08.09.2017, 09:37

Šéf Mafry Slovakia Vladimír Mužík: Print mŕtvy nie je a nikdy nebude

Mediálny dom na jeseň spúšťa niekoľko nových projektov.

Šéf Mafry Slovakia Vladimír Mužík: Print mŕtvy nie je a nikdy nebude
Zdroj: Lenka Imrichová

V mediálnom dome Mafra Slovakia posilnil online, uviedol HNtelevíziu. A na trh priniesol Evitu. Na jeseň plánuje nové weby. Ale aj dva printové tituly, pretože si myslí, že print mŕtvy určite nie je. Vladimír Mužík, šéf Mafry Slovakia.

Pôsobíte viac na Slovensku alebo v Prahe?

Moji nadriadení a kolegovia vedia, že pôsobím aj v Prahe, ale aj to, že chcem zostať na Slovensku.

Prečo chcete zostať na Slovensku?

Myslím, že nám to celkom vo vydavateľstve funguje. Bratislavu som si obľúbil a baví ma to tu.

Čo konkrétne máte na starosti v Prahe?

Som riaditeľ videoobsahu v českej Mafre. Mám na starosti hudobnú stanicu Óčko, Playtvak a tiež iDnes TV. Mojou úlohou je prepájať tieto skupiny tak, aby si navzájom vypomáhali a nekonkurovali si vzájomne.

Plánujete Playtvak preklopiť aj na Slovensko?

Na Slovensku sa sústreďujeme predovšetkým na HNtelevíziu, to je naša priorita, čo sa týka videoobsahu.

Tento rok ste uviedli na Playtvaku seriál Single Lady. Ako ste spokojný s výsledkom – čo sa týka záujmu divákov?

Náš internetový seriál si pozrelo 200-tisíc divákov. Čo bolo pre nás dôležité, vzbudilo to aj záujem a diskusiu. Určite so seriálom chceme pokračovať.

Momentálne prebieha kampaň stanici Óčko na Slovensku. Čo od nej očakávate?

Stanica je dnes zaradená v ponuke viacerých väčších operátorov, a preto by sme chceli ľuďom pripomenúť, že existuje dobrá hudba, ktorú Óčko ako priposluchová stanica vysiela.

Už ste spomenuli HNtelevíziu, ktorú ste uviedli pred dvoma rokmi. Ako sa jej darí?

Sme s ňou celkom spokojní. Musím však oceniť úlohu Marcely Šimkovej, ktorá je ťahúňom tohto projektu. Ak sa pýtate na financie, poviem, že sme sa rok a pol trápili. Ale to sme vlastne aj na začiatku predpokladali. Je to tak, ako keď sa narodí dieťa, tiež nevie chodiť a musíte ho to naučiť. HNtelevízia sa naučila chodiť.

To znamená, že je zisková?

Znamená to, že celkovo nie je stratová. O nejakých veľkých ziskoch nemôžeme hovoriť, ale stratová už nie je. To, či je zisková alebo stratová, je otázka toho, ako sa to zdôvodní. Máme newsroom, kde ľudia nie sú dedikovaní na papier či online. A je to teda o tom, ako tie personálne náklady nakoniec rozpočítate. Keďže my to prísne sledujeme, vieme, že nie je stratová. HNtelevízia nám dáva veľký zmysel, preto chceme do nej veľa investovať.

Ako ju chcete obsahovo posunúť? Stále platí, že to bude malá spravodajská televízia?

Samozrejme, že je to naša vízia, ale niekedy sa tie vízie nepodaria. Preto sa snažíme, aby HNtelevízia mala zaujímavý obsah, a postupne ju posúvame dopredu.

A v domovskej stránke HNonline.sk – aké máte plány na najbližšie obdobie?

V prvom rade plánujeme malý redizajn printových Hospodárskych novín, ten bude spojený s redizajnom webu. Na jeseň plánujeme nové podstránky HNhistory, HNfocus, HNscience, 7viet, kalkulačky a formuláre. Postupne chceme rozvinúť web tak, aby sme naďalej zostávali konkurencieschopní a v nejakej miere aj inovatívni. Nehovorím, že sme najinovatívnejší na celom Slovensku či na svete, ale o nejakú inovatívnosť sa snažíme.

Budete investovať do aplikácií? Svojho času ste hovorili, že sa to neoplatí.

Do aplikácií určite nechceme investovať. Ak niekedy, tak iba pre HNtelevíziu.

Plánujete obohatiť portfólio printov.

Chystáme dva nové tituly. Jedným z nich bude týždenník Téma, ktorý začne na pravidelnej báze vychádzať koncom októbra. Bude inšpirovaný konceptom Témy, ktorý si vyvinula česká Mafra sama. Šéfredaktorkou Témy bude naša šéfka obsahu Renáta Klačanská, ktorá k nám nedávno prišla zo slovenského Ringieru. Časť redakcie prichádza tiež z Ringieru.

Bude najväčšou konkurenciou pre Tému Plus 7 dní?

