StoryEditor

Primárnym cieľom je ZAROBIŤ

30.12.2007, 23:00

hovorí Branislav Záhradník, predseda predstavenstva Dopravného podniku, o dôvodoch predaja podielu dcérskej spoločnosti Recar. Zároveň odmieta akékoľvek spochybňovanie procesu výberu strategického partnera, ktorým sa stala spoločnosť BigBoard Slovensko.

Stratégie: Na pozadí akých udalostí sa udiali aktuálne zmeny personálneho obsadenia TOP manažmentu spoločnosti Recar ako dcérskej spoločnosti Dopravného podniku, ktorá sa orientuje na oblasť prenájmu reklamy v prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy?

Branislav Záhradník: Personálne zmeny v spoločnosti Recar treba vnímať v kontexte procesu zmien, pre ktoré sa rozhodol Dopravný podnik. Nový manažment DP momentálne realizuje v rámci reštrukturalizačného programu opatrenia, ktoré majú zvýšiť efektivitu Dopravného podniku a majú ho sústrediť na core biznis, a tým je mestská hromadná doprava. V tomto bode sme vyhodnotili, že podnikať v oblasti prenájmu reklamných plôch nie je core biznisom Dopravného podniku. Preto sme sa rozhodli a viedli sme diskusiu o tom, ako dať spoločnosti Recar nový impulz. A ako synergicky spojiť sily s nejakým subjektom, pre ktorého naopak prenájom reklamných plôch tým core biznisom je. Z toho vznikla idea vstupu strategického partnera do spoločnosti Recar.

Stratégie: Znamená to, že Recar v tej podobe, ako jestvoval doteraz, už dosiahol svoj strop?

Branislav Záhradník: Na základe ekonomických výsledkov sme identifikovali, že možnosti rastu jeho výnosov sú takmer naplnené, a bez jeho zaradenia do širšej siete podnikov, ktoré operujú v oblasti vonkajšej reklamy, budú pravdepodobne jeho budúce výsledky skôr stagnovať, nebodaj by mohli klesať. A to je niečo, čo nás ako Dopravný podnik samozrejme neteší, keďže ako akcionár máme z Recaru nielen podiel na zisku, ale najmä podiel na tržbách z prenájmu reklamných plôch. Aj v tomto segmente je konkurencia čoraz silnejšia a nedá sa očakávať, že DP by mohol ako akcionár investovať do rozvoja Recaru, aby oni mohli iniciovať napríklad rozvoj nových reklamných produktov. Toto sme jasne smerom k vedeniu Recaru deklarovali: nemôžete počítať s tým, že my ako akcionári by sme do podniku investovali. My musíme riešiť náš core biznis. V tejto situácii sme hľadali partnera a tu niekde nás oslovil partner – spoločnosť BigBoard Slovensko, ktorá pripravila projekt svojho vstupu do spoločnosti Recar ako strategický investor.

Stratégie: Ako by ste zareagovali na pripomienku ostatných outdoorových spoločností, ktoré tak trochu s nevôľou prijali fakt, že mestský podnik si vyberal strategického partnera bez vypísania tendra. Zo zákona síce Dopravnému podniku nevyplýva žiadna povinnosť takto urobiť, ale predsa, nevrhá to tak trochu pochybnosti o transparentnosti celého procesu výberu strategického partnera, keď sa de facto vyberalo z jedného a nebolo s čím porovnávať...

Branislav Záhradník: Na to mám jasnú odpoveď. Ak sú ostatné outdoorové spoločnosti nespokojné, nemali by dnes chodiť vyplakávať novinárom, keď je už neskoro. Mali sa aktívne zapojiť. My sme dostali jedinú ponuku na vstup strategického partnera od spoločnosti BigBoard Slovensko. Ani BigBoard sa nedozvedel, že chceme predať Recar, aktívne prišiel so svojím projektom a potom nasledovali veľmi tvrdé rokovania.

Stratégie: Predchádzala ponuke spoločnosti BigBoard Slovensko nejaká verejná výzva z vašej strany? Máme si to vysvetliť tak, že ostatné spoločnosti na túto výzvu nereflektovali?

