02.09.2017, 12:25

Lidl čelí kritike, lebo vymazal kríže z gréckych kostolov. Hájime náboženskú neutralitu, bráni sa

Obchodný reťazec Lidl na svojich letákoch propagujúcich grécke týždne zmazal kríže z modrých kupol kostolov na ostrove Santorini.

Napísal o tom na základe upozornenia rozhorčených zákazníkov spravodajský web belgickej televízie RTL. Lidl sa však obhajuje snahou zachovávať politickú a náboženskú neutralitu.

Zábery na svetlomodré kupoly kontrastujúce s bielymi stenami budov z ostrova Santorini patria k ikonickým záberom z Grécka. Lidl ich využil ako ilustračné podklad na svoje letáky i na tradičné grécke výrobky - jogurty, pistácie, syry feta a ďalšie. Všímaví zákazníci však upozornili, že z vŕškov pravoslávnych kostolov zmizli kríže.

"Som šokovaný obchodmi Lidl, ktoré síce predávajú grécke výrobky, ale vymazali časť jeho krajiny a jeho kultúry," cituje RTL jedného zo zákazníkov menom Antoine.

Na skutočnosť sa začali pýtať aj slovenskí a českí zákazníci na facebookových profiloch obchodného reťazca. "Prečo falšujete grécku kultúru?" znie otázka rozhorčeného Slováka. "Z akého politického dôvodu ste odstránili kríže z gréckych kostolíkov?" pýta sa jeden z užívateľov z Česka. Ďalší vyjadrujú rozhorčenie a oznamujú, že prestávajú v obchodoch nakupovať.

Samotný Lidl sa obhajuje snahou zachovať náboženskú a politickú neutralitu. "Naším cieľom rozhodne nebolo kohokoľvek uraziť a ospravedlňujeme sa, ak k tomu došlo. V tomto prípade išlo o výrobok predávaný na mnohých európskych trhoch súčasne v rámci tematickej akcie Grécky týždeň. Dizajn obalu bol preto navrhnutý medzinárodným tímom (...) Do budúcnosti aktuálnu skúsenosť pri tvorbe ďalších návrhov obalov budeme brať do úvahy," vysvetlili zástupcovia reťazca na sociálnych sieťach aj vo vyjadreniach pre iDNES.cz.

Na internete sú letáky z roku 2013, na ktorých je akcia Grécky týždne propagovaná ešte s krížmi na kostoloch. Aj tam sú však niektoré výrobky, na ktorých už kríže nie sú vidieť.

Lidl čelil nenávistným verbálnym útokom v Česku už v januári tohto roku, keď do svojho akčného letáku použil černošského modela. S 24-ročným modelom menom Alpha Dia neskôr urobili rozhovor nemecké médiá. "Spoločnosť (Lidl - poz. red) chcela svoj produkt čo možno najlepšie prezentovať, a to aj na černošskom modelovi," povedal vtedy Dia.

Santorini je súostrovie aj názov obce, ktoré sa nachádza na rozhraní Egejského a Krétskeho mora. Hlavným ostrovom je Thera, s ktorou susedí menšia Thirasia a malý ostrovček Aspronisi. V Santorini je až 450 kostolov rôznych veľkostí.

Zdroj: Flickr/Tom Mascardo

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.