13.11.2017, 06:44

Šéf Mňam TV: slovenský trh je malý a nasýtený. Ale má pre nás potenciál

S Pálom Milkovicsom o budúcnosti Mňam TV a Mňau TV. Aj o nových staniciach Kutil TV, Trhák TV a Doktor TV.

Šéf Mňam TV: slovenský trh je malý a nasýtený. Ale má pre nás potenciál
Zdroj: archív

Na slovenské obrazovky prichádza skupina malých staníc s novým programom. O Mňam TV, Mňau TV, Trhák TV, ale aj lekárskej televízii sme sa rozprávali s Pálom Milkovicsom, konateľom spoločnosti S&P Broadcasting.

Aká je motivácia a očakávania pri príchode z Česka na nový, slovenský trh?

Očakávania sú prirodzene vysoké, realita o čosi iná. Odkedy sme v Česku začali s kulinárskym a zvieracím kanálom bolo nám jasné, že chceme ísť aj na Slovensko. Je to ale náročný trh, hoci som jeho veľkým fanúšikom. V Česku sme už získali dobrú pozíciu, teraz musíme prispôsobiť vysielanie slovenskému divákovi. Musíme mať aj slovenský obsah, keď sa chceme presadiť.

Nestačí mať český obsah lokalizovaný?

Nie. Preto sme začali s Jaroslavom Židekom a budeme pokračovať s podobnými televíznymi osobnosťami. Obsah vyrobený na Slovensku budeme následne spätne integrovať aj do programov v Česku. Tak môžeme disponovať televíznymi stanicami, ktoré budú rovnako dobré pre obidva trhy.

Nevidíte teda trh ako jeden, ale ako dva?

Česi stále hovoria, že slovenský trh je malý a nasýtený. Produkt môže byť rovnaký pre obe krajiny, biznis model je ale v každej krajine úplne iný. V Česku zarábame na reklame, keďže signál je dostupný zadarmo terestriálne. Tu (na Slovensku, pozn. red.) zarábame z príjmov operátorov. Pre podnikateľov v odvetví to znie lepšie. Bez ohľadu na to čo urobíte, máte predplatiteľov a teda príslušné množstvo peňazí. Tak to fungovalo už aj pred desiatimi – pätnástimi rokmi, dnes je to ale oveľa ťažšie. Vzniká veľa obsahu, veľa vysielateľov má dlhodobé zmluvy s operátormi a tých treba doslova prosiť, aby nás zobrali. Preto trvala dohoda s nimi oveľa dlhšie ako sme predpokladali.

Kde ste sa už dohodli?

Už vyše roka sme v UPC a u viacerých menších operátorov. V lete sa nám podarilo prebojovať sa do Telekomu a Orange TV s oboma už vysielanými stanicami, Mňam TV a Mňau TV. Na trhu sú pohyby, pár kontraktov sa končí. Súperíme napríklad s TV Paprika, ktorá nemá vlastný obsah a preto si myslíme, že má pre operátorov oveľa väčšiu hodnotu.

Chcete teda viac peňazí?

TV Paprika má výhodu, lebo sú v skupine asi pätnástich programov. My sme mladí, musíme sa najprv presadiť a dokázať, že naše programy stoja za to. Musíme sa jednoducho dostať k divákom aby sme ukázali, že sme lepší.

Aké ciele máte pre sledovanosť?

Čísla sledovanosti nie sú oficiálne a nemôžeme sa k nim legálne dostať, aj keď by sme radi. Pre malé stanice by to bolo prelomové, lebo peoplemetre sú skôr náchylné dávať dobré čísla veľkým. My sme sa dostali k údajom u jedného z operátorov v Česku, a naša výkonnosť bola vynikajúca.

Aké sú cieľové skupiny pre vaše programy?