Nemyslím si, že je to úplne o konkurencii. Podobný časopis tu jednoducho nie je. Ak hovoríme o konkurencii, tak tomuto časopisu môžu byť konkurenciou všetky spoločenské týždenníky. Pretože Téma bude obsahovať prvky všetkých týždenníkov.

A Čarovné Slovensko? To je druhý titul, ktorý má vyjsť na jeseň.

Mesačník Čarovné Slovensko vychádza z úspechov podobných časopisov v Rakúsku, vo Švajčiarsku či v Nemecku. Veríme, že si Slováci budú radi čítať o Slovensku pekné veci. Obsahom budú krásy krajiny, zvyky, miestne chute, gastronómia a podobne.

Aký predaj očakávate od Témy?

Náš plán je 12-tisíc kusov, nič zásadné. V Česku sa nám podarilo predať už 83-tisíc kusov.

Nie je dnes riskantné investovať do printu?

Investovali sme tiež do Evity. Nikto nám neveril, a celkom to vyšlo, nie?

Iste, ale postaviť na nohy zmysluplný spoločenský týždenník? Pred rokom ste zavreli celebritný Star.

Kapitálovo sme celkom silná spoločnosť. Na rozdiel od všetkých ostatných si myslíme, že print nie je mŕtvy a nikdy ani mŕtvy nebude. Myslíme si, že keď sa práca robí poctivo, tak to môže vyjsť. Nikto neveril v úspech Evity a celkom to vyšlo. Už sme boli štvrť roka v ABC SR na druhom mieste za Evou. Od jednotky nás delil predaj 900 kusov. Povedzme, že La Femme aj kvôli Evite nefunguje. Myslím, že keď sa urobí dobrý marketingový koncept a ľuďom sa to vysvetlí, tak to celkom môže fungovať. Mimochodom, samotná česká Téma bez toho, aby mala na Slovensku akúkoľvek podporu, predáva 500 kusov.

Čo bude na titulnej strane prvej Témy?

To už nie je otázka na mňa, ale na pani šéfredaktorku.

Pozerala som si výsledky firmy, ktoré udáva Finstat. Celkovo Mafre rástli tržby zhruba o pol milióna eur. Čo sa predovšetkým skrýva za tržbami?

Je to predovšetkým poctivá práca.

Samozrejme. Poctivá práca printu, onlinu, eventov?

Predovšetkým printu. Aj preto stále tvrdíme, že print nie je mŕtvy, potom je to online, tretie sú konferencie.

Pýtam sa, pretože všeobecne sa tvrdí, že budgety do printu klesajú.

Tvrdí sa to úplne nezmyselne.

Takže vy v printe rastiete?

Je za tým príchod Evity. Časopis si stojí veľmi dobre a pokojne by som sa stavil, že Evita na tom bude ekonomicky lepšie ako Eva. Ale úplne presne tie čísla nepoznám. A pravda je tiež, že minulý rok boli voľby, ktoré sčasti ovplyvnili náš výsledok v príjmoch za inzerciu.

Ako je možné, že print je stále ťahúňom?

Má príjmy z distribúcie. Niekto má aj príjmy z onlinu, ale stále nie sú také veľké ako z printu. Tak to je a ešte to chvíľu bude.

Vrátim sa k Evite. Ako ju ohrozila nedávna – nie príliš šťastná kauza spojená s jej šéfredaktorkou Evitou Urbaníkovou?

Celé to bolo krajne nešťastné zo všetkých strán. Evitu z toho, prirodzene, nevynímam. Myslím si, že celý ten hejt vznikol kvôli 43 – 100 eurám, podľa toho, ako to kto ráta. Ukázalo sa, že problém Evity bol v nešťastnom hospodárení jej firmy. Bolo nám od začiatku jasné, že v takejto situácii pomôže iba finančná injekcia. Aj vďaka spolupráci s Petrom Núňezom sme boli schopní vytvoriť model, ktorý Evite pomohol. Súčasťou nového modelu spolupráce je to, že preberáme aktivity Evitinho vydavateľstva. Zdôrazňujem aktivity, nie vydavateľstvo.

Koľko to slovenskú Mafru stálo?

To, ak dovolíte, komentovať nebudem. Nebudeme hovoriť verejne o finančnom vyrovnaní. Stačilo to však na to, aby to pokrylo Evitine záväzky.

Odzrkadlila sa kauza na predaji Evity?

Myslím si, že sa to do istej miery odzrkadlilo. Úspešnejší mohol byť napríklad v tom čase prebiehajúci projekt Nákupy s Evitou. Celkovo sme možno mohli byť aj jednotkou na trhu. Bohužiaľ sa to nestalo. Chcem však zdôrazniť, že Evite Urbaníkovej nič nevyčítam. Nesmierne si ju vážim a vylučujem, že vedenie jej firmy bolo vedené snahou niekoho okradnúť. Evita je predovšetkým novinár, umelec, spisovateľ, a keď spisovateľ vyjednáva s inými spisovateľmi, ktorí sa správajú úplne rovnako, tak to občas býva celkom zložité, pretože si každý tie veci vykladá trochu inak.

