StoryEditor

Košičania sú lokálpatrioti. Chcú mať informácie

06.07.2016, 14:49
História skupiny KRATKY GLOBAL je pomerne krátka. Stala sa však najväčším mediálnym domom na východnom Slovensku.

História východoslovenského media housu skupiny KRATKY GLOBAL je pomerne krátka. Na jeseň 2014 spustil v Košiciach večerník košice:dnes. Neskôr sa do ich portfólia dostala televízia TV naša a rádio KISS. De facto sa tak stali najväčším mediálnym domom na východnom Slovensku so základňou v Košiciach. Aké majú ambície, porozprávali Stratégiám generálny riaditeľ media housu Lukáš Hraňo a marketingová riaditeľka Alexandra Mihók-Kvietková.

Málokedy sa stane, najmä nie v súčasnosti, že na trh príde niekto, kto z nuly začína budovať značku. V Košiciach takto takmer pred dvoma rokmi na jeseň 2014 prišlo vydavateľstvo KRATKY GLOBAL:PUBLISHING, ktoré na trh prinieslo nový večerník pre Košičanov, košice:dnes. Na trhu v tom čase existovala pre nové vydavateľstvo síce jediná, ale veľmi vážna a dlhoročná konkurencia s etablovanou značkou – Korzár. (denník patrí vydavateľstvu Petit press, pozn. red.)

Na otázku, prečo sa KRATKY GLOBAL rozhodol investovať do mediálneho biznisu a založiť práve večerník v Košiciach, odpovedá generálny riaditeľ media housu Lukáš Hraňo: „Naša skupina KRATKY GLOBAL má na Slovensku niekoľko divízií. Postupne náš biznis rozširujeme a v roku 2014 sme sa rozhodli vstúpiť na mediálny trh. Hľadali sme priestor tam, kde by sme podľa nás mali šancu. Z viacerých prieskumov nám vyšlo, že Košičania sú lokálpatrioti a chcú informácie z okolia. Tiež sme vedeli, že časť trhu nie je monetizovaná.“

Marketingová riaditeľka media housu Alexandra Mihók-Kvietková dodáva: „Navyše sme boli presvedčení, že by sme vedeli informácie pre čitateľov a komunikačné potreby klientov dostať na trh atraktívnou formou.“ To všetko bolo impulzom k tomu, aby sa na trhu objavil vtedy v náklade 6 000 kusov samostatne predajný večerník košice:dnes.

Prechod na nový model

Po sto dňoch vychádzania vydavateľstvo prehodnotilo svoju obchodnú stratégiu. Denník sa zmenil na voľne dostupný a namiesto večera začal vychádzať ráno.   

Lukáš Hraňo o tomto kroku hovorí: „V prvom rade to spočívalo v tom, že sme si uvedomili, že dnes majú ľudia voľne dostupné informácie všade. To bol prvý faktor. Ten druhý bol ten, že sme chceli byť rýchlo relevantným hráčom na trhu a veľmi rýchlo sme chceli postaviť konkurenčnú stratégiu na niečom inom. Tak ako je to bežné v zahraničí – v Prahe, Amsterdame, Paríži – teda všade tam, kde metro noviny úspešne fungujú.“

archív KRATKY GLOBAL

Podľa Alexandry Mihók-Kvietkovej je predajnosť pre periodiká stále väčším bojom s veternými mlynmi. „Preto sme si povedali, že budeme stavať tržby na klientoch, ktorým poskytneme pridanú hodnotu a ľuďom necháme informácie zadarmo.“

Bezplatné noviny, nie leták do schránky

Podľa Alexandry Mihók-Kvietkovej trend poklesu predaja denníkov hovorí o tom, že ľudia dnes nechcú platiť za klasický informačný obsah. Trend dostupnosti bezplatných informácií je zrejmý. Ide o to, či niektoré médium má tú mieru odvahy s tým niečo urobiť. „Keď to porovnávam so štandardnými printovými médiami, tam by bol asi problém urobiť zmenu plateného periodika na neplatené, ale my sme boli v pozícii, keď to bolo len otázka rozhodnutia.“

Pre Lukáša Hraňa zmena nebola úplne jednoduchá. Riziko im prinášalo najmä to, aby sa im podarilo udržať status novín. Aby ich ľudia nezačali považovať za schránkové. Momentálne je ich úlohou budovať brand a udržiavať kvalitný obsah, aby sa nestali „iba inzertným plátkom“. Vydavateľstvo aj preto tak veľmi investovalo do zloženia redakcie, ktorú vedie Dušan Karolyi.

Veľmi dôležitá je pre nich aj distribúcia na kľúčových uzloch v meste prostredníctvom kolpoltérov, ktorí navyše propagujú značku novín. Tak dosahujú maximálny zásah printu, niekoľkonásobný oproti konkurencii. Noviny sústreďujú aj v reštauráciách, kaviarňach, na stanici, v ambulanciách či vo vlakoch. 

