Hovorí s úsmevom Ivan Debnár o tom, akú úlohu by mohol v Zozname zastávať, keby tam zostal. Po desiatich rokoch sa však rozhodol opustiť Zoznam.sk a stal sa technickým riaditeľom Azet.sk.
O odchode
Stratégie: Veľmi ma to mrzí a naozaj by som rád začal originálnejšie, ale nemôžem: Prečo zakladateľ Zoznamu prejde ku konkurencii?
Ivan Debnár: Je to jednoduché. Moje poslanie, ktoré vychádzalo z toho, že som niečo založil a za desať rokov na trhu v pozícii stabilnej jednotky, som Zoznamu dal, čo som mohol. Okrem iného, viackrát sa tam zmenila vlastnícka štruktúra, takže moje zotrvanie bolo čím ďalej tým menej nevyhnutné. Po poslednej zmene, keď do Zoznamu vstúpil pred dvomi rokmi T-Com, nastúpili štandardizované procesy, štandardizované riadenie. Firma sa tiež veľmi posilnila, aj personálne. V takomto zabehanom modeli už človek ako ja nemal veľký priestor pre realizáciu.
Stratégie: Dá sa to chápať tak, že vstupom investora ste stratili motiváciu budovať Zoznam ako „svoj“ projekt a stal sa z neho len jeden z mnohých? Ostali by ste teda na čele, ale iba z funkčného hľadiska, nie z ideového?
Ivan Debnár: Je to aj o tom, že sa nedá desať rokov vymýšľať na jednom mieste stále nové veci. Mal som trošku pocit, že som už nemal reálne čo ponúknuť. Možno to chce novú, mladú krv, nezaťaženú historickým vývinom. Ja som príliš ovplyvnený tým, ako sa projekt postupne budoval. Niekoho, kto sa na to pozrie z iného uhlu, z nadhľadu. To sa vďaka T-Comu podarilo, Zoznam získal tradičné nemecko-korporátne smerovanie a firma dnes funguje tak.
Stratégie: Toto všetko by bola pravda, keby ste to celé nezaložili. Keby ste nestáli pri zrode, neprešli ste si tú púť nielen na Slovensku a aj v českom Sezname... Nebrali ste Zoznam ako svoje dieťa? Bolo naozaj také jednoduché odísť, ako to tvrdíte?
Ivan Debnár: Už dosť dlho som nebol majetkovo naviazaný na Zoznam. Bola to firma, kde som mohol robiť nejakú ikonu, niekoho, ku komu sa všetci prídu ráno pokloniť a šuškat si „to je on, to je on – zakladateľ“. (smiech) Ale to nie je úplne ono a rozhodne to nie je niečo, čo by v korporátnom prostredí malo priestor. Už to nie je o osobnostiach, ale o procesoch, tabuľkách a „manažéroch“. Tak, aby firma fungovala.
Stratégie: A osobne beriete ako fakt, že ste 10 rokov niečo budovali a potom ste odišli?
Ivan Debnár: Tak, že môžem teraz vychovávať niečo iné. Skôr je to výzva. Mohol by som sa tváriť zatrpknuto, že „zobrali mi hračku a čo ja teraz budem robiť“... (smiech). Ale je to o inom. Mám šancu dať dole klapky z očí, pozrieť sa naokolo a uvidieť niečo nové. Neostať zaškatuľkovaný v niečom, čo som nejakým omylom v osemnástich spravil. Dá sa ísť ďalej.
O Azete
Stratégie: Ako beriete to, že pôsobíte u budúceho priameho konkurenta Zoznamu? Komu budete „fandiť“?
Ivan Debnár: Mám to relatívne jednoduché tým, že v Azete nie som na strategickej pozícii, kde by som určoval, aké bude smerovanie. Vedome som v pozícii, ktorá je technická, na pozadí. Môžem síce navrhovať, čo by Azet, môj súčasný chlebodarca, mohol robiť inak, ale hlavne som tam preto, aby som mu pomohol technicky rásť. A v tom nie je žiaden konflikt záujmov. Mojím poslaním je, aby to celé fungovalo, aj keď to bude mať čím ďalej tým viac ľudí - užívateľov. Motiváciou je pre mňa spraviť na Slovensku niečo, čo vydrží, čo je veľké a funkčné. A potom, nejde o to, kto to vlastní. Z tohto pohľadu to neberiem tak, že budem niečo sabotovať, vypínať servery, aby ten „môj“ Zoznam vyhral. (smiech)
Stratégie: Takže keď sa vám podarí prispieť k dosiahnutiu jednotky, napríklad v mesačnej návštevnosti, s Azetom, budete to brať ako prekonanie samého seba, keď ste k lídrovstvu predtým doviedli Zoznam?
Ivan Debnár: Áno, presne tak. Bol som niekde a myslím, že sa mi s tímom podarilo dlhodobo zotrvať na pozícii jednotky. Teraz môžem byť niekde inde a spraviť to isté. To je podľa mňa dobrá motivácia.
