20.10.2017, 13:12

Reakcie mediálnych hráčov: Škrt cez rozpočet, ale očakávaný krok

Najviac sa to dotýka tých, ktorých návštevnosť pochádza z Facebooku

Reakcie mediálnych hráčov: Škrt cez rozpočet, ale očakávaný krok
Zdroj: archív respondentov a Stratégií

Facebook priniesol  priniesol nový newsfeed s názvom Prieskumník (Explore), ktorý vizuálne stvárnil "raketkou". Do nového priestoru premiestnil väčšinu príspevkov firemných profilov a stránok - a zrejme všetky neplatené. V hlavnom newsfeede zostali iba posty priateľov a platené príspevky. 

Už teraz je zrejmé, že na krok doplatia najmä tí, ktorých návštevnosť svojej stránky dosahovali najmä vďaka Facebooku. I keď zmena je relatívne čerstvá, Stratégie pripravujú porovnanie návštevnosti vybraných stránok na slovenskom webe.  Zatiaľ vám ale prinášame reakcie mediálnych hráčov, ako vnímajú situáciu po prvom dni a aké kroky pripravujú do budúcna.

Vôbec to nie je dobrá správa pre tých, čo majú vysokú návštevnosť z Facebooku

Martin Mác, CEO Zoznam.sk (Topky.sk): Novinka, s ktorou prišiel Facebook, nie je pre tých, ktorí majú svoju fanpage s vysokým počtom fanúšikov a zároveň majú vysokú organickú návštevnosť  webovej stránky, vôbec dobrou správou. Musia sa pripraviť na to, že ich organická návštevnosť pôjde výrazne dole. Ak si budú chcieť svoje čísla návštevnosti udržať, budú si musieť za propagáciu svojho obsahu na Facebooku zaplatiť ešte viac. Ak to úplne zjednodušíme, tak o toľko percent, koľko im klesne návštevnosť stránky, o toľko percent si priplatia podporu príspevkov na Facebooku navyše. Otázne je, či Facebook v budúcnosti ešte  cenu nezdvihne. To by bolo pre všetkých, ktorí chcú propagovať svoj obsah na sociálnej sieti  finančne ešte náročnejšie.  Túto novinku treba vnímať komplexnejšie. Jedna vec je to, že prevádzkovateľom poklesne návštevnosť  v metrike reálnych používateľov, druhá, pre mňa omnoho dôležitejšia, je pokles počtu zobrazenia stránky, čo súvisí so zníženou možnosťou dodať klientom objednaný reklamný priestor. Ak  pokles organickej návštevnosti bude kompenzovaná jej „dokúpením“, otázne je, akú má takáto návštevnosť kvalitu pre dodanie ich kampaní? To je vec, nad ktorou by sa mali prevádzkovatelia zamyslieť tiež. Každá zmena prináša pochybnosti, pre reálne zhodnotenie dôsledkov tejto novinky, si radšej počkajme na štatistiky z najbližších dní. 

Pre SME.sk to až taký problém nebude, ale situáciu analyzujeme

Tomáš Prokopčák, zástupca šéfredaktorky pre online redakciu SME.sk: Niektorí vydavatelia tento krok Facebooku môžu pocítiť výrazne. Obzvlášť takí, ktorí sa dosiaľ spoliehali na návštevy zo sociálnych sietí a tak postavili aj svoj biznismodel. V prípade SME to až taký problém nebude, keďže jednak máme veľkú mieru priamych návštev na naše weby, zároveň sme sa už pred rokmi rozhodli, že kľúčové je pre nás na webe online predplatné. To je významný a stabilný zdroj príjmov a weby, ktoré to nepochopili alebo ignorovali, tým sa to teraz iba vracia – keďže bolo len otázkou času, kedy sa Facebook pre podobne nepriateľský krok rozhodne. A rozhodnutie Facebooku bude obzvlášť zložité pre menšie weby, ktoré boli odkázané na návštevy zo sociálnych sietí. Čo sa týka nás, na situáciu sa zatiaľ  pozeráme a analyzujeme, čo pre nás i pre trh znamená. V prípade Facebooku totiž nikdy neviete, či to je experiment, dočasný krok, plán na dlhú dobu alebo čo vlastne chce robiť. Najhoršie by však boli rozhodnutia v panike: najskôr si potrebujeme prejsť dáta za nejaké relevantné obdobie a na základe nich budeme podnikať ďalšie kroky.

Najviac zmenu pocítia menší vydavatelia

David Csino, head of digital, Mafra Slovakia (hnonline.sk): Zmena News feedu a zavedenie novinky Explore Feed je revolučnou zmenou, ktorá zasiahne v nemalej miere nielen médiá, ale aj značky, influencerov a osobnosti, ktoré cez svoje Facebook fanpage komunikovali. Čo sa týka samotných vydavateľov, tak to zasiahne samozrejme negatívne všetkých a pociti to každý na svojich číslach. Najviac to však pocítia menší vydavatelia a tí, ktorých cieľová skupina bola aktívna najmä na Facebooku.

