Pixabay
StoryEditor

Nájsť človeka je problém, v agentúrach je nedostatok všetkého. Slovenské digitálky hovoria aj o joboch budúcnosti

18.08.2017, 15:13
Aké pozície sú v kurze v online agentúrach na Slovensku?

Digitál výrazne ovplyvnil prácu v kreatívnych agentúrach, špeciálne v digitálnych. Online prostredie sa vyvíja vlastným, najrýchlejším tempom. Ako sa vývoj online premieta do personálnej situácie agentúr a po akých pozíciách bude v budúcnosti dopyt? Spýtali sme sa priamo v agentúrach.

Čím skúsenejší, tým ťažšie

Podľa  Maru Mitlíkovej, executive directorky Triadu je stále zložitejšie nájsť človeka so skúsenosťami. „Teda na pozíciu seniora, pričom nezáleží na tom, či by to mal byť copywriter alebo account manager.“ Na druhej strane si myslí, že práca v reklame je stále viac sexi a záujem ľudí mimo brandže alebo študentov pracovať v agentúre stúpa, aj vďaka aktivitám, ktoré vyvíjajú záujmové združenia Art director´s club (ADC), Klub reklamných agentúr (KRAS) a Asociácia digitálnych marketingových agentúr (ADMA).

Podobný názor má aj managing directorka agentúry PS:Digital Blažena Ambróz Sedrovičová, ktorá by súčasnú situáciu na trhu definovala „ako nedostatok všetkého, obzvlášť seniórnych „digitálnych ľudí“. Najjednoduchšie je obsadiť pozíciu account manažéra, aj to nie preto, že ich je prebytok. Skôr preto, že mnoho zručností, ktoré accounti potrebujú, vie agentúra nového človeka rýchlo naučiť. Najväčším problémom podľa Sedrovičovej je „získať dobrého PPC-čkára a grafika s digitálnym myslením. A to máme šťastie, že nehľadáme kóderov,“ konštatuje.

Rovnako situáciu na trhu práce pre digitálne agentúry vníma Marek Didák, creative director a spoluzakladateľ agentúry Hype: „Situácia sa síce mení každú chvíľu, ale všeobecne platí, že najťažšie je zohnať ľudí na technicky náročnejšie pozície. Programátorov, PPC, alebo SEO špecialistov. Súvisí to aj s úrovňou „skillu“. „Ak chceme človeka, ktorý už má niečo za sebou, jeho hľadanie je vždy ťažšie,“ hovorí Didák. 

Aké pozície sú v kurze?

Do Triadu sa za posledný rok hlásilo najviac ľudí na pozíciu social media brand manager. Podľa Mitlíkovej ide o najkomplexnejšiu pozícia v Triade, pretože v nej človek zabŕda do stratégie, kreatívy, produkcie, plánovania médií, community managementu, aj do client servisu. V Core4 cítia najväčší záujem o pozície ideamaker, copywriter, social media manager, web dizajnér, grafik alebo stážista na akúkoľvek pozíciu.

Natália Vargová, account directorka Core4 si myslí, že to je pozitívna informácia. „Ak sa však pozrieme na kvalitu uchádzačov, tak rozhodne vnímame, že ľuďom chýba nielen odbornosť  a skúsenosti ale hlavne viditeľné nadšenie pre reklamu a marketing,“ myslí si Vargová a dodáva: „Nájsť funkčného uchádzača je dnes nájsť veľmi náročné,“ tvrdí. Naopak, najmenší záujem je o pozície account manager, web developer, UX dizajnér a web analytik.

Problémy nováčikov

V Triade sa snažia eliminovať problémy s výberom už v procese prijímania. „Potenciálni kolegovia neposielajú iba životopis, ale aj odpovede na špecifické otázky týkajúce sa pozície alebo zo života. Na pohovory sa dostanú iba najlepší a sú zväčša jednokolové, rovno za účasti riaditeľky agentúry alebo majiteľov,“ vysvetľuje Mitlíková. Noví kolegovia majú potom v agentúre  možnosť ľahšie zapadnúť do kolektívu a „preskočiť latku kvality, nastavenú poriadne vysoko“.

V PS:Digital vidia problémy s novými ľuďmi trochu inak. Sedrovičová hovorí častokrát o skreslenej predstave o tom, čo sa od nich očakáva.  Aj celý deň na Facebooku je stále práca a nie voľnočasová aktivita. Chýba im zdravá pokora a schopnosť vedieť sa zaťať a zamakať, ak je to potrebné. Pri juniornejších ľuďoch absentuje projektový manažment a time manažment. „Možno tip pre školy zaradiť tieto veci do učebných osnov“, navrhuje šéfka PS:Digital.