Aké teda máte ďalšie plány so značkou Evita?

Časopis plánujeme vydávať aj naďalej. Tento rok sme vydali Evita Bývame spolu a Varíme spolu. Je to náš vedľajší efekt rozšírenia značky. Od budúceho roku budeme vydávať knihy. Obnovíme rad Evitoviek.

Na webe?

Weby sú naše.

Budete predávať knihy. Komu patrí zisk z predaja? Plánujete časom predávať okrem kníh aj iné produkty? Aké?

Momentálne o tejto téme diskutujeme, je to ešte v štádiu rozhodovania.

Tento rok ste uviedli SvetEvity.sk. Zaradili ste ju hneď aj do AIM monitora. Aké ciele návštevnosti ste si dali?

Pre nás to nie je taký zásadný projekt, aby som si tam kládol nejaké finančne obrovské ciele. Je to vyústenie záujmu o značku Evita do internetového priestoru. Uvidíme, čo z toho bude.

Na jar ste uviedli vlastný systém spoplatnenia obsahu. Ako sa vyvíja?

Dali sme si nejaké plány, tie sú prekonané. Celkovo sme radi, že sme ponúkli elektronický a novinový e-shop na úrovni, ktorý je hodný roku 2017. To, čo sme mali predtým, sme museli celé vyhodiť.

Zatiaľ tam ponúkate rôzne typy spoplatnenia – produkty?

Zatiaľ tam nové služby nevidím, ale HNkonto bude mať svoju deriváciu na HNEvita store. Budeme sa sústreďovať na predaj kníh. Vezmeme podvozok z HNkonta a použijeme ho na Evita store.

Čo je dnes pre publisherov najväčšou výzvou?

Jednoznačne Google a Facebook. To je hrôza. Berú si obsah a nič za to neplatia.

Kde je tá hranica, kedy sú títo hráči pre vydavateľstvo akceptovateľní a kedy už nie?

Spolupráca s nimi je absolútne nevýhodná, berú si niečo, čo nie je ich, a nedajú za to ani cent. Ale každý vydavateľ to robiť musí, pretože mu nič iné nezostáva.

A východisko?

Európska komisia sa tým začala zaoberať, uvidíme, ako to dopadne. V Nemecku Google vydavateľom platí, bolo by fér, keby to tak bolo aj v iných krajinách.

V akej fáze sa momentálne nachádza Mafra?

Momentálne je vo fáze rozvojovej. A, samozrejme, že máme veľkú akvizičnú náladu.

Je na trhu niečo, čo sa dá kúpiť tak, aby sa to oplatilo?

Áno.

Dá sa dnes urobiť na webe vyššia návštevnosť bez toho, aby sa niečo kúpilo?

Nie.

Oplatí sa dnes ísť do akvizície?

Keď mi Martin Mác sprostredkuje predaj Zoznamu po dohode s Telekomom za euro, tak je to výborná investícia. A zajtra tam pobežíme so zmluvou. (Smiech).

Zmysluplné akvizície sú drahé.

To súhlasím, cena akvizícií je v dnešnej dobe premrštená. A začalo sa to akvizíciou Plusky. Odvtedy tu všetci majú veľké oči. Iste, je to drahé. Ale keď sa nikdy nebudete o nič snažiť, tak jedného dňa skončíte. Keď bol napríklad deal o Ecopresse, tiež tam súperilo viacero skupín. Agrofert ho vtedy kúpil za nejakú cenu. A našli sa ľudia, ktorí v tom čase tvrdili, že je to prehnaná cena. Tak ja tvrdím, že cena nebola nadnesená, ale že Agrofert urobil veľmi dobrý obchod.

Takže urobí ešte lepší deal, keď to vydavateľstvo predá.

Samozrejme, že som dostal rôzne ponuky. Vždy som sa na to opýtal kolegov na predstavenstve, a tam som dostal jednoznačnú odpoveď. Mafra Slovakia jednoducho nie je na predaj.

Od koho išli tie ponuky?

To nepoviem.

Pôsobíte na dvoch trhoch. V čom sú rozdielne?

Vo veľkosti. Tu máte všetci k sebe bližšie, čo robí niekedy veľké kamarátstva, niekedy užšie konflikty. Inak si myslím, že český a slovenský trh sú rovnaké trhy.

A ľudia?

No tak to je, samozrejme, trošku rozdiel. Slováci sú emotívnejší a treba im niekedy pripomenúť, že treba aj pracovať. A Česi sú niekedy sandálovití, a to je tiež niekedy hrozné. Slováci vám na niečo odkývnu a urobia to po svojom – trochu inak.

Dôležité je, že to urobia. Čo sa vám najviac podarilo za obdobie v slovenskej  Mafre?

Neviem. Asi tím. Máme celkom dobrý tím na to, že nás ešte v rokoch 2013 – 2014 všetci odpisovali. Tak je to celkom dobré, nie?

 Poznámka: Portál Stratégie patrí do portfólia mediálneho domu Mafra Slovakia.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.