05.10.2017, 19:27

Ľudské telo stiahnuté z kože na billboardoch sa Rade pre reklamu nepáči

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu rozhodla o reklamách, ktoré porušili Etický kódex reklamy.

Ľudské telo stiahnuté z kože na billboardoch sa Rade pre reklamu nepáči
Zdroj: erko.sk

Rada pre reklamu dňa 21. 09. 2017 zasadla po 8. krát. Rozhodla o niekoľkých opodstatnených sťažnostiach. Pozrite si, ktoré to sú.

Bratislavskú výstavu Body the Exhibition promovali billbordy s ľudským telom bez kože. Rada pre reklamu dostala niekoľko sťažností počas leta, v ktorých sťažovatelia upozorňovali na dopad na deti, psychiku a možnú neetickosť.

Zadávateľ sa síce snažil brániť, že na OOH nosičoch je vyobrazená postava, ktorá slúži aj ako exponát na výstave, ale Radu to nepresvedčilo. Aj keď reklamu v roku 2002 označili za etickú, tento rok im to neprešlo. Podľa komisie tieto masívne nasadené vizuály nemuseli byť príjemné pre všetkých a preto je zadávateľ povinný zohľadňovať predpokladanú úctu k ľudskému telu.

Zdroj: Incheba

​Ďalšou reklamou, ktorou sa Rada pre reklamu zaoberala je od Heureky. TV spot, kde okoloidúci hodnotia dieťatko v kočíku v rámci kampane Úprimné recenzie sa verejnosti nepozdávala. Zadávateľ sa aj v tomto prípade bránil tým, že reklama má byť postavená na humore a zveličenej scéne, kde dieťa hodnotia percentuálne, no neuspel. Komisia reklamu označila ako neprimeranú, pričom sťažnosť na druhú reklamu s témou v posteli odmietla.

Takéto zobrazenie dieťaťa nie je možné považovať za slušné v kontexte objektu reklamy – ľudskej bytosti, ako aj citlivosti dotknutých skupín spotrebiteľov, rodičov, ktorí riešia zdravotný hendikep dieťatka,“ zhodnotila AK RPR.

Ďalej Rada zaevidovala sťažnosti od viacerých fyzických osôb, voči vizuálu letákovej kampani zadávateľa AA Správa, prostredníctvom ktorej zadávateľ oznamuje termín vykonania čistenia a kontroly komína. Sťažovatelia tvrdia, že ide o nátlakovú kampaň z hľadiska znenia aj vizuálu.

Zdroj: AA Správa

​Leták pripomína grafiku oznámenia z pošty alebo ako úradná zásielka s oznámením o službe, ktorú je potrebné vykonať. Jeden zo sťažovateľov zdôrazňuje, že v rámci reklamy sa nachádza odkaz na konkrétny paragraf zákona a je toho názoru, že najmä starší ľudia, ktorí sú ľahšie ovplyvniteľní zavolajú najmä z dôvodu obavy z porušenia zákona. Aj keď zadávateľ po upozornení vizuál upravil pridaním piktogramu kominára, Komisia rozhodla, že ide o neetickú reklamu. „Spôsob uvedenia informácií na letáku a jeho celkový text a štylizácia sú direktívne a nenasvedčujú tomu, že ide o komerčné oznámenie, respektíve reklamu.“ 

Aj Zľavomat.sk sa dopustil chyby. Vo vyhľadávaní Google prezentoval neaktuálne ponuky ubytovacích jednotiek ako aktuálne, pričom po kliknutí užívateľom bol presmerovaný na aktuálnu ponuku web stránky. Sťažovateľ poukazuje na skutočnosť, že portál používa názvy ubytovacích zariadení, akcie, ktoré sú na portáli už ukončené v prospech svojich aktívnych ponúk a umelo tak dvíha svoje vlastné pozície na Google.sk prostredníctvom plateného reklamného kanálu AdWords.

Rada pre reklamu považuje sťažnosť za opodstatnenú. „Z pohľadu klamlivosti reklamy je neprípustné, aby bol produkt, alebo služba propagovaný na základe neaktuálnej ponuky, ktorú spotrebiteľ nemôže kúpiť.“

Lidl v spolupráci s Visa Europe Services v reklamnej kampani „Vyhrajte 31x nákupy v Lidli na celý rok zadarmo“ nie úplne jasne skompletizovali podmienky súťaže. Podľa sťažovateľov neuviedli, že počas kampane, do ktorej sa mohli zapojiť držitelia karty VISA, nebolo uvedené, na ktoré platobné karty Visa sa konkrétne súťaž vzťahuje. Komisia tieto sťažnosti posúdila ako čiastočne opodstatnené.

Zdroj: Lidl

​Medzi ďalšie uznané sťažnosti, označila Rada spoločnosti Billa a jej TV spot „Pečieme každých 30 minút“, billboard „Máš na to mať ma?“ zadávateľa NTICE kft., Maďarská republika a Oznámenie - kominarprestastie.sk, zadávateľa D&D Company.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.