K novinám pribudli rádio a televízia. Najväčší potenciál je však v online

Dnes vydavateľstvo každý deň pustí na trh 10 000 kusov denníka košice:dnes. Súčasťou je aj onlinová verzia denníka, ktorá funguje ako samostatný web. Redakcia dnes už nerobí rozdiel medzi printom a onlinom. Ak sa niečo zaujímavé v Košiciach deje, okamžite to ide na web. Alexandra Mihók-Kvietková hovorí, že v online vidia veľkú budúcnosť. Podobne ako v portfóliu print – web – rádio – televízia. Na regionálne médiá sa totiž zákon o krížovom vlastníctve nevzťahuje, a preto môže mať media house KRATKY GLOBAL v portfóliu rôzne mediatypy.

archív KRATKY GLOBAL

Rádio a tv:naša dnes prechádza nastavovaním, čo sa týka obsahovej a programovej štruktúry, a podobne je na tom online. „Napriek dopytu nie je pre nás efektívne donekonečna zvyšovať náklad denníka, pretože to zvyšuje náklady, radšej sa sústredíme na to, v čom vidíme ešte väčší potenciál,“ vysvetľuje Alexandra Mihók-Kvietková. A to je online. Webová stránka denníka funguje len viac ako rok a pol a má viac ako 170 000 RU. Navštevujú ju vyše dve tretiny Košičanov. Facebook košice:dnes je najväčšou spravodajskou sociálnou sieťou v Košiciach. „Samozrejme, že chceme návštevnosť zvyšovať, pretože Košičania nežijú iba v Košiciach či na východe, ale aj v zahraničí a všetci chcú mať čo najviac informácií. A nechcú si o nich len prečítať, ale ich aj vidieť. Preto chceme obsah rozšíriť – napríklad o videá. Spustili sme ako prvé regionálne médium Facebook life, čo považujeme za veľký krok,“ hovorí Alexandra Mihók-Kvietková.

 Ambície? Byť v každej domácnosti

Východné Slovensko malo kedysi jeden fenomén, ktorým boli Východoslovenské noviny, ktoré sa nachádzali pravdepodobne v každej domácnosti. „Do tejto fázy už asi v dnešnej dobe nedospejeme, svet sa zmenil,“ smeje sa Lukáš Hraňo. „Ale našou ambíciou je zasiahnuť každú domácnosť nejakým naším médiom z nášho portfólia.“

Vzápätí hovorí šéf vydavateľstva aj o ďalších cieľoch. Byť etablovaný na trhu, stabilizovať media house v Košiciach. „Chceme, aby nás ľudia vnímali ako jednotku na trhu a potrebujeme ešte popracovať na spontánnej znalosti značky.“ Ďalší cieľ súvisí s obchodnou stratégiou, ktorú si zvolili. A teda monetizovať klientov, nie čitateľov. „Klientom prinesieme už tento mesiac unikátne riešenie propagácie vo všetkých médiách naraz. Klienta totiž nezaujíma, akým nosičom k zákazníkovi dorazí jeho posolstvo. Ide mu o to, aby to bolo čo najefektívnejšie,“ hovorí Lukáš Hraňo.

V súčasnosti prevládajú u nich priami klienti, ale Lukáš Hraňo verí, že postupne sa aj pre väčších zadávateľov, teda aj pre mediálne agentúry, stanú zaujímavými. „Snažíme sa, aby nás vnímali aj veľkí zadávatelia ako partnera, nielen v prípade lokálnej, ale aj celoslovenskej potreby a zaradili nás do svojich plánov tak, aby to pre nich bolo dostatočne efektívne.“

Alexandra Mihók-Kvietková dodáva: „Košice sú druhý najväčší mestský trh na Slovensku. Mať pod jednou strechou štyri mediatypy, ktoré ho dokážu efektívne obsiahnuť, nie je pre komerčné subjekty bezpochyby zanedbateľné.“

archív KRATKY GLOBAL

Kto je Lukáš Hraňo?

Generálny riaditeľ media housu, právnik a ekonóm, manažér so špecializáciou na obchod a ekonomicko-procesnú reštrukturalizáciu podnikov. Monetizoval agrárny trh pre poľnohospodársku divíziu KRATKY GLOBAL, ktorá dnes patrí medzi najväčších hráčov na slovenskom trhu.

Kto je Alexandra Mihók-Kvietková

CMO skupiny KRATKY GLOBAL, marketingový riaditeľ media housu, manažér so špecializáciou na marketing a komunikáciu. Mediálne známa najmä zo sporu spoločnosti OutClaim, člena skupiny KRATKY GLOBAL, s Dopravným podnikom mesta Košice, v ktorom skupina dosiahla náhradu škody 2,5 milióna eur. V rámci riadenia projektov skupiny stála aj pri zrode úspešnej poľnohospodárskej divízie KRATKY GLOBAL.

01 - Modified: 2018-04-20 07:35:58 - Feat.: - Title: Mení sa vedenie KOŠICE:DNES 02 - Modