StoryEditor

Slováci pijú čoraz viac nealko piva. Môže za to životný štýl

19.08.2016, 14:54
Pod rastúcu spotrebu nealkoholického piva sa podpísali hlavne radlery.

Na Slovensku sa v minulom roku vypilo 372 mil. litrov piva, čo predstavuje 73 l na osobu. Kým od roku 2003 spotreba klesala, po roku 2010 sa stabilizovala, aktuálne pivári konečne konštatujú medziročný rast spotreby piva o 6 %.

„Štatistiky poukazujú na tendenciu Slovákov vychutnávať si pivo viac doma, na chatách alebo v kruhu priateľov. Čapované pivo v reštauráciách či pohostinstvách má 37%-ný podiel a predaj piva v obchodoch 63 %-ný podiel na celkovom objeme predaja piva,“ približuje Jana Shepperd, prezidentka Slovenského združenie piva a sladu SR.

Čo sa týka trhu nealkoholického piva, ten medziročne rástol o 3 % - podľa údajov prieskumnej spoločnosti AC Nielsen z júna 2016 (zo 7,8% na 10,8%). Vzhľadom na to, že podiel samotného klasického nealko piva na trhu je dlhodobo stabilný a pohybuje sa medzi 4,5 – 5 %, je to zaujímavý rast. Pod ten sa podpísal najmä výrazný rast kategórie nealko radlerov. Kým pred troma až štyrmi rokmi sme na Slovensku mali boom alkoholických radlerov, dnes ho strieda nástup a popularita nealko piva a nealko radlerov.

Aktívny životný štýl mení spotrebu

Kľúčovým faktorom v náraste spotreby nealko piva je meniaci sa životný štýl Slovákov a rastúci záujem o produkty z kvalitných prírodných surovín. „Nealkoholické pivo sa stáva čoraz obľúbenejšou alternatívou pre aktívnych ľudí, ktorí v meniacom sa životnom štýle vítajú nealkoholické verzie obľúbeného nápoja počas športovania, šoférovania, turistiky, či pri iných príležitostiach,“ hovorí Jana Shepperd.

Jitka Němečková, manažérka komunikácie Pivovary Topvar súhlasí: „Môžeme povedať, že hlavným trendom je nástup a vyznávanie aktívneho životného štýlu. Ľudia nealkoholické pivá priamo vyhľadávajú, čo súvisí s celkovým trendom v spoločnosti zaujímať sa viac o to, čo jeme a pijeme. Ľudia oceňujú, že ide o nápoje výhradne z prírodných surovín bez použitia konzervantov či umelých farbív.“

„Nealkoholické radlery sa tiež stávajú plnohodnotnou alternatívou sýtených nealkoholických nápojov – neobsahujú alkohol, sú vyrobené z prírodných surovín, sú osviežujúce a často obsahujú aj menej cukru,“ dodáva Matúš Benža, brand manažér Zlatý Bažant Nealko a Zlatý Bažant Radler.

 

Dominujú svieže chute

Medzi radlermi na Slovensku, podľa odborníkov, jednoznačne dominujú predovšetkým citrusové príchute. Platí to aj v prípade spotrebiteľov, ktorí prešli z alkoholických radlerov na nealkoholické. Všeobecným trendom je fakt, že Slováci preferujú chuť nealkoholických radlerov pred klasickým nealko pivom. Slovenskí spotrebitelia však radi experimentujú, a je to práve tento záujem o nové príchute poháňa celú kategóriu vpred.

Na otázku, koľko značiek v súčasosti nealko pivo a radlery reagovala Jana Shepperd: „V tohtoročnej degustačnej súťaži Slovenská Pivná korunka, ktorá už 10 rokov oceňuje najlepšie slovenské pivá sú dve z desiatich kategórií určené pre nealkoholické pivá a nealkoholické ochutené pivá a radlery. Do tejto kategórie prihlásilo šesť pivovarov celkovo 16 vzoriek. Je možné, že aj niektoré ďalšie malé a remeselné pivovary vyrábajú nealko verzie svojich pív, naše združenie však o nich informácie nemá.“

 

Očakáva sa ďalší rast nealko kategória

Trendy ukazujú na rastúci potenciál trhu nealkoholických pív a radlerov. Vo svojej kategórii, vďaka svoju prírodnému zloženiu a nealko charakteru, vytvárajú stále nové príležitosti na konzumáciu a priťahujú tak nových zákazníkov.  Zvlášť atraktívne a stále viac obľúbené sú nealkoholické radlery, ktoré si je možné vychutnať napríklad pri športe alebo keď sme autom.  Odborníci preto naďalej očakávajú rast tejto kategórie. „Predpokladáme, že popularita tejto kategórie prinesie väčšiu rôznorodosť v príchutiach, možnostiach výberu čapovanej formy v podnikoch a reštauráciách, alebo forme balenia,“ uvažuje Matúš Benža.

„Výzvou nie len pre nás, ale pre celý  trh bude ako a kam ďalej budovať a posúvať túto kategóriu. Naším cieľom je, aby sa nealkoholické pivo stalo pre spotrebiteľov prirodzenou voľbou nealkoholického osvieženia na každú príležitosť,“ dodáva Jitka Němečková.

 

ANKETA:

Aká je pozícia a vývoj spotreby nealko piva za vašu spoločnosť?

Matúš Benža, brand manažér Zlatý Bažant Nealko a Zlatý Bažant Radler spoločnosť Heineken Slovensko

Lídrom na celkovom trhu a aj v rámci nášho je minuloročná novinka Zlatý Bažant Radler 0.0% - prvý radler úplne bez obsahu alkoholu. Vďaka rastúcemu trendu tejto kategórie pív sa segment nízkoalkoholických a nealkoholických produktov stáva dôležitou súčasťou strategického uvažovania spoločnosti Heineken Slovensko.

Stratégie

Podľa aktuálnych údajov AC Nielsen z júna 2016, patria v rámci TOP 8 inovácií roka 2016 na slovenskom pivnom trhu v kategórii nealkoho radlerov, 3 pozície Zlatému Bažantovi Radler 0.0% – bodobali: nová príchuť Levanduľa – Čierna ríbezľa, a príchute Citrón a Citrón-Baza-Mäta v praktickej uzatvárateľnej PET fľaši.

 

 

Jitka Němečková, manažérka komunikácie Pivovary Topvar

Nealkoholické pivo je kategória, v ktorej vidíme obrovský potenciál. Aj spotrebitelia oceňujú fakt, že nealkoholické pivo a nealkoholické radlery Birell – jediná značka na trhu, ktorá zastrešuje len nealko pivo a nealko radlery - sú vyrábané výhradne z prírodných surovín bez použitia konzervantov či umelých farbív. Navyše Birell nealkoholické radlery obsahujú vitamíny B5, B6 a C.

archív Stratégií

V obľúbenosti slovenských spotrebiteľov dominujú osviežujúce citrusové príchute, čo pozorujeme aj na našich produktoch Birell Pomelo & Grep a tiež na tom, ako sa ujala novinka Birell Polotmavý Citrón. Obľúbená príchuť pre ženy a pre tých, čo majú radi sladšie chute je to Birell Limetka & Malina. Muži preferujú chuť piva a teda nealkoholické pivo bez príchute, kde sa okrem Birell svetlý darí aj ďalšej našej novinke Birell Polotmavý.  A pre „fajnšmekrov“ máme aj Birell s príchuťou zázvoru.

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. apríl 2024 02:05