12.10.2017, 00:00

Prečo by mali chcieť zadávatelia EFFIE? Je to ocenenie, ktoré hovorí o úspechu marketéra

EFFIE otvára brány nielen pre reklamné agentúry. Ocenenie môžu získať aj klienti s nižšími rozpočtami.

Prečo by mali chcieť zadávatelia EFFIE? Je to ocenenie, ktoré hovorí o úspechu marketéra

EFFIE AWARDS je súťaž, ktorá každoročne oceňuje najefektívnejšie reklamy na Slovensku. Už tradične ju organizuje Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS) pod gesciou Európskej asociácie komunikačných agentúr (EACA). Tento rok spoznáme efektívne reklamy na Slovensku už devätnástykrát. Slávnostné odovzdávanie ocenení bude síce 24. novembra, avšak už teraz je obdobie, keď sa môžu záujemcovia do súťaže prihlásiť. Prečo by tak mali urobiť? Marek Mikle z poisťovne Union sa na to pozerá z pohľadu klienta: „Je to najobjektívnejšia marketingová súťaž, pretože jasne hovorí nielen o kreativite, ale predovšetkým o tom, čo ste ako marketér dosiahli. Je to najrešpektovanejšia súťaž, pretože porota, ktorá zasadá v dvoch kolách, dokáže veľmi odborne posúdiť výkonnosť kampane, čo by mal byť vlastne cieľ každého marketéra.“ Z toho pramení aj zmena v tom, aby sa viac kládol dôraz na zadávateľov, bez ktorých by žiadna kampaň nevznikla. Klient takisto ako aj agentúra dostane ocenenie na pódiu. EFFIE tak nebude patriť len agentúre, ale aj jej klientovi. „Tak to malo byť už dávno,“ konštatuje Róbert Slovák, prezident KRAS-u.

Marketér roka
Organizátori v tomto roku prinášajú niekoľko noviniek, ktoré sa týkajú nielen samotnej súťaže, ale aj slávnostného večera. Jedným z cieľov zmien je podľa Róberta Slováka aj „posunúť vnímanie EFFIE ako súťaže, ktorá by mala zaujímať viac marketérov ako doteraz“. Aj preto sa organizátori spojili s novovzniknutým združením Ľudia z marketingu. Tí sa rozhodli oceniť osobnosť, ktorá bude inšpiráciou pre ostatných marketingových profesionálov a bude schopná reprezentovať marketing aj v rámci širšej biznis komunity.

Súťaž nielen pre reklamné agentúry
Kým v minulosti bola EFFIE primárne určená pre reklamné agentúry, v tomto ročníku je možné, aby sa prihlásili aj iné agentúry – digitálne, PR, eventové, ale aj mediálne. Túto myšlienku pozitívne hodnotí Braňo Polák zo Starmedie: „Som rád, akým smerom sa uberá slovenská EFFIE.“ Preňho je EFFIE na Slovensku najprestížnejšie ocenenie preto, lebo ide o ocenenie za prácu skupiny agentúr, ktorá výrazne prispela zadávateľom k tomu, kde dnes sú, koľko predávajú, koľko majú fanúšikov, ako sú obľúbení, aký majú podiel na trhu.

Špeciálny denný program
Ďalšou významnou zmenou je to, že kým po minulé roky súťaž EFFIE sprevádzal slávnostný večer, kde ocenili agentúry a klientov, ktorí získali cenu, tento rok okrem slávnostného večera organizátori ponúknu záujemcom aj ďalší priestor, kde vybraní odborníci, či už ľudia z marketingu alebo z reklamných agentúr, budú diskutovať na tému efektivity v reklame. Súčasťou tohto priestoru bude aj prezentácia shortlistovaných prác pred porotou, ako aj blok, ktorý má plne v réžii novovzniknuté združenie Ľudia z marketingu.

Čas na napísanie prihlášok
Aj keď sa slávnostné odovzdávanie cien EFFIE AWARDS uskutoční 24. novembra, čas na napísanie prihlášok je už teraz. Organizátori priniesli zmeny aj v tomto smere. Róbert Slovák vysvetľuje: „Zjednodušili sme prihlášku a umožnili práce prihlasovať nielen do kategórií podľa industry: FMCG, Finančné služby, Telekomunikačné služby, Dobročinný marketing a Ostatné, ale aj do kategórií špeciálnych.“ Dávid a Goliáš je kategória, do ktorej sa môžu prihlásiť práce malých zadávateľov s malým budgetmi, ktoré súperia s veľkými značkami, napríklad lokálny kolový nápoj verzus Coca-Cola, alebo malá kaviareň verzus svetová sieť kaviarní. Media innovation – sem zase patria kampane, ktoré inovatívnym spôsobom pracujú s médiom, uchopili ho netradične alebo ho vytvorili, a Digital ponúka priestor pre kampane, ktoré prebiehali v online priestore. „Je to veľmi podstatná zmena,“ zdôrazňuje Slovák, že práce môžu získať EFFIE v jednotlivých kategóriách. Čiže nakoniec sa to všetko nespojí dokopy ako doteraz, ale porota bude môcť udeliť EFFIE vo všetkých kategóriách, jednoducho môže byť tých ocenení oveľa viac.

Vyhrať môže aj malý klient
„Existujú mýty,“ hovorí Peter Kontra, managing director agentúry Wiktor Leo Burnett, že „do EFFIE sa môžu prihlásiť a vyhrať iba veľkí klienti“. Kontra si to nemyslí. „A úplne najlepšie sa o tom môžeme presvedčiť vo veľkej databáze prác, ktoré boli v posledných rokoch ocenené. Sú tam aj malé značky, ktoré uspeli svojimi malými rozpočtami, zďaleka nekonkurujú tým najväčším značkám na trhu.“ Podľa Kontru ten, kto argumentuje, že sa nemôže prihlásiť do EFFIE preto, že prihláška je príliš limitovaná, tak to nie je pravda. Je to skôr o tom, do akej miery vie ten, kto sa prihlási, ukázať, že to, čo robí, robí dobre a ideálne jednou vetou povie, v čom bol úspech práce.

Spoznáme Agentúru roka
Súčasťou slávnostného večera bude aj vyhlásenie najúspešnejšej Agentúry roka, ktoré každoročne vyhlasuje magazín Stratégie. Okrem najúspešnejšej agentúry spoznáme najúspešnejších creative directorov, art directorov, copywriterov a strategy directorov. Novinkou je ocenenie account directorov.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.