26.04.2017, 09:31

Neetických tendrov je stále viac. Chceme to zmeniť

Zhodujú sa zástupcovia Asociácie PR na Slovensku, ktorá sa aktuálne pridala k iniciatívne KRAS-u s názvom Etický tender.

Neetických tendrov je stále viac. Chceme to zmeniť
Zdroj: pixabay.com

Iniciatívnu Klubu reklamných agentúra Slovenska s názvom Erický tender aktuálne podporila aj Asociácia public relations Slovenskej republiky. Opýtali sme sa preto jej záastupcov, aké má PR brandža skúsenosti s tendrami.

  1. Sú tendre v PR brandži etické? Alebo skôr neetické? Boli také vždy alebo sa niečo v poslednom období zmenilo?
  2. Ako prebiehal ten najzvláštnejší, možno najabsurdnejší, tender, na ktorom ste kedy pracovali? Čím taký bol? Čo ste si z neho zobrali?
Zdroj: archív Stratégií

Martin Mazag
PRime Time

1.

Podľa môjho názoru sme na tom o niečo horšie ako reklamné agentúry, lebo kým reklame klienti ako tak porozumeli, podstatu PR začínajú len objavovať. V prípade mnohých tendrov na PR ide zo strany klientov nielen o problematickú etiku, ale tiež o neprofesionalitu, ba až neúctu k práci agentúr. Stáva sa napríklad skôr výnimkou, že klient oznámi účastníkom tendra výsledok, často sa o ňom zúčastnené agentúry dozvedia až z médií. Z oblasti etiky tendrov sa tiež pomerne často stáva, že zadávateľ vyhlási a uskutoční tender a namiesto vyhodnotenia sa zúčastnené agentúry dozvedia, že klient sa rozhodol realizovať si PR in-house. Samostatnou kategóriou sú štátne tendre, ktoré žiaľ takmer vždy končia v médiách po tom, ako novinári odhalili podozrivé okolnosti ich priebehu či podozrivo vysoké sumy, ktoré v nich lietajú.

2.

Jeden z najabsurdnejších tendrov sme zažili len nedávno, kedy nás vyradili z tendra z odôvodnením: „ vzhľadom na nové požiadavky tendra nemôže Vaša agentúra pokračovať v tendri“. Napriek tomu, že sme sa, samozrejme, zaujímali, čo si pod týmto oxymoronom predstaviť, žiadnu odpoveď sme doteraz nedostali. Je veľmi demotivujúce pre agentúrny tím, ktorý niekoľko týždňov tvrdo pracuje na nápadoch pre toho-ktorého klienta, že sa potom ani nedozvie, či to bolo dobré alebo zlé, či mal niekto lepší nápad, lebo sa vlastne nedozvedia vôbec nič. Čo sme si z toho zobrali? Že ani globálna firma nemusí byť v tomto smere garantom etiky a profesionality tendrových procesov.

 

Zdroj: archív Stratégií

Katarína Droppová
MCC Proffesionals

1.

Bohužiaľ, máme skúsenosť, že čím ďalej tým viac sa rozmáhajú neetické tendre. Aj keď sa môže zdať, že je to transparentný výber, častokrát je po viackolovej kreatívnej príprave kladený primárny dôraz na cenu, resp. ide o tzv. cenové kaucie, ktoré v podstate devalvujú vloženú prácu a energiu z predošlých kôl týkajúcich sa kreativity. A nedeje sa to len v štátnej správe ale aj súkromnej sfére.  Prípadne sú v hodnotiacej komisii ľudia, ktorí o PR či komunikačných službách nemajú žiadnu vedomosť.

2.

Jedným z pre nás najzvláštnejších bol tender na komunikáciu Slovenského mliekarenského zväzu. Keď sme sa snažili dopátrať podrobností, tak nám už nikto nikdy neodpovedal, ani nedvíhal telefóny. Prípadne si klient predstavuje PR stratégiu na celý rok s množstvom aktivít, ale na vypracovanie dá len 1 týždeň. Nielen na základe takýchto skúseností ale aj ďalších, veľmi zvažujeme, do akého tendra sme ochotní investovať svoju energiu. Našťastie sa nájdu aj osvietení klienti, ktorí nám dávajú iskierku nádeje, že sa ten smer nemusí vyvíjať úplne takto negatívne.

Zdroj: archív Stratégií

Roman Záhorec
Neopublic Porter Novelli

1.

U nás je neetický tender číslo jedna v demotivácii zamestnancov, prečo ďalej pracovať v PR. A neetických tendrov je stále viac a viac. Je to pre nás veľký problém, trápi nás to. Chceme to zmeniť. Preto sa dnes ďaleko starostlivejšie rozhodujeme, ktorých tendrov sa zúčastníme a ktorých nie. Výberových konaní, kde je úplne nerealistický deadline, nie je stanovený rozpočet či nejasný brief alebo dokonca aj tam, kde vieme, že sa už v minulosti dialo niečo neetické, sa nezúčastňujeme. Spolu s APRSR budeme intenzívne pracovať na tom, aby sme Etický tender dostali čo najviac ku klientom a aby ho čo najviac klientov aj akceptovalo.

Zdroj: archív Stratégií

Katarína Remiaš
1st CLASS AGENCY

1.

Naše skúsenosti s tendrami sú rôzne a našťastie sa rokmi vyvíjajú k lepšiemu a štandardnejšiemu tendrovému prostrediu. Alebo možno lepšie povedané - my sme sa naučili už v „rannom“ štádiu odhaliť neférový alebo neprofesionálny tender a jasne ich selektovať a nevenovať im pozornosť. Vekom a skúsenosťami sme sa naučili vyznať sa v zadaniach, typoch firiem, ale aj v štýloch a prístupoch PR/mktg profesionálov, PR agentúr, či vo vzťahoch na trh. To nám umožňuje zúčastňovať sa tendrov efektívnejšie.

2.

Častokrát sú zvláštne tendre spoločností, kde nemajú PR alebo mktg oddelenie, ale majú povinnosť alebo pocit, že potrebujú PR či komunikáciu na médiá. Zadanie zvykne bývať párvetové v tele mailu, bez akejkoľvek bližšie špecifikácie potrieb, cieľov, či problémov, so striktnou požiadavkou aby sme im poslali PR ponuku a hlavne cenu. Práve takéto firmy posielajú zadanie na všetky PR agentúry, ktoré vygooglia. Jedna zahlásila, že oslovila 15 agentúr. Takéto zadania sa samozrejme dajú ľahko „hodiť“ do šuflíčka neprofesionálne. Mnohé medzinárodné firmy či značky majú povinnosť pravidelne tendrovať. Za bežné sa považuje pretendrovať PR agentúr každé dva - tri roky. Za neštandardné každý rok. Našťastie na prstoch jednej ruky vieme spočítať takéto firmy, ktoré to i napriek spätnej väzbe robia roky, roky vyhráva tá istá agentúra a i napriek tomu, že ide aj o svetové značky, sú už na trhu na všeobecný smiech a reálne má dnes ich nákup problém, lebo im odmietajú chodiť iné PR agentúry do tendra.

 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.