20.12.2016, 11:57

Názor ADMA: Súťaže na Facebooku? Ešte stále majú pre značky význam, hovoria experti

Súťaže na Facebooku ešte nevymreli, no pozor by ste si mali dať na "milovníkov" súťaží.

Názor ADMA: Súťaže na Facebooku? Ešte stále majú pre značky význam, hovoria experti
Zdroj: pixabay.com

Stratégie pravidelne s Asociáciou Digitálnych Marketingových Agentúr na Slovensku pokladajú otázku, ktorá zaujíma marketérov. Tentokrát sme sa pozreli na to, či majú súťaže na Facebooku ešte stále význam. Tiež sme sa pýtali, ako by mala taká súťaže vyzerať, ak sa pre ňu značka rozhodne. 

Pozrite si názor 13tich odborníkov:

Zdroj: archív

Matúš Lieskovský

Account manager

Adbee

NIE.

Ľudia na Facebooku už stratili dôveru vo väčšinu súťaží. Spôsobili to napríklad pofidérne značky organizujúce lajkovacie súťaže o nové iPhony a tablety. Samozrejme, nájdu sa výnimky, no myslím si, že verejnosť je už v dnešnej dobe vopred nastavená negatívne.

Zdroj: archív

Martin Rajec

Social media specialist

Zaraguza

ÁNO.

Súťaže by mali mať jednoduchú mechaniku vysvetlenú v jasnom zadaní. Nemali by vystavovať súťažiacich zložitým exekúciám. Treba brať v úvahu to, že človek si prezerá FB vo výťahu, v preplnenej MHD a nemá na riešenie súťaží desiatky minút. Je vhodné byť konzistentný, čiže vymýšľať zadania relevantné značke a zároveň je výborným bonusom ak napríklad samotné súťažné komentáre sú prínosné aj pre ostatných ľudí (krátky príbeh, fotka, zábavný komentár). S fotkami však opatrne, obecne treba počítať s tým, že máloktorí ľudia vedia spraviť peknú fotku. Pred 5 rokmi sa vo veľkom zneužívalo zdieľanie, čoho, mám pocit, je dnes už menej, čo je vo finále fajn, pretože nám to len "zapratalo" newsfeed. Taktiež nie je možné označovať ľudí pre vstup do súťaže. Navyše dnes treba myslieť na to, že digitál stále zrýchľuje a je výhradne konzumovaný v mobiloch takže jednoduchosť je nevyhnutná.

Zdroj: archív

Barbora Jurovcová

Social media manager

Elite Solutions

ÁNO.

Ako by sa mali robiť – v prvom rade podľa pravidiel, samozrejme. Žiadne také, že daj komentár pod post, like na stránku, zdieľaj na vlastnej stránke, na stránke priateľa a podobné nemerateľné nezmysly, ktoré idú jednoducho proti pravidlám, za cieľom získať maximálny reach. Myslím, že každý social media manager vie, čo sa nemôže. A všetko, čo nie je zakázané, sa môže.

Na strane druhej vďaka za takéto súťaže. Naučili Facebook publikum tomu, že aj keď vy žiadate iba komentár, oni to radšej aj lajknú a zazdieľajú.

Základné atribúty. V prvom rade jednoduchosť. Takže také, že “postav hrad z obalov nášho produktu a pridaj foto do komentára” fungovať nebude. Ľudia sú leniví. Pýtať sa na správnu odpoveď, toto bude (na engagement) fungovať vždy. Bohužiaľ sa vám v komentároch ocitne veľmi veľa odpovedí od nedočítavačov statusov do ich konca, kopírovačov odpovedí (spomeňme si na claim) – jednoducho chronických Facebook hráčov s verejným profilom plným zdieľačiek, ktorí nechcú vyhrať preto, že milujú váš produkt, ale preto, že milujú vyhrať hocičo.

Takže k tej jednoduchosti pridať niečo navyše, pýtať sa na názor, využívať iné formáty (gifká, 360ky, krátke videá), smerovať ľudí na web, zapojiť trošku kreativity, udržať prepojenie s produktom.

