24.10.2012, 13:45

Dlhovekosť značky je pekné kritérium

O Superbrands sa rozprávame s Lukášom Jesenským, aktuálnym predsedom BTL komunikačnej asociácie a tiež členom národného Brand Councilu.

Lukáš Jesenský

S: Vo svete funguje program Superbrands 18 rokov, konkrétne v UK. Na Slovensku sa tieto ocenenia udeľovali prvýkrát v roku 2006 a teraz prichádza opäť. Čím je to podľa vás, že takýto koncept k nám prišiel až po tak dlhom čase?

Toto zasadnutie councilu bolo u nás prvýkrát, ale v Európe a v okolitých krajinách je už viac rokov a funguje na dobrej úrovni. Podľa môjho názoru sa dostáva na Slovensko až teraz, pretože Slovensko je v tomto prípade malou krajinou a bolo pre nich témou až medzi poslednými krajinami.

 

S: Slovensko je do porotcovania pozvané po prvýkrát?

Áno. Porota bola zložená zo slovenských odborníkov v marketingovej oblasti.

 

S: Stretnete sa pri hodnotení aj so zástupcami poroty iných krajín?

V každej krajine sa vytvára lokálna porota, ktorá pozostáva z lokálnych expertov v ATL a BTL oblasti. Je to preto, aby sa medzi najprestížnejšie svetové značky zastúpené na Slovenku mali možnosť dostať aj kvalitné slovenské značky.

 

S: Ako a kde bude hodnotenie prebiehať?

Proces hlasovania sa koná v každej krajine individuálne s miestnou porotou. U nás na Slovensku sa začne koncom októbra a vyvrcholí Tribute Eventom, pri ktorom sa budú odovzdávať pečate Superbrands Slovenská republika 2013 najlepším a najsilnejším značkám na Slovensku.

Porota sa neobmieňa, pokiaľ neprichádza k zlyhávaniu nejakého člena, čím by sa volenie znehodnocovalo.

 

S: Podľa čoho sú volení porotcovia?

Sú to odborníci z marketingovej oblasti. Predpokladá sa od nich, že majú vysokú mieru skúsenosti a zodpovednosti v danej oblasti a budú vedieť relevantne posúdiť značky na Slovensku, ktoré by sa mohli stať Superbrands.

 

S: Ste teda považovaný za experta v posudzovaní hodnoty značiek. Čo pre vás teda znamená dobrá značka, resp. akú hodnotu na značke najviac vy oceníte? A čím je podľa vás značka najväčší prepádak?

Samozrejme, človek keď chce hodnotiť značku, musí k tomu pristupovať komplexne a posudzovať ju na základe viacerých kritérií, ako napr. goodwill, dominancia na trhu, poznateľnosť značky, lojalita zákazníka atd.

Mne osobne sa najviac páči image firmy, inovatívnosť produktu a jej starostlivosť o zákazníka. Ak sa to dá dobre skĺbiť, takáto firma je pre mňa top. Dlhovekosť značky je tiež veľmi pekné kritérium. To dokazuje, že sa vedela vysporiadať so všetkými zmenami na trhu a prispôsobiť sa im, čo svedčí o tom, že počúva svojho zákazníka.

 

S: A čím je podľa vás značka najväčší prepádak?

Najväčším „prepadákom“ z môjho pohľadu na druhej strane je, keď značka vloží masívne prostriedky do reklamy a ide von s produktom, ktorý nie je ničím výnimočný ani neprináša nič nové. Taký produkt nevydrží dlho na trhu ani sa nemôže stať trhákom. Je iba ďalšou vecou z množstva a tak rýchlo, ako prišiel, sa aj z trhu stratí.

- - -

Lukáš Jesenský je aktuálnym predsedom BTL komunikačnej asociácie, ktorá je spoločnou platformou pre eventové a promotion agentúry. Zároveň je spoluzakladateľom eventovej agentúry Mertel, ktorá na slovenskom trhu pôsobí od roku 2005. Agentúra má dnes Office aj v Prahe a aktuálne pracuje na otvorení samostatného office aj vo Viedni.

 

Viac o Superbrands a zoznam slovenských porotcov sme písali tu.

Téme sa budeme venovať aj v novembrových Stratégiách.