Stratégie: S akými reakciami z vášho okolia ste sa stretli?
Ivan Debnár: Väčšina bola príjemne pobavená. V podstate to, že končím v Zozname, bolo známe už koncom minulého roka. Vlastne sa len čakalo, či prídem s nejakým vlastným šuplíkovým projektom, alebo čo so mnou bude. Keď však prišlo toto rozhodnutie, ľudia sa bavili. Nečakali to, ale vraveli, že je to dobré. Najhoršie na tom asi sú, a musím ich aj najviac vysvetľovať, otázky typu „A to chodíš do Žiliny?“. To ľudí najviac zaujíma. (smiech)
Stratégie: A chodíte?
Ivan Debnár: Áno, chodím. Som tam minimálne 4 dni v týždni. V piatok alebo v pondelok som potom vrátane víkendu v Bratislave.
Stratégie: Medzi Zoznamom a Azetom ste mali určitý čas. Rozmýšľali ste aj nad nejakým vlastným projektom? Alebo ste hneď smerovali do Azetu?
Ivan Debnár: Bol to priestor vypnúť, vydýchať sa, poobzerať sa okolo seba. Nie sa hneď bezhlavo do niečoho vrhnúť. Čo sa udialo okolo nás, kým sme boli ponorení do práce. Bol to čas, ktorý som dal sám sebe.
Stratégie: Ponuka z Azetu bola už skôr? Alebo prišla až potom, ako ste Zoznam opustili?
Ivan Debnár: Keď som bol v štádiu, že sa doma nudím, zavolali sme si s Milanom (pozn. red. Dubcom, predseda predstavenstva Azet.sk) a porozprávali sme sa, či by sme vedeli niečo navzájom vymyslieť.
Stratégie: A kto bol iniciátor?
Ivan Debnár: (zamyslenie) Úplne prvýkrát sme sa o tom bavili minulý rok v lete, vtedy to bolo z Milanovej hlavy, ale teraz v januári som Milanovi volal ja. Situácia sa zmenila aj tým, že minulý rok na jeseň do Azetu vstúpil Karol Gogolák, čím firma stúpla v mojich očiach na kredite.
Stratégie: A nebol práve Karol Gogolák dôvodom vášho záujmu o Azet? Mohli ste sa poznať ešte z čias, keď Karol pôsobil v Slovak Telekome a vy v Zozname...
Ivan Debnár: S Karolom sa poznáme ešte z čias T-Mobilu, ale priamo sme nespolupracovali. S Milanom sme však v kontakte od roku 1997 – 98, keď sme obaja rozbiehali svoje projekty. Boli sme si blízki v tom, že ako jedni z prvých kreujeme slovenský internet. Dobre sme spolu vychádzali celých desať rokov, takže nebolo treba niekoho ako Karol Gogolák, ktorý by Milanovi posúval ľudí, aby mu pomáhali. Firma je ideovo Milanova a je dôležité, aby on vedel, že niečo takéto chce. Bolo dôležité zistiť, či ja mám jemu čo ponúknuť. Teda bolo to o osobnom kontakte s Milanom Dubcom a Karol iba zvýšil kredit firmy v mojich očiach.
Stratégie: V Zozname ste boli skôr ideovým lídrom, v Azete budete mať pravdepodobne iné úlohy.
Ivan Debnár: Je to posun. V Zozname som vyrástol tým, že som veci dával dokopy, nie len o nich sníval. Som technický typ a je mi prirodzenejšie prísť na to, ako bude niečo fungovať, než vypracovanie niekoľkostranového excel sheetu s biznis plánom na najbližších 7 rokov. A práve Azet zaznamenáva za posledný rok, dva obrovský nárast a to prináša výzvy, ako ho riadiť. Je rozdiel, keď je systém postavený na 20 serveroch – to sa ešte dá prejsť ručne. Keď ich je 50, budú na to dvaja, ale keď sú tých serverov stovky, treba rozmýšľať z pohľadu enterprise riešení. Moja pozícia je Technický riaditeľ a dokonca som, myslím, prvý „riaditeľ“, ktorého Azet má. Doteraz mali iba manažérov. (smiech)
Stratégie: Takže nedochádza ku konfliktu záujmov vášho predošlého pôsobenia v Zozname a toho súčasného v Azete?
Ivan Debnár: Z môjho pohľadu je najdôležitejším momentom, že nepodrážam ani svoje dieťa, a zároveň chcem využiť skúsenosti, ktoré mám s prevádzkovaním veľkých systémov. A to Azetu ponúkam. Svedomie mám čisté a čo sa týka Zoznamu, je to ako v bežnom živote. Keď dieťa dospeje, treba ho nechať ísť, nech sa oňho stará niekto iný.
O internete
Stratégie: Tým, že ste založili jednu z prvých stránok slovenského internetu, ste v podstate aj jeho otcom (alebo jedným z otcov). Vedeli by ste zhodnotiť, s akými ambíciami začínal a kde sa nachádza dnes?