Čo sa týka kúpnej sily, pre Mňam je nadpriemerná. A čo sa týka vzdelania, široko spektrálna. Pre nás je to výzva, na ktorú skupinu sa sústrediť, lebo varenie a dobré jedlo má rád každý. Pred časom si všetci mysleli, že programy o varení do piatich rokov zahynú. Podobne televízie pre cestovateľov. Varenie sa ale stalo mainstreamom a je to fantastické. Sústredíme sa tak na inšpiráciu a zábavu aby sme vytvorili návyk na sledovanie. Cieľovka má určite viac, ako 25 rokov, mladší konzumujú obsah úplne inak. Ale jedno sa o nej dá povedať celkom určite: je hladná, to vieme.

Budú na Mňam TV variť slovenskí kuchári?

Jaro Židek je môj veľmi dobrý kamarát, je priam stelesnením kanálu Mňam. Je skvelý kuchár, známy v oboch krajinách. Som veľkým fanúšikom hľadania nových tvárí, ktoré možno ešte nie sú také populárne a známe, ale majú talent. Od januára preto budeme mať dennú reality šou, kde budeme pre televíziu hľadať kuchárov. Víťaz dostane vlastnú TV šou. Budeme ich hľadať v oboch krajinách.

Ďalším programom je Mňau TV, prečo?

Je to návykové, verte mi a skúste to. Na Mňau neriešime zatiaľ žiadnu reklamu, len vysielame skutočné príbehy zvierat. Prenášame do televízie vlastne obsah z internetu bez toho, aby ste videá museli prácne vyhľadávať. Zároveň sú zvieratá v televízii lepšie, ako keby ste deťom dali do ruky tablet s hrou, alebo Youtubom. Príbehy sú inšpirujúce, zábavné a najmä nám ich posielajú sami diváci.Všetci si mysleli, že som sa zbláznil, keď sme s tým začínali. Výsledky ale ukazujú niečo iné. Ľudia sa chcú pozerať na svoje mačičky, psíkov a domáce zvieratá v televízii. Náš kanál mal v auguste zásah 1,5 milióna unikátnych divákov v Česku a na Slovensku. Niektorý obsah ešte licencujeme, do roka ho ale úplne vymení user generated content. Bude to fungovať, uvidíte, to je cesta do budúcnosti.

Bude na rovnakom princípe fungovať aj Mňam?  

Pri jedle ide do veľkej miery aj o to, ako vyzerá. Obsah vygenerovaný divákmi bude určite súčasťou obsahu, ale nie základom programmingu. Varenie musí dobre vyzerať a musia to urobiť profesionáli. Licencovaný program domáci kuchári so smartfónmi úplne nenahradia. Na to by sa ľudia nepozerali tak radi, ako na zvieratá. Zapojenie dobrovoľníkov a entuziastov je pre nás ale kľúčové, zapojíme napríklad influencerov z instagramu a ponúkneme im televíznu platformu.

Čo ďalšie programy? Ktoré to budú a kedy?  

Kutil TV bude vysielať v Česku aj na Slovensku, Česi sú najväčší kutilovia na svete. Nechceme ale ísť cestou Láďu Hrušku, chceme ísť po prémiovejšom obsahu. Dúfam, že bude fungovať aj na Slovensku. Koncept bude podobný ako pri varení, nebude ale len o návodoch, ako si čo zhotoviť. Budeme vysielať aj dokumentárne formáty, napríklad o tom, ako fungujú letiská. Niečo, ako Ako sa to robí na Discovery. Podľa nás ľudí zaujíma, ako vzniknú a fungujú veci ktoré nás denne obklopujú. Záhrada, chata a renovácie domov a bytov budú samozrejme súčasťou vysielania. Na budúci rok budeme v rámci televízie napríklad stavať vlastnú chatu ako reality šou.

Kedy bude zaradená do ponuky? Dostanete k operátorom úplne všetky programy?

