Heureka stratila nezávislosť – vyhlásil tento rok o internetovom porovnávači cien marketingový riaditeľ najväčšieho československého e-shopu Karol Kučera. Dôvodom bolo odkúpenie Heureky spoločnosťou Rockaway, ktorá vlastní niekoľko e-shopov a zároveň kupovala najväčšieho konkurenta Alzy – e-predajňu Mall. Pri e-shopoch a porovnávači cien vlastnených jednou firmou hrozil konflikt záujmov. Alza z Heureky odišla, založila stránku bezheureky.sk a vyzývala ostatných, aby ju nasledovali. Súd nariadil stránku stiahnuť. No Alza sa rozhodla s podporou ďalších 24 e-shopov pokračovať. „Pre- šli sme na doménu bezheureky.com,“ oznámil HN Karol Kučera.alza.cz
StoryEditor

Prieskum: Alza je stále najobľúbenejším e-shopom a Lidl-Shop útočí na prvú desiatku

29.11.2019, 09:31
Autor:
TSTSpzpz
Vyplýva to z prieskumu realizovaného spoločnosťou Ipsos.

Ipsos Slovensko sa pred nákupnou udalosťou roka s názvom Black Friday pozrel na názory slovenskej online populácie na nakupovanie cez internet. Prieskum okrem rebríčka obľúbenosti e-shopov prináša aj pohľad na trendy v internetových nákupoch z pohľadu doručovania tovaru, využívaných zariadení, alebo spôsobov platby pri takýchto nákupoch.

Dôležitosť online nákupov pre Black Friday podčiarkujú aj zistenia medzinárodnej Ipsos štúdie, v ktorej sa ukázalo, že práve internetové obchody sa stávajú dominantným segmentom pre nákupy počas tejto udalosti. Napríklad vo Veľkej Británii vzrástol v roku 2018 počet návštevníkov internetových obchodov počas Black Friday o 46 percent v porovnaní z predchádzajúcim rokom.

Alza sa stala najobľúbenejším e-shopom tretí rok po sebe

Už tretí rok v rade sa podarilo Alze obhájiť titul najobľúbenejšieho internetového obchodu Slovákov. Alza je obľúbeným e-shopom pre 38 percent respondentov, v tesnom závese sa však nachádza Mall, ktorý za svoj obľúbený obchod označilo 36 percent ľudí. Do trojice najobľúbenejších e-shopov sa tento rok po prvýkrát dostal aj Aliexpress (15 percent), ktorého popularita kontinuálne rastie.

Lidl-Shop sa krátko po svojom spustení dostal do povedomia slovenskej populácie, ako jeden zo svojich obľúbených obchodov ho označili tri percentá opýtaných. Vďaka tomu sa dostal na 11. miesto v rebríčku obľúbenosti. Slováci však často ako svoj obľúbený e-shop neuvádzajú ďalší nedávno spustený e-shop, About You. Spontánne túto stránku uviedlo iba jedno percento respondentov.

Aktuálne výsledky potvrdzujú trend, že vysokej obľúbenosti sa tešia predovšetkým obchody zamerané na predaj elektroniky, ktoré zároveň disponujú širokou ponukou produktov z iných kategórií.

*Heureka nie je internetový obchod. Ide o porovnávač cien e-shopov. Respondenti túto stránku zaraďovali medzi svoje obľúbené internetové obchody.

Slováci nakupujú cez internet stále častejšie

E-shopy sú stále medzi používateľmi internetu vo všeobecnosti veľmi obľúbené, na objednávanie tovaru ich využíva až 99 percent z nich. Prieskum agentúry Ipsos rovnako potvrdil trend zvyšovania objemu obchodu prebiehajúceho cez e-commerce. V súčasnosti až 44 percent respondentov tvrdí, že z e-shopov si objednáva tovar niekoľkokrát do mesiaca, čo predstavuje oproti roku 2017 nárast o viac ako desať percent.

Slováci zároveň pomaly menia aj svoje zvyky, pokiaľ ide o zariadenia využívané na internetové nákupy. Medziročne rastie podiel tých, ktorí na svoje online objednávky najčastejšie využívajú smarfóny. Ich podiel sa v porovnaní s rokom 2018 zvýšil z 20 percent na 26 percent. Dominantným zariadením však ostáva osobný počítač, ktorý je najčastejšou voľbou pre 69 percent ľudí.

Tovar z internetových obchodov si nechávame najčastejšie doručiť kuriérom

Doručenie tovaru na adresu kuriérskou službou preferujú takmer dve tretiny Slovákov. Ide tak o najčastejšie využívaný spôsob dodania tovarov z e-shopov. Doručenie tovaru na adresu Slovenskou poštou pri svojich nákupoch najčastejšie využíva 18 percent opýtaných, čo je o osem percent menej ako tomu bolo v roku 2018.

Kuriéra, ako možnosť dopravy tovaru z e-shopov, najmenej využívajú ľudia žijúci vo veľkých mestách. To môže byť spôsobené práve dostupnosťou škály iných možností doručenia, ako napríklad kamenné predajne, výdajne tovaru, partnerské odberné miesta alebo rôznych typov automatov na balíky v týchto lokalitách.

Stále viac ľudí chce tovar expresne

Väčšina Slovákov (59 percent) očakáva dodanie zakúpeného tovaru na tretí až štvrtý deň po objednaní. Rastie však skupina, ktorá očakáva svoj tovar už nasledujúci deň po nákupe. Aktuálne takéto expresné dodanie tovaru požaduje 30 percent ľudí (v roku 2018 to bolo len 19 percent). Medzi týmito spotrebiteľmi dominujú najmä mladší ľudia vo veku do 26, ale aj do 44 rokov, teda skupina, ktorá v porovnaní s populáciou v staršom veku tradične disponuje väčšou digitálnou a technologickou gramotnosťou.

Kuriéra očakávame počas celého dňa, volíme jednoduché spôsoby platby

Respondenti prezradili aj to, v akom čase by preferovali doručenie tovaru z internetových obchodov. Z tohto hľadiska sa Slováci rozdelili približne do tretín, z ktorých každá uprednostňuje inú časť dňa (dopoludnie, popoludnie, podvečer).

Najobľúbenejšími možnosťami platby za online objednávky sú platba kuriérovi pri prevzatí (36 percent) a platba kartou (opísanie čísla karty, 31 percent).

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 01:12