Ako sa zmenil charakter súťaží? Najskôr boli súťaže a neboli pravidlá. Ak ste chceli niečo komentovať, museli ste byť fanúšikom stránky. Potom neskôr boli súťaže, ale cez aplikácie, čím Facebook išiel proti svojej súčasnej “politike” poskytovania čo najpríjemnejšieho a najjednoduchšieho prostredia pre nás, užívateľov. Komu sa to chcelo? Potom súťaže na Facebook stránkach povolil, roztrhlo sa vrece so súťažami o kabelku číslo X, ak urobíte úkonov tak Y. Tie tu máme dodnes, ale ako som spomínala, idú proti pravidlám, ktoré si Facebook zadefinoval pred cca 2 rokmi. Robte súťaže pekne, lebo vtedy význam majú

Zdroj: archív

Dávid Starinský

Creative Quality Manager

VISIBILITY

ÁNO.

V prvom rade by malo ísť o súťaž, ktorou zadávateľ získa viac ako like. Autentický fan content stále ťahá a súťaže sú skvelou cestou, ako ho získať. Namiesto like-u teda ako vstupenku požadujte fotku, video či príbeh a ďalej s nimi na social pracujte aj po ukončení súťaže.

Zdroj: archív

Ján Urbančík

riaditeľ

NetSuccess

ÁNO.

Dôležitá je hlavne myšlienka súťaže, žiadne také: Zdieľaj a vyhraj! Súťaž sa musí spájať s produktom alebo značkou.

Pred piatimi rokmi vám stačilo spraviť jednoduchú súťaž bez hlbšej myšlienky. Dnes sú už používatelia náročnejší na obsah a len tak ľahko vám prešľapy neodpustia. Neodporúčali by sme podmieňovať zapojenie alebo výhru napr. tým, že musia pozvať priateľov alebo zdieľať súťaž. Preto súťaž treba pripraviť tak, aby sa hlavne sama dokázala organicky šíriť. Je známe, že na Facebooku už dnes zadarmo nie je skoro nič. Preto je potrebné súťaže podporiť aj reklamou.

Zdroj: ADMA

Eva Matejičková

Social media manager

digitask

ÁNO.

Facebook súťaže stále fungujú. Ak chceme, aby sa do súťaže zapojilo čo najviac ľudí, platí, že musí

  1. byť jednoduchá – hneď pochopíme, čo máme spraviť, aby sme sa zapojili,
  2. ponúkať atraktívnu výhru – je rozdiel súťažiť o balík kancelárskeho papiera a napr. o GoPro kameru (závisí to, samozrejme, aj od možností klienta, ale vždy sa dá niečo vymyslieť ☺ ).

Okrem toho nesmieme zabúdať na presné vymedzenie pravidiel súťaže, jej trvania a na náležité vyhodnotenie. Aby neboli súťaže zamerané len na umelé zvyšovanie engagementu, mali by mať takisto pre značku pridanú hodnotu – fotky, autentický obsah ako názory, postrehy a pod., ktoré vieme ďalej využiť.

Aj samotný Facebook sprísnil pravidlá pre súťaže, a preto sa už dnes nestretneme so súťažami typu “Lajkuj stránku, zdieľaj príspevok a vyhraj”. Mnohí si určite pamätajú aj súťaženie cez rôzne aplikácie, ktoré sa istého času tešili veľkej obľube.

Zuzana Tvarošková

social media lead

TRIAD Advertising

ÁNO.

Súťaže sú stále fajn spôsob, ako aktivovať ľudí, aby sa zapájali do komunikácie so značkou. Sú súťažné posty, ktoré sú skutočne zaujímavé, lebo majú super nápad. Súťaž len podporí úspešnosť takýchto postov. Na Facebooku je už toľko formátov, že naozaj poskytuje priestor na kreatívne vyžitie sa aj v prípade súťažných postov. Často sú súťaže fajn, ak chce klient napríklad zistiť spokojnosť zákazníkov alebo funkčnosť produktu bez toho, aby pripravoval dotazník. Zmysel majú v prípade uvedenia noviniek alebo limitovaných edícií, spolupráce… Dobre premyslená a pripravená súťaž raz za čas (nie každý druhý post) je pre značku určite fajn.

