Reuters
StoryEditor

Týždeň po otrase. Šport a nové médiá doplatili na nový Facebook najviac, tradičné vôbec

26.10.2017, 15:39
Kto najviac pocítil zmenu na Facebooku? Dáta AIM monitor ukazujú, že športovci a nové onlajnové médiá.

Takto pred týždňom sme sa zobudili do nového sveta. Slováci na Facebooku majú za sebou prvý týždeň úplne novej skúsenosti s obľúbeným prostredím v online. Facebook testuje v šiestich krajiných rozdelený News feed, príspevky stránok sú po novom odsunuté do zvláštnej záložky Explore (Prieskumník). 

Dramatická zmena priniesla dramatickú reakciu, vydavatelia, značky aj influenceri zápasia s úbytkom návštevnosti. Facebook bol pre mnohých z nich kľúčovým kanálom, ktorý významným spôsobom pomáhal číslam a zvyšoval ich reklamný priestor. 

Kto doplatil na zmenu najviac? Podľa čísel návštevnosti v národnom meraní internetu AIM monitor špecializované športové weby, takzvané "nové" médiá a webové stránky televízií. Naopak, prvé dáta naznačujú, že sa dá hovoriť o skupine "tradičných médií" na slovenskom internete, ktoré zmenu v podstate negatívne nezaznamenali. 

Reálni užívatelia (RU)

Takmer tretina slovenských médií zapojených v AIM monitore pocítila pokles reálnych užívateľov o viac ako o desať percent. Až dvadsiatim z nich dokonca klesol počet unikátnych návštevníkov na ich weboch o štvrtinu a viac.

Najväčší úbytok je vidieť pri športových weboch. Cycling-info.sk, takurcitee.sk, profutbal.sk, sport7.sk a sportinak.sk klesali od 14 do 52 percent. Podobne zle sú na tom weby televízií. Noviny.sk a tvnoviny.sk klesli o 40 percent. 

Takzvané "nové" médiá, ktoré vyrástli najmä pomocou návštevnosti z Facebooku, pocítili zmenu tiež dramaticky. Infospravy.sk, refresher.sk, interez.sk, svetevity.sk, zenyvmeste.sk, startitup.sk, emefka.sk, parameter.sk, fakt24.sk, parlamentnelisty.sk, noizz.sk dnes24.sk, či kosicednes.sk klesali o 16 percent až 44 percent. 

Tradičné médiá na internete - sme.sk, pluska.sk, čas.sk, hnonline.sk, pravda.sk, dennikn.sk, topky.sk, atlas.sk, azet.sk a podobne úbytok RU neevidujú. Populácia v online je ich obsah zvyknutá odoberať aj inými kanálmi a podiel návštevnosti z Facebooku nie je v ich koláčovom grafe priveľký. 

Zoznam webov, ktoré prišli o desať a viac percent RU

Názov RU
auto.sk -67%
sportinak.sk -52%
infospravy.sk -44%
sport7.sk -40%
noviny.sk -39%
tvnoviny.sk -35%
ujszo.com -34%
refresher.sk -34%
interez.sk -32%
ludialudom.sk -31%
fakt24.sk -31%
svetevity.sk -30%
ta3.com -28%
zenyvmeste.sk -28%
startitup.sk -27%
emefka.sk -27%
parameter.sk -27%
funradio.sk -25%
vtedy.sk -25%
parlamentnelisty.sk -24%
daybyme.com -19%
aaadopyt.sk -18%
takurcitee.sk -17%
webnoviny.sk -17%
profutbal.sk -17%
europa2.sk -17%
kosicednes.sk -16%
dnes24.sk -16%
noizz.sk -15%
cycling-info.sk -14%
joj.sk -13%
tyzden.sk -13%

Zobrazené stránky (PV)

Aj pri druhej, pre zobrazovanie reklamy ešte dôležitejšej metrike, špecializované športové weby v AIM monitore poklesli zo všetkých najviac. Straty utrpeli od štrnástich percent (TakUrčitee.sk) po viac, ako polovicu zobrazených stránok (Športinak.sk, -52 percent). Športový obsah bol v minulom Facebookovom režime ľahko a zadarmo zdieľateľný na sociálnej sieti a prinášal veľké množstvá preklikov na športové stránky mimo nej. Rovnako v desiatkach percent tratili zobrazenia takmer všetky vyššie spomínané "nové" médiá. 

Aj tu platí, že "tradičné" internetové médiá si nepohoršili, takmer všetky dokonca za sedem dní od zmeny zaznamenali priemerne viac zobrazených stránok ako predtým. Rádovo v jednotkách percent. 

Zoznam webov, ktoré poklesli o viac ako o 10 percent:

sportinak.sk -52%
ujszo.com -48%
webnoviny.sk -46%
svetevity.sk -42%
infospravy.sk -42%
noviny.sk -34%
emefka.sk -32%
zenyvmeste.sk -30%
sport7.sk -28%
cycling-info.sk -27%
ludialudom.sk -26%
startitup.sk -25%
refresher.sk -25%
interez.sk -24%
ta3.com -23%
vtedy.sk -21%
dnes24.sk -21%
fakt24.sk -20%
tvnoviny.sk -19%
noizz.sk -17%
daybyme.com -17%
aaadopyt.sk -15%
funradio.sk -15%
kosicednes.sk -14%
takurcitee.sk -14%
joj.sk -10%

Testy a stratégie

Facebook za týždeň pod aktivovania zmeny potvrdil, že testovanie nevypne a príspevky stránok do news feedov nevráti. Aspoň nie hneď. Testovanie v šiestich malých krajinách vraj potrvá mesiace. 

​​Majitelia slovenských stránok teda budú musieť upraviť stratégie pri získavaní návštevnosti. Buď budú Facebooku viac platiť a tlačiť svoje príspevky do news feedov, alebo vymyslia spôsob, ako nebyť od návštevnosti zo sociálnej siete závislí.

​Jedno ani druhé asi lacné nebude. 

01 - Modified: 2023-07-06 10:55:31 - Feat.: - Title: Adam Nochta: Pri nových médiách neustále experimentujeme a testujeme nové stratégie 02 - Modified: 2023-07-11 07:45:32 - Feat.: - Title: Twitter: Od spasiteľa socials po rekordéra úpadku 03 - Modified: 2023-03-03 08:35:36 - Feat.: - Title: Cielenie na Facebooku na mladých? Zabudnite, odporúčajú experti digitálnych agentúr. Čo funguje a čo už dávno nie? 04 - Modified: 2022-12-02 15:04:16 - Feat.: - Title: Trendy 2023: Sociálne siete čaká rast videa aj podcastov 05 - Modified: 2022-11-14 08:07:07 - Feat.: - Title: 4 novinky zo 4 sociálnych sietí: Veľká zmena pre administrátorov Facebook stránok
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
25. apríl 2024 14:18