
4.1.2 Do záverečného hodnotenia postupujú len práce, ktoré získali priemernú známku 5 a viac (5 vrátane).
4.1.3 Posledné hodnotenie, ktoré sa bude zarátavať do Agentúry roka 2016, sa uskutoční v novembri 2016 (posudzujú sa práce za október 2016).
4.1.4 V záverečnom hodnotení porota hodnotí všetky práce, ktoré získali počas jednotlivých mesiacov známku 5 a viac. (5 vrátane)
4.1.5 V každej kategórii sa uznesie porota na najlepšej práci a autorská agentúra získava 30 bodov. Hodnotené kategórie sú nasledujúce: TV spoty, Rozhlasové spoty, Print, Out-of- home, New media, Online kampaň, Online video, Banner, Social, Mobile & Apps, PR, Direct marketing a Event & Sales promo. Porota nemusí určiť v každej kategórii najlepšiu prácu. V tom prípade v príslušnej kategórii žiadna agentúra nezískava 30 bodov.
Špeciálne ocenenia
TOP Creative director – je poradie najlepších kreatívnych riaditeľov, ktoré vzniká súčtom bodov z dosiahnutých ocenení vo vybraných domácich a zahraničných súťaží kreativity, ktoré sú uvedené v Zozname hodnotených súťaží. Body sa započítavajú všetkým ľuďom, ktorí sú uvedení v kreditoch ocenenej práce ako Creative director.
TOP Art director – je poradie najlepších umeleckých riaditeľov, ktoré vzniká súčtom bodov z dosiahnutých ocenení v domácich a vo vybraných zahraničných súťažiach kreativity, ktoré sú uvedené v Zozname hodnotených súťaží. Body sa započítavajú všetkým ľuďom, ktorí sú uvedení v kreditoch ocenenej práce ako Art director.
TOP Copywriter – je poradie najlepších copywriterov, ktoré vzniká súčtom bodov z dosiahnutých ocenení v domácich a vo vybraných zahraničných súťaží kreativity, ktoré sú uvedené v Zozname hodnotených súťaží. Body sa započítavajú všetkým ľuďom, ktorí sú uvedení v kreditoch ocenenej práce ako Copywriter.
TOP Strategy Director - je poradie najlepších stratégov, ktoré vzniká súčtom bodov z dosiahnutých ocenení z Effie.
Iné ustanovenia
Výsledky AGENTÚRY ROKA 2016 oficiálne vyhlási a zverejní mesačník Stratégie.
ETICKÉ PRAVIDLÁ AGENTÚRY ROKA
1. Súťaž Agentúra roka je objektívna a prestížna súťaž, ktorej prioritou je vyhlásiť rebríček najlepších slovenských reklamných agentúr. Titul Agentúra roka získava agentúra, ktorá si v hodnotenom ročníku počínala najlepšie, a teda sa stáva benchmarkom na nasledujúce obdobie. Nespochybniteľný je jej prínos najmä v oblasti kreativity a efektivity, ako aj v transparentnom fungovaní na slovenskom trhu. Preto za týmto účelom má vyhlasovateľ a organizátor súťaže právo do záverečného sčítavania hlasov nezaradiť práce agentúry, resp. agentúru:
2. Ak bude odporovať zákonu o reklame, bude podporovať násilie, rasovú či náboženskú neznášanlivosť, pornografiu, alebo bude iným spôsobom v rozpore so Zásadami etickej reklamnej praxe, platnej v Slovenskej republike.
3. Špecifickú časť tvoria scamy. Úlohou vyhlasovateľa a organizátora súťaže nie je postaviť sa medzi klienta a agentúru. V každom prípade každá práca, ktorá sa zarátava do rebríčka Agentúry roka, musí byť vytvorená s vedomím klienta, pričom medzi klientom a agentúrou musí existovať právoplatná zmluva. Klient alebo agentúra musí vedieť zdokladovať, že kampaň, ktorú preňho reklamná agentúra pripravila, mala mediálne pokrytie minimálne v dvoch media typoch, za ktoré si klient oficiálne zaplatil.
4. V prípade, že organizátor a vyhlasovateľ súťaže dostane akýkoľvek podnet, že práca, ktorú agentúra prezentuje na súťažiach, je scam, organizátor a vyhlasovateľ súťaže Agentúra roka má právo vyžiadať od danej agentúry náležité informácie týkajúce sa media mixu.
5. Skôr než organizátor a vyhlasovateľ definitívne rozhodne a vylúčení práce zo záverečného zarátavania bodov, uskutoční sa stretnutie za účasti jedného zástupcu KRAS-u, jedného zástupcu ADC Slovakia a dvoch zástupcov organizátora a vyhlasovateľa súťaže. Po diskusii zástupcovia odhlasujú tajným hlasovaním zotrvanie alebo vylúčenie práce zo záverečného zarátavania bodov. V prípade nerozhodnosti hlasov, rozhoduje hlas šéfredaktora Stratégií.
6. Organizátor a vyhlasovateľ súťaže má právo vylúčiť zo súťaže tak agentúru, ako aj jej reklamnú prácu, za to, že nedodržala Štatút súťaže. Rozhodnutie organizátora a vyhlasovateľa súťaže Agentúra roka neovplyvňujú iné zahraničné a domáce ocenenia, ktoré agentúra získala. Názor nemusí byť totožný s názorom poroty v domácich a zahraničných súťažiach.
7. Nezaradenie reklamnej práce alebo agentúry do záverečného zarátavania bodov z rozhodnutia vyhlasovateľa súťaže je výhradným právom vyhlasovateľa a organizátora súťaže a je konečné.
8. Štatút hry vypracoval organizátor a vyhlasovateľ súťaže Agentúra roka. Metodika súťaže a výber súťaží vznikol po dohode s KRAS-om a ADC. Meniť ho môže iba organizátor a vyhlasovateľ súťaže.