Nie je však súťaž ako súťaž. Otázky, na ktoré majú ľudia odpovedať iba "ABCD…" a nevyvinúť žiadnu mozgovú aktivitu, bývajú často hlúpe a pritiahnu iba "Facebook gamerov”, ktorých vôbec nezaujíma vaša značka, iba to, či vyhrajú. Je im jedno, či ide o reklamné pero alebo auto. :D V tomto prípade teda nejde o zmysluplné súťaže, ktoré by zaujali skutočných fanúšikov - zákazníkov. Alebo sa ich odpovede stratia v mori “fejkových" profilov. Nie všetko je o tisícoch lajkov a interakcií. Často môže dať značke viac 50 relevantných komentárov ako 1 000 “ABCD” odpovedí.

Súťaži nesmú chýbať pravidlá súťaženia na Facebooku. Odporúčam ich umiestniť do Tabu alebo Note na každej stránke.

Čo sa zmenilo za posledných 5 rokov je, že sa našťastie dali trochu do úzadia súťaže “Zdieľaj a vyhraj”, ktoré sú na Facebooku mimochodom zakázané. Odporúčam naštudovať Facebook guidelines k súťažiam, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam zo strany Facebooku.

Zdroj: archív

Zuzana Tomaščíková

Online specialist & account manager

SCR

ÁNO.

Za posledné roky sa charakter fb súťaže podstatne zmenil. Prešli sme od takmer žiadnych pravidiel, keď ste si mohli vytvoriť súťaž, akú ste chceli až do dnes, keď máme stanovených pár pravidiel. Aj keď všetci vieme, že nie každý ich dodržiava.

Pri tvorbe súťaže je dobré staviť na jednoduchosť, aby ste užívateľa vyprovokovali k rýchlej reakcii. V rámci pravidiel je najlepšie smerovať k tomu, aby príspevok o súťaži komentovali. Tým dosiahnete aj to, že sa o súťaži dozvedia ďalší ľudia (jeho fb priatelia) a vy získate obsah, ktorý môžete použiť v budúcnosti, keďže ľudia budú prezentovať rôzne názory. V neposlednom rade je dobré myslieť aj na prepojenosť príspevku s webom, čím sa zvýši návštevnosť webu.

Zdroj: ADMA

Patrik Barták

Konzultant

Pizza SEO

NIE.

Nikdy som nebol veľkým zástancom FB súťaží. Je OK občas vyhlásiť súťaže na to, aby ste ukázali fanúšikom, že na nich myslíte a chcete ich odmeniť. Môžeme to prirovnať k občasným darčekom pre deti.

Ale očakávať, že súťažami vybudujete vzťah s vašou cieľovou skupinou, je dosť naivné. Získate tak maximálne fanúšikov súťaží, určite nie fanúšikov značky. Zároveň by som povedal, že súťaže už dnes nefungujú ani ako štandardná odpoveď na otázku "Nejako sa na stránke ľudia menej zapájajú pri príspevkoch, čo s tým?". Riešením by mal byť skôr nový zaujímavý obsah. Takmer každý mesiac Facebook zavádza nové formáty, značky by ich mali využívať a prinášať nové možnosti interakcie medzi značkou a zákazníkmi.

Zdroj: osobný archív

Lucia Franková

Social Media Manage

Core4/Tell it online

ÁNO.

Nezabúdajme na to, že aj súťaž je post značky, ktorým chceme niečo komunikovať, nielen naháňať interakcie. A tak ako pri veľkých kampaniach, aj pri postoch je najdôležitejší insight. Ľudia musia chápať, prečo sa súťaže zúčastňujú, čo im chce ňou značka povedať. Ak na Facebooku napĺňame nejakú stratégiu, musí sa týkať aj súťaže.

Na profile Orange Slovensko máme už dlhodobo aktivitu „tvár e-shopu“, kde klasické fotobankové obrázky na displejoch promovaných mobilov nahrádzame fotkami fanúšikov, ktoré vkladajú do komentára. Bežný zákazník sa tak vďaka súťaži môže stať tvárou produktových postov, čo je v súlade s našou stratégiou. Aj v klasickejších mechanikách sa posúvame stále ďalej, keďže zo súťaže a komentárov chceme získať viac než len ovečkovské a)b)c), teda nejakú emóciu, pocit, ktorý súťaž vyvolá bez ohľadu na konkrétnu výhru. Keďže sme v ére content marketingu, tak aj samotná súťaž nám má pomáhať vytvoriť content tým, že do jeho tvorby vtiahneme samotných fanúšikov, prípadne s ním neskôr môžeme aj ďalej pracovať.

A či sa charakter súťaží zmenil? Vždy boli značky a agentúry, ktoré si vyššie napísané uvedomovali – dnes je ich však viac, pretože chápu dôležitosť profesionálnej facebookovej komunikácie. Súťaže typu „napíš claim pre Velis Nolis“ však vždy boli aj budú, ale pre nás má byť hodnotnejšia kvalita kontentu, ktorú aj súťažou vieme získať.

Zdroj: ADMA

Lenka Káčerová

PR & Content Specialist

Riešenia.com

ÁNO.

Súťaž na Facebooku dokáže zdvihnúť dosah, zabezpečiť interakciu aj vyvolať brand awareness. Otázne je, či u správnych užívateľov a na ako dlho. Aj napriek tomu, že Facebook má pravidlá súťaží, niektoré značky ich veselo porušujú a súťažia štýlom "lajkni stránku, zdieľaj príspevok, označ priateľa atď.", čo sám Facebook zakázal. Aj vďaka takýmto súťažiam sa na Facebooku množí počet profilov vytvorených len na účely súťaženia. A takýchto užívateľov predsa do súťaže zapájať nechcete. Dosah zvýšite, interakciu tiež, ale väčšina z týchto ľudí ani len netuší, na akej fanpage súťaží a pravdepodobnosť, že sa stanú vašimi zákazníkmi je naozaj veľmi malá.

Vývoj súťaží na Facebooku prešiel cez "rob, čo chceš a ako chceš", cez súťažné aplikácie, až po prísne pravidlá a ich opätovné zmiernenie. Ak chcete dnes súťažou získať verných fanúšikov, ktorí budú mať záujem nielen o výhru, ale aj o značku, a samozrejme, vaše produkty či služby, je dôležité vymyslieť súťažnú mechaniku, ktorá súvisí priamo s vašou značkou. Zapojiť do nej Vašich fanúšikov kreatívne spôsobmi, ktoré Facebook ponúka (postovanie fotiek do komentára, 360° fotky...) a následne správne zacieliť boostovanie príspevku tak, aby sa súťaž dostala k čo najrelevantnejšej cieľovej skupine.

Zdroj: archív

Martin Šimo

digital marketing analyst

paravan interactive

ÁNO.

Význam súťaží sa za posledných 5 rokov nezmenil. Pomáhajú značkám zapojiť do konverzácie čo najviac ľudí. V tom je stále ich hlavný význam. Priťahujú však aj ľudí, ktorí so značkou nechcú mať nič spoločné a ide im len o výhru. Môžu sa tak stať dvojsečnou zbraňou. Okrem súťaží preto treba na stránkach komunikovať s fanúšikmi pravidelne aj iným obsahom.

Zdroj: archív

Mária Slobodníková

junior social media manager

ecake

ÁNO.

Facebook sa snaží byť sám o sebe aktuálny a byť taktiež príjemným prostredím pre ľudí so zámerom zlepšiť komunikáciu. S tým súvisí aj častá zmena pravidiel súťaží. Pred piatimi rokmi bola populárna súťaž typu zdieľaj a vyhraj, ku ktorej sa uchýlilo veľa business stránok s cieľom získať rýchlo veľké povedomie v populácii na Facebooku. Dnes fungujú sofistikovanejšie formáty súťaží cez aplikácie, formy dotazníkov a pod. Navyše kvôli ochrane osobných údajov musíme tieto súťaže upraviť do legálne nenapadnuteľnej formy.

Najdôležitejším atribútom každej súťaže je schopnosť zaujať. Vytvoriť v ľuďoch pocit úľavy od povinností, krátkej zábavy a veľmi dôležité je, aby obsah súťaže súvisel s výhrou. Súťaž by mala zasiahnuť ľudí, ktorí majú o daný produkt záujem a nielen ľudí skúšajúcich šťastie na každej stránke so súťažou. Efektívna súťaž by mala zapadať do komplexnejšej marketingovej stratégie.

Prostredníctvom súťaže sme schopní získať lojálneho fanúšika, ale musíme brať v úvahu aj lovcov súťaží, ktorí nemajú záujem o samotnú značku iba o výhru. Ak raz niekto od nás dostane produkt zadarmo, v budúcnosti nakupuje u nás s oveľa vyššou pravdepodobnosťou.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.