Ivan Debnár: Na slovenskom internete sme mali od začiatku veľkú výhodu - stačilo nám kopírovať zo sveta s odstupom roku alebo dvoch. Tým sme preberali už iba overené a životaschopné modely. Toto stále platí, len dnes sa kvôli globalizácii a Google a Facebooku, ktorí roba aj slovenské preklady stránok, stráca pridaná hodnota, ktorou sme sa mohli doteraz od nich odlíšiť. Je to oveľa náročnejšie na nápady a myšlienky. A už dávno som nevidel na Slovensku zaujímavý a prevratný nápad, ktorý by niečo spravil lepšie ako už existujúca služba v zahraničí. Z tohto pohľadu je stále ťažšie sa presadiť a odlíšiť. Treba ľudí trošku aj marketingom prevalcovať a ukázať, že tu existujú aj naše vlastné projekty. Je v poriadku, že všetci budú používať Google, s tým sa treba naučiť žiť. Treba to akceptovať a využiť to, čo sa využiť dá. Je potrebné však primerane zvážiť riziko toho, že Google raz napríklad môže zakázať využívanie svojho vyhľadávania na ďalších stránkach, lebo aj tak ho všetci používajú aj priamo a bude sa dať vyhľadávať len tam. Musíme sa na to pripraviť, ale sú veci, v ktorých sa nedá pretláčať so silnejšími.
Stratégie: A aké boli v tom 1997 začiatky? Predsa len internet bol ešte pomerne cudzie slovo...
Ivan Debnár: Začínali sme v ’96 poskytovaním pripojenia na internet a prvou slovenskou internetovou kaviarňou v Banskej Bystrici. V roku 1996 sme si s Ivom Lukačovičom (pozn. red.: zakladateľ a predseda predstavenstva Seznam.cz) prvýkrát vymenili zopár e-mailov. V 1997 sme to spustili.
Stratégie: Aké ste mali vízie? V tom čase na internet takmer nikto nechodil...
Ivan Debnár: Ako som hovoril, začínali sme poskytovaním internetu. A z toho to práve vychádzalo. Bolo dosť ťažké predávať internet, keď sa reálne nedalo takmer nikam chodiť. A z toho vyplynulo, že sme pozbierali pár odkazov, ktoré v tom čase existovali. Tak vznikol „zoznam“ a bolo čo ponúkať. Takže, keď sme predávali pripojenie za 1 500 korún mesačne, ponúkali sme cez senzačný modem aj Zoznam.sk so všetkými 28 stránkami. (smiech) Začínalo sa pomaly a postupne sme ho dopĺňali.
O Zozname
Stratégie: Takže vznik Zoznamu bol priamo naviazaný na predaj pripojenia na internet?
Ivan Debnár: Áno, úplne priamo. Začalo to ako katalóg, veľmi skoro pribudol monitoring dennej tlače a postupne sa rozširoval o ďalšie služby. Najväčší nárast nastal v roku 2000, keď sme sa presťahovali do Bratislavy a rozšírili sa možnosti.
Stratégie: Keď ste Zoznam zakladali, mali ste odvážne vízie?
Ivan Debnár: Nie, skôr sme si povedali, že ideme niečo skúsiť, budeme kopírovať nejaké Yahoo!, ktoré tu už je. Nevieme síce, na čom zarábajú, ale aspoň pripojenie na internet konečne predáme. Nebola žiadna konkrétna predstava o tom, že by z toho mohli byť ťažké milióny. Zoznam bol naozaj iba „pridružená výroba“ a samotná firma Zoznam bola založená až v roku 1998.
Stratégie: A pojem internetová reklama sa dostal do Zoznamu kedy? Asi ste nezačali hneď od začiatku?
Ivan Debnár: Začali sme už od prvej verzie. Bola pripravená tak, že tam bolo miesto vyhradené pre bannery.
Stratégie: Boli aj záujemcovia?
Ivan Debnár: To bol trošku problém. (smiech) Prácne sme obtelefonovávali firmy a snažili sa zistiť, kto by mohol mať aspoň teoreticky záujem. Tým, že v Česku to už trošičku fungovalo, ich obchodník prišiel na týždeň ku nám a obchádzali sme firmy a vysvetľovali, ze je to na niečo dobré. Bolo to veľmi prácne.
Stratégie: A spomeniete si na prvú reklamu? Koľko ste pýtali?
Ivan Debnár: V rotácii 1 zo 4 sme predávali banner tuším za 15 000 Sk za mesiac. Pageviews alebo reálni užívatelia neprichádzali do úvahy. Museli sme to nejako nastaviť, aby bolo aspoň na elektrinu. Dnes to už znie zaujímavo...
Ďakujem za rozhovor.
Celý článok vo formáte PDF je na stiahnutie k dispozícii tu.
Zdroj: Peter Šebo, Stratégie