Kutil začne v decembri, alebo vo februári budúceho roka, ešte sme sa nerozhodli. Našou prioritou je vyrobiť niečo, čo sa ľuďom bude páčiť a nie tlačiť všetko čo máme nasilu. Musíme načúvať spätnej väzbe operátorov a byť s nimi partnermi, to myslím vážne. Samozrejme, že chceme robiť biznis, silou sa to ale nepodarí.  Kanály Trhák aj Doktor TV by sme chceli začať ešte do konca tohto roku, neviem ale, či sa to podarí. Doktor TV bude live televízia kde budú lekári konzultovať problémy divákov po telefóne. Nebude to ale audiotexové veštenie z kariet, ani náhodou. Nebudeme dávať diagnózy, dáme ale ľuďom odborníkov, skutočných slovenských lekárov, s ktorými sa budú môcť porozprávať.  

Trhák TV bude o nakupovaní. Pri zadávateľoch sme narazili na problém, výrobcovia nemajú kde edukovať ľudí o svojich produktoch. V reklame máte pol minúty, na sociálnych sieťach potrebujete vyrábať veľa obsahu. Na Mňam to už funguje, máme tam pätnásť minútové infomertials, nič ale nepredávame. Žiadne číslo, kam treba zavolať do desiatich minút ani špeciálna akcia. Klientom vyrobíme reláciu, kde ukážeme aký skvelý kávovar majú na predaj. Trhák tak môže osloviť stovky klientov, od hypoték po výrobcu striech, skutočne čokoľvek. Nič ale nebudeme natvrdo predávať, len vysvetľovať.

Čo online? Smerujete aj tam?  

Boli by sme hlúpi, keby sme sa nepozerali ďalej, ako za obrazovku. Každý chce prísť na to, ako bude fungovať HbbTV, obsah na internete je on-demand. Náš obsah vyrobený pre televíziu vieme použiť štyrikrát. Okrem televízie video pre online, vyrobíme fotografie aj text a zavesíme na internet. Napríklad na Mňam TV tak fungujú recepty. Stratégiu máme a online nemôžeme ignorovať ani vynechať.

Budete programy zo Slovenska ponúkať aj na iné trhy?

Zvieratká pôjdu do Beneluxu veľmi rýchlo, ľudia v Holandsku sa radi pozrú. Na slovenské, či české recepty ale už len ťažko. Navyše nie všade funguje dabing, bude to teda závisieť od toho, aký vhodný je ktorý produkt na ktorý trh, či ho budeme ponúkať ďalej.

Aká je to veľká investícia? Päť kanálov nie je málo. Kedy očakávate, že sa vráti?

V posledných mesiacoch sme sa po dva a pol rokoch dostali do čiernych čísel. Bolo to náročné obdobie, ako pre každý startup. Verím že keď spustíme všetky stanice a budeme ďalej rásť, že máme zdravý biznis. Zvyšok bude na rozhodnutí partnerov - dokedy budeme rásť a kedy pribrzdíme a začneme zarábať. Ja som ale za rast, ktorý musí dávať zmysel. Náš model založený na vyrábaní obsahu sme budovali dlho, ukazuje sa ale, že to je zdravý princíp.

Čo budú musieť dokázať vaše programy na Slovensku, aby boli podľa vás úspešné?

Najprv musíme zaistiť dosah – musia byť dostupné všetkým. Potom na nich musíme dostať kvalitný slovenský obsah a získať naň spätnú väzbu. Sústredíme sa na slovenský trh oveľa viac, ako iní českí vysielatelia. Vidíme v ňom potenciál a v našej stratégii konkurenčnú výhodu.

Kto je Pal Milkovics?

Pál Milkovics je  konateľom spoločnosti S&P Broadcasting. Narodil sa v Budapešti, žije v Londýne. Pôvodnou profesiou je televízny reportér a dokumentarista. Točil dokumenty napríklad z kosovskej vojny, o obchode s orgánmi v Indii aj o Černobile. Dnes stojí za stanicami: Mňam TV a Mňau TV. Pripravuje tiež stanice: Trhák TV, Doktor TV a Kutil TV.  

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.