Branislav Záhradník: Ja si to vysvetľujem tak, že do Dopravného podniku prišlo nové vedenie, a keď sme prezentovali verejný záujem sústrediť sa na náš core biznis a tým je doprava, a povedali sme, že budeme outsoursovať všetky činnosti, ktoré sú mimo tohto zamerania, z toho vyplynulo, že skôr či neskôr budeme riešiť aj pozíciu Recaru. Ak v tejto situácii mal niekto záujem o podnikanie spolu s nami, javí sa mi ako logické, že by nás kontaktoval a predložil ponuku. V tom momente by sme aj s týmto subjektom vstúpili do rokovania. BigBoard Slovensko sa nám javí z hľadiska jeho portfólia ako spoločnosť vhodná pre vstup práve do Recaru.

Stratégie: Vysvetlíte prečo?

Branislav Záhradník: Lebo to nie je klasická billboardová spoločnosť. Je to spoločnosť, ktorá sa v rámci outdooru venuje špecifickému segmentu a to isté platí aj pre Recar. Vychádzame z toho, že tieto spoločnosti sú silné v rámci svojich segmentov, majú ich podchytené a nedôjde k ich vzájomnej kanibalizácii, ktorá by mohla viesť až k útlmu aktivít Recaru. Skôr očakávam synergiu. Z tohto dôvodu sa nám BigBoard javil ako zaujímavý. Tým, že do Recaru vstupuje manažment, ktorý je napojený na silnú sieť s medzinárodným zázemím aj klientov, myslím, že Recaru to môže priniesť dobré impulzy pre rozvoj. BigBoardu ako akcionárovi, ktorý bude mať 49 %-tný podiel v Recare, sme dali do rúk manažérsku kontrolu nad spoločnosťou. Za fungovanie predstavenstva vrátane jeho personálneho obsadenia budú zodpovedať páni Ivan Malinka, riaditeľ BigBoard Slovensko a Richard Fuxa, konateľ BigBoard Slovensko. Dopravný podnik bude mať v rukách kontrolnú funkciu v podobe personálneho obsadenia Dozornej rady v Recare. Preto sa páni z BigBoardu ocitli v predstavenstve Recaru a zostal tam aj dovtedajší predseda predstavenstva Roman Karabelli, pretože strategický partner deklaroval záujem na zachovaní kontinuity v riadení spoločnosti, čo sme my považovali za veľmi rozumné riešenie.

Stratégie: Prezradíte, za akých podmienok ste sa na vstupe strategického partnera dohodli?

Branislav Záhradník: Prezradím, že podmienky, na ktorých sme sa dohodli, sú veľmi výhodné pre Dopravný podnik. Nás teraz zaujíma, aby bol náš ročný výnos garantovaný, a aby Recar mal aj v budúcnosti rastúcu tendenciu. A aj podiel, ktorým si Recar a DP doteraz delili tržby z reklamy, bol stanovený – teraz sme ten interval navýšili v prospech DP. My sa teraz naozaj sústredíme na to, aby sme zo segmentu vonkajšej reklamy zarobili pre DP čo najviac. To je pre nás kľúčové.

Stratégie: Je už v tejto chvíli jasné, ako budú BigBoard Slovensko a Recar obchodne fungovať? Dôjde k ich spojeniu pod jednu strechu?

Branislav Záhradník: To je otázka na ich manažmenty. Zmluva s Dopravným podnikom, ktorá je kľúčová pre biznis Recaru, je uzatvorená s Recarom na 10 rokov. Samozrejme, mohlo by dôjsť k nejakej transformácii, museli by s tým ale súhlasiť, a to v takej podobe, aby neboli ohrozené záujmy DP. Nemyslím si ale, že by snahou BigBoardu bolo ohrozovať nejakým spôsobom stabilitu biznisu. Svedčí o tom i to, že majú záujem na zachovaní kontinuity Recaru v osobe Romana Karabelliho a celého tímu pracovníkov Recaru. Určite sa nebudú diať kroky, ktoré by ohrozili pozíciu Recaru, veď on je v dobrej kondícii. Strategický partner dostal za úlohu hľadať nové formy, majú voľné ruky, môžu prísť s akýmkoľvek návrhom v podobe reklamného produktu, ktorý ak bude akceptovateľný, napríklad pre naše vozidlá, radi vyhovieme. Vieme, aký z toho máme podiel – na výnosoch máme väčšinový podiel, to znamená, že z tohto hľadiska sa budeme na každý návrh pozerať ako niekto, koho primárnym cieľom je zarobiť. My tie financie potrebujeme využiť na zlepšenie MHD v Bratislave.

Ďakujem za rozhovor.

Poznámka: Spoločnosť BigBoard Slovensko poskytne stanovisko k téme v januárovom vydaní Stratégií.

Zdroj: Nataša Navrátilová, Stratégie

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
01. máj 2024 23:21