Je potrebné sa zamerať hlavne na edukáciu užívateľov, že informácie ktoré našli jednoducho na facebooku by mali hľadať "po novom" na weboch vydavateľov. Zároveň sa treba zamyslieť nad inými formami propagácie svojho obsahu.

Veľa závisí od užívateľov, či zmenia svoje správanie

Peter Bárdy, šéfredaktor portálu Aktuality.sk: Novú zmenu Facebooku pocítia všetci, ktorí ťažia z jeho návštevnosti. Ale nie je to prvý raz, čo daná sociálna sieť urobila krok, ktorý okrem iných, skomplikuje situáciu aj médiám.  Z pohľadu Facebooku je to však pochopiteľný krok, pretože sa vracia ku komunitnému charakteru a odkláňa sa z toho, že sa časom stával letákom, kde si firmy cez fanúšikovské stránky robili kampane. Veľmi bude závisieť aj na schopnosti užívateľov Facebooku zmeniť doterajšie správanie. Napríklad pri mobilných aplikáciách nie je užívateľsky najlepšie, keď sa musíte preklikávať medzi viacerými záložkami. Čo bude teraz dôležitá podmienka toho, aby sa používateľ Facebooku dostal k obsahu cez smartfóny. Pri médiách je najväčší podiel návštevnosti práve z mobilných zariadení.  Nemyslím si, že sa to dotkne všetkých rovnako, pretože sú médiá, pre ktoré je Facebook strategickým zdrojom návštev a sú aj také, ktoré závislosť na Facebooku nepestovali. Takže zásadným spôsobom bude rozhodovať podiel organickej návštevnosti daného média a znalosť značky. Samozrejme, že tu bude platený obsah, teda boostovanie.  "Sexy" titulok vyrábaný pre Facebookových užívateľov už nemusí byť všeliekom na vysokú návštevnosť webov - budú ho musieť boostovať.  Na otázku ako zareagujeme na nové podmienky odpoviem: Už sme zareagovali, ale z pochopiteľných dôvodov nevyložím  karty na stôl. Pokiaľ poznám konkurenciu, viaceré médiá majú schopných ľudí v oblasti sociálnych sietí, takže si myslím, že to nebude znamenať nejakú zásadnú katastrofu, ktorá by otriasla najsilnejšími značkami v slovenskom spravodajskom segmente.

Zabudnime na organický reach a pripravme sa na zvýšené náklady

Jindřich Staněk, marketingový riaditeľ News and Media Holding (portál Pluska.sk, centrum.sk): Nastala situácia kedy asi všetci na základe nového riešenia a aj príchodu nových algoritmov môžeme zabudnúť na organický reach. Samozrejme Facebooku ide o o zvýšenie tržieb od producentov akéhokoľvek contentu. Zároveň všetci zadávatelia a tvorcovia akéhokoľvek contentu sa musia pripraviť na zvýšené náklady ak budú chcieť byť na hlavnej nástenke, lebo to bude možné už iba formou platených príspevkov. Je otázne ako sa užívatelia naučia preklikávať a pravidelne chodiť do prieskumníka  a záleží aj na tom ako tomu pomôže svojim vlastným promom a nástrojmi samotný Facebook. Vo všeobecnosti stále platí, že ľudia budú vyhľadávať svoj obľúbený a kvalitný obsah. Ale samozrejme všetci budú musieť pre to urobiť viac a bude to stáť aj viac prostriedkov na čo môžu doplatiť menšie značky a médiá alebo tvorcovia obsahu všeobecne. V našej spoločnosti  sme nepodcenili vopred avizované spustenie Prieskumníka a vopred sme sa na situáciu pripravili. Veríme, že naše kroky a sofistikované opatrenia dokážu aspoň z časti vykompenzovať toto nie príliš pozitívne opatrenie Facebooku.

Na relevantnú reakciu potrebujeme pár dní

Marian Niton, hlavný editor On-line oddelenia Perex: (Pravda.sk): Tak ako Facebook testuje reakcie ľudí na nový spôsob zobrazovania obsahu, vydavateľstvo Perex si najprv otestuje dosah zmien a správanie sa užívateľov. Je jasné, že vydavateľstvá tento krok pocítia, odpovedať,  do akej miery, je priskoro. Na relevantnú reakciu potrebujeme pár dní a analýzu dosahov.

Krok Facebooku ešte nedokážeme vyhodnotiť

Lukáš Fila, generálny riaditeľ N Press (Dennikn.sk): Denník N zatiaľ nepocítil žiadnu zmenu v návštevnosti stránky. V tomto čase však ešte nedokážeme pre nás vyhodnotiť dopady tohto kroku. Situáciu ale sledujeme, o prípadných krokoch rozhodneme, až keď bude jasné, či vôbec došlo k nejakej zmene a ak áno akej.

      Cookies

      Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.