Alternatívny poštový operátor, spoločnosť Česká distribuční, analyzovala rolu ľudí v letákoch. Aj keď sú letáky najčastejšie využívané na propagáciu produktov a služieb, pomerne často sa v nich vyskytujú ľudia s cieľom zatraktívnenia ponuky. Analýza odhalila viacero zaujímavostí o modeloch z letákov a ich súvis s typom produktov či zliav. V analýze boli spracované letáky z posledného štvrťroka 2016 – išlo o letáky supermarketov, obchodných reťazcov s nábytkom, športovým vybavením, elektronikou a tovarom pre dom, dielnu či záhradu. Celkovo sa v nich objavilo 650 osôb a spracovaných bolo 7000 údajov. Ako povedal Jaroslav Tík, ktorý je mediálnym zástupcom spoločnosti Česká distribuční, český a slovenský trh sú z pohľadu ponuky veľmi podobné, preto vo výsledku zásadné rozdiely v analýze nepredpokladáme.
Akí sú ľudia v letákoch?
Typickým človekom v letáku je samostatná mladá ženy s dlhými hnedými vlasmi a bielou pleťou.
- Kráľovnami letákov sú ženy, ktoré tvoria až 61 % všetkých ľudí v letákoch.
- Viac ako 98 % týchto žien má dlhé vlasy.
- Čiernovlasé ženy propagujú hlavne tovar s najvyššou priemernou cenou.
- 78 % všetkých blonďavých ľudí v letákoch tvoria ženy.
Hnedovlasí ľudia propagujú najvyššie zľavy. Takýchto ľudí je v letákoch nadpolovičná väčšina.
- Tovar s najnižšou priemernou cenou propagovali ľudia so svetlohnedou farbou vlasov.
- Najmenšie zastúpenie majú ľudia so šedivými a hrdzavými vlasmi (2,5 %).
- Nejväčší podiell blonďatých ľudí propagoval tovar z kategórie vybavenie domácností (23 %). V prípade červenovlasých to bol hlavne tovar z kategórie kozmetika, drogérie, hygiena (26 %).
Inú farbu pleti ako bielu má v letákoch 4,5 % ľudí.
Väčšina ľudí s inou ako bielou farbou pleti propagovala tovar v kategórii Móda/oblečenie. Tu mal inú farbu pleti približne každý dvanásty človek. V obmedzenej miere títo ľudia propagovali tiež tovar v kategórii hygiena, elektrospotrebiče či potraviny.
Tovar v letákoch najčastejšie propagujú jednotlivci (53 %), s výnimkou hračiek, ktoré propagujú väčšinou ľudia v skupinách..
- Rodiny sa najčastejšie objavujú pri športovom vybavení (44 % tovaru z tejto kategórie).
- Páry propagujú hlavne tovar v kategórii potraviny a vybavenie domácností.
Muži sú v letákoch hlavne krátkovlasí (98 %).
- Muži takmer nepropagujú tovar z kategórie kozmetika, drogéria, hygiena.
- V prípade propagácie tovaru pre dieľňu, dom a záhradu, alebo športové vybavenie, figurujú v letákoch veľmi často fúzatí muži.
- Žiadny fúzatý muž nebol zaznamenaný v kategóriách hračky a kozmetika, drogéria a hygiena.
Deti tvoria 30 % všetkých ľudí v letákoch.
- Deti propagovali podľa očakávania najčastejšie hračky (93 % osôb v kategórii boli deti), nasleduje kategória športové vybavenie (52 %) a móda/oblečenie (30 %).
- Najmenšie zastúpenie mali deti v kategórii elektrospotrebiče (14 %), vybavenie domácností (13 %) a tovar kategórie hobby (3 %).
A pre zaujímavosť dopĺňame niekoľko faktov za Slovensko: Ako totiž vyplýva z výsledkov prieskumu spoločnosti GfK Slovakia s názvom Shopping Monitor 2016, až tretina slovenských spotrebiteľov tvrdí, že nakupuje podľa letákových akcií, 76,5 % letáky dostáva a prezerá si ich. Každý štvrtý spotrebiteľ si pozerá letáky predajní na internete a každý piaty nakupujúci dostáva a prezerá si letákové kampane, ktoré mu prichádzajú mailom. Tendencia nakupovať podľa letákov stúpa s vekom. Najviac nakupujú podľa letákov ľudia vo veku nad 60 rokov a najmenej ľudia do 29 rokov. Najviac ľudia nakupujú podľa letákov (vyše 2 pätiny) na východnom Slovensku – v Prešovskom a v Košickom kraji. Letáky najčastejšie ľudia dostávajú od Tesca a Kauflandu. Nasleduje Lidl a Coop Jednota.