Natália Vargová hovorí, že nováčikovia „majú väčšinou povrchné informácie o reklame a marketingu nemajú skúsenosť s prácou v reklamnej agentúre“. Chýba aj záujem o celkový proces vzniku spoločného diela. Sú individualisti a zvyčajne ich zaujíma len ich časť práce. Vargová dodáva, že im chýbajú znalosti v online, aj možností ako pracovať s reklamou v tomto prostredí.

Marek Didák dodáva: „Pokiaľ si vyberiete správnych ľudí, nemáte žiadne zásadné problémy. Hlavne musia chytiť tempo a naladiť sa na rovnakú vlnu rozmýšľania ako vy.“  Dôležité podľa Didáka je venovať im čo najviac času a odovzdať im viac ako len informácie, čo a ako majú spraviť. Podstatné je, aby pochopili identitu, víziu a smerovanie agentúry. 

Pracovné pozície budúcnosti

"Najlepšie všetko zvládnu tí, ktorí sa budú vedieť rýchlo a flexibilne adaptovať, predikuje budúcnosť na trhu práce Mitlíková. Ak totiž reklama a marketing smeruje k integrácii a prepájaniu rôznych kanálov a možností, špecialisti sa budú musieť ešte lepšie zorientovať aj v témach mimo svojej pracovnej náplne. „V Triade to vidíme už dnes, keď máme na trhu kreatívcov, ktorí neriešia či je niečo digitál alebo nedigitál a rozmýšľajú v oboch rovinách. Alebo na to potrebujeme dvoch kreatívcov, ktorí nemôžu fungovať samostatne, ak majú navrhnúť funkčnú konzistentnú kampaň.“ 

Čo sa týka jobov budúcnosti, Mitlíková tipuje tieto: livestream producer, messenger bot user journey designer a AR/VR designer. Podobne zmýšľajú aj v agentúre Hype. Didák predpokladá, že v blízkom období bude marketingu dominovať AR/VR a AI, teda rozšírená/virtuálna realita a umelá inteligencia. „S ohľadom na to si myslím, že v agentúrach bude dopyt práve na ľudí, ktorí ovládajú tieto technológie. Problémom môže byť, že v súčasnosti nie je veľa ľudí, ktorí by ich reálne ovládali.“ A to je možno jeden z apelov aj na naše vysoké školy.

Podľa Sedrovičovej budú stále žiadaní grafickí dizajnéri: „grafici, ktorí sa dokážu adaptovať na rýchlo sa rozvíjajúci digitál a všetky „features“ s nimi súvisiace (AR,VR)“. Určite aj developeri, ktorí sa nezľaknú chatbota, AR,VR a výborní PPC špecialisti, ktorí nebudú stagnovať. „Ak by som mala túto otázku zovšeobecniť, celkovo ľudia mysliaci digitálne, ktorí budú vedieť aktuálne features aplikovať do komunikácie svojich klientov“, uzatvára svoj popis atraktívnych povolaní v budúcnosti.

Natália Vargová z Core4 vytipovala pozície budúcnosti v agentúre:

Contentcreator (ideamaker, grafik, producent, mediaplanner, analytik a account) –  jeho úlohou je denná správa sociálnych sietí, komunikácia s klientom, tvorba stratégií pre sociálne siete, tvorba grafiky a videí, príprava mediaplánov pre sociálne siete, tvorba grafiky a videí, príprava mediaplánov pre sociálne siete, nasadzovanie a sponzorovanie, tvorba ideí pre mini kampane pre sociálne siete, analytika výsledkov a ich interpretácia

Stratég/marketér – človek, ktorý vie pospájať prácu od klienta a špecialistov do jedného funkčného strategického celku

Omnichannel manager – multifunkčný človek, ktorý zastreší celý projekt pre klienta v teame, bude rozumieť trendom, technológiám, stratégii, kreatíve, webom, médiam, analytike...

Big data specialist –  špecialista na prácu s veľkými dátami, pokrývajúci podľa potreby odbornosť od reportov, analýz a interpretácie dát v reálnom čase až po data science prístupy k získavaniu nových poznatkov z dát alebo tvorbe nástrojov pre prácu s nimi

API Mashup specialist – špeciálna developerská pozícia pre integráciu multifunkčných online riešení prepojených na rôzne služby agentúry, klienta, cloudy alebo nástroje tretích strán 

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. apríl 2024 00:59