09.11.2017, 09:29

Rada pre reklamu: Porovnávacia kampaň Lidlu je neetická

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu posudzovala tri reklamy.

Rada pre reklamu: Porovnávacia kampaň Lidlu je neetická
Zdroj: Lidl SR

Dňa 19. 10. 2017 zasadala Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (AK RPR) a rozhodla, ktoré reklamy porušili Etický kódex. Tentokrát posudzovala sťažnosti na 3 reklamy.

„Máme vlastné značky, máme vlastné ceny“ (TV a rozhlasové spoty) reťazca Lidl

V prípade kampane Lidl sťažovateľ upozorňoval na nedostatočnosť informácie o metodike porovnania produktov v tv spote a ich absenciu v rozhlasovom spote. Toto AK uznala a z jej pohľadu došlo k použitiu značkových výrobkov na to, aby sa zvýraznila práve kvalita výrobkov vlastných značiek, hoci kvalita sa, podľa vyjadrenia zadávateľa, porovnávať nemala. Reklama Lidlu (posudzované spoty), podľa AK, zneužíva výhodu dobrého mena produktu a reputáciu značky vybraných výrobkov porovnávaných s privátnymi značkami zadávateľa, čo nepovažuje za etické. 

AK však zároveň dodáva, že v prípade printovej formy reklamy – billboardy a letáky – bolo porovnanie uskutočnené objektívne v súlade s Kódexom.

O vyjadrenie k nálezu Stratégie požiadali aj spoločnosť Lidl. Správu budeme následne aktualizovať. 

​Zároveň dodávame stanovisko Slovenského združenia pre značkové výrobky k aktuálnej porovnávacej kampani Lidl - keďže obchodný reťazec v rámci kampane porovnáva svoje privátne produkty práve so značkovými výrobkami: „Uvedená kampaň porovnáva dve rôzne kategórie údajov – priemernú aktuálnu neakciovú cenu značkového výrobku s akciovou ponukou privátneho produktu reťazca. Informácia o tom, že je porovnávaná neakciová priemerná cena v iných reťazcoch, pri niektorých zvolených komunikáciách nie je zachytiteľná. Dvojriadkový disclaimer v TV spote je zobrazený asi tri sekundy, v rozhlasovom spote nie je žiadna informácia, čo s čím sa porovnáva a toto už môže byť zavádzajúce,“ povedal Ľubomír Tuchscher, prezident Slovenského združenia pre značkové výrobky. A ako dodáva, pri televíznych a rozhlasových spotoch je podľa neho kľúčové, že sa vytvára dojem, že výrobky majú rovnaké vlastnosti a zabezpečia rovnaký úžitok a jediný rozdiel je v cene. „To je z môjho pohľadu zavádzajúce a zároveň vytvára to dojem, akoby išlo o zameniteľné výrobky, avšak zloženie výrobkov je rozdielne.“

Podobné kampane má Lidl aj v iných krajinách. Napríklad v Nemecku, Maďarsku, Dánsku či Francúzsku. Konkrétne výrobcovia vo Francúzsku alebo Dánsku svoje výhrady (nekalosúťažné praktiky, porušenie pravidiel porovnávacej reklamy) riešia súdnou cestou. 

Porovnávacia kampaň Lidl vo Francúzsku

Porovnávacia kampaň Lidl v Nemecku

 „Kuchyne na mieru“ (TV spot) zadávateľa Möbelix SK

V prípade tejto kampane rada evidovala viacero sťažností voči tv spotu, ktorý propaguje kuchyne na mieru. Vytýkajú jej, že zobrazuje sexuálny akt a je vysielaná vo vysielacom čase, kedy s ňou do kontaktu môžu prísť aj deti a maloletí diváci, pre ktorých je takáto reklama nevhodná.

AK sa s týmto názorom nestotožnila, reklama podľa jej názoru neporušuje všeobecné normy mravnosti ani slušnosti, reklama nie je vulgárna a nie sú odhalené žiadne intímne partie. Reklamný príbeh je, podľa jej názoru, spracovaný decentne. AK sa nestotožnila ani s názorom, že reklama nie je vhodná pre deti a vyhodnotila ju teda ako etickú.

„Cliffhanger“ (TV spot) od Poštovej banky

Sťažnosť v prípade tohto tv spotu hovorila o tom, že vzhľadom na vysielací čas reklama zobrazuje nebezpečnú situáciu, ktorá môže u maloletých divákov vyvolať psychickú ujmu. 

Sťažnosť nie je podľa AK opodstatnená. Reklama je súčasťou konceptu, ktorého motívom sú ikonické filmové scény a AK si nemyslí, že divák zoberie reklamný príbeh doslovne.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.