Spoločnosť MOBILBOARD stála za rozvojom transportnej reklamy v Česku i u nás a je jediným dodávateľom reklamy prostredníctvom Wi-fi na našich OOH trhoch. Desiate výročie fungovania bilancuje jej šéfka, Radmila Pospíšilová.
S: Máte za sebou dekádu fungovania... ako sa zmenil trh OOH?
Skonsolidoval sa a skvalitnil. Vo vonkajšej reklame už nie je toľko peňazí, klienti viac dbajú na návratnosť a kvalitu plôch a tiež vzniklo mnoho nových médií, ktoré ukrajujú z celkových rozpočtov. Tým nechcem povedať, že bol outdoor pred osemnástimi rokmi, keď som začínala v reklame, nekvalitný - naopak boom billboardových kampaní priniesol rôzne inovácie – napr. nadstavby presahujúca plochu billboardu ... Vtedy vznikalo niekoľko billboardových rozmerov, montovali sa City ligh vitríny do zastávok, všetko sa sieťovalo...
S: Vývoj transportu vidíme v timeline. Čo však bolo podľa vás najvýznamnejším medzníkom v jeho histórii?
Najväčšiu inováciu v transporte priniesli v roku 2003 okenné perforované fólie. MOBILBOARD potom do väčšiny miest v ČR a aj SR rozšíril nové reklamné formáty (Mobilboard, City board, Side board) s využitím okien autobusov. Do transportu sa tak konečne dostali plnohodnotné kampaňové formáty, s krátkou dobou prenájmu od 1 mesiaca.
S: A potom prišiel na scénu mobilný marketing...
V roku 2007 sme spustili prvú Bluetooth kampaň a postupne sa najmä na Slovensku takéto kampane stretli s veľkým úspechom. Príchodom smartfónov s internetom sme vymysleli princíp fungovania Wi-fi v MHD a spustili prvú kampaň prostredníctvom reklamnej Wi-fi pre ZľavuDňa.sk, ktorá zaznamenala viac ako 80 % preklikov na reklamný odkaz. Tento úspešný projekt zároveň prekonal mýty o nemerateľnosti transportu a efektivity jeho kampaní. Ktoré médium v OOH sa týmto môže pochváliť?
S: V akom štádiu je teraz digitalizácia v transporte u nás?
Digital Signage v transporte znamená zatiaľ len LCD obrazovky vnútri vozidiel, prípadne multifunkčné konzoly zabudované v sedadlách diaľkových autobusov. Ani v zahraničí toho v našom obore zatiaľ nie je viac, v tomto teda nijako nezaostávame...
S: LCD obrazovky v bratislavskej MHD si u nás “podchytil“ recar so spoločnosťou
See&Go. Vy ste nemali rovnakú ambíciu?
Bratislavský projekt See & Go mal možno dobrú ideu, ale realita je bohužiaľ iná. Podľa nášho názoru zvuk do monitorov v MHD nepatrí, pretože ho kvôli okolitým ruchom ani poriadne nepočuť. Kvalitné ozvučenie by muselo byť oveľa hlasnejšie, čo by sa ale nepáčilo cestujúcim. A my ich predsa nechceme reklamou obťažovať! Chceme im ponúkať kvalitný obsah informačnej slučky, preložený reklamnými spotmi.
S: Prečo Mobilboard na Slovensku ponúka LCD monitory v autobusoch MHD zatiaľ len v jednom meste?
Projekty, kde nie je možné garantovať kvalitu služieb, radšej neponúkame. Napriek tomu si myslím, že LCD obrazovky v MHD sú efektívnym médiom s nízkymi produkčnými nákladmi a do transportu ako alternatíva určite patrí. Musí však byť dodržaná aj kvalita obsahu. Ponúkame iba takých prevádzkovateľov, ktorí to garantujú.
S: Ako by mal teda vyzerať správny model?
V budúcnosti by mal súvisieť s obnovou vozového parku, a súčasne aby boli nové vozidlá vybavované zobrazovacím zariadením. V ČR sa to týmto spôsobom už deje. LCD obrazovky totiž slúžia najmä v prímestskej integrovanej doprave ako informačné médium pre cestujúcich. Prioritu majú teda informácie a potom nasleduje reklamná slučka. Toto spojenie je pre dané médium ideálne.
S: Je podľa Vás nejaký rozdiel v celkovom OOH medzi českým a slovenským trhom?
Všeobecne sú zadávatelia na Slovensku viac kreatívni a prístupní novinkám. Na druhej strane je tu obrovský tlak na cenu, čo je niekedy na úkor kvality. Myslím, že sme tu, čo sa transportu týka, nasadili v kvalite a službách veľmi vysokú latku. Pred desiatimi rokmi sme vstúpili na plne obsadený trh a teraz sme najväčším dodávateľom kampaní pre dopravcov a druhí v obrate.
S: Aké vidíte trendy v zahraničí?
Rozdiel vidím v kvalite predaja a ponúkaní nových formátov. Inak máme v zásade všetko, čo je aj vo svete. Okrem LED panelov na exteriéroch autobusov, ktoré zatiaľ nedovoľuje legislatíva. V súčasnej dobe trh smeruje skôr k lacnejším alternatívam formátov s vysokým pokrytím... A trúfam si povedať, že naopak – v porovnaní so zahraničím máme prvenstvo s projektom reklamnej Wi-fi v MHD – niečo také sme v rovnakom prevedení v zahraničí ešte nezaznamenali.
S: A budúcnosť transportu?
Budúcnosť vidíme stále v prepojení s mobilným marketingom, keďže telefón je v rukách cestujúcich naozaj silným nástrojom a priestorom pre komunikáciu.
Zdroj: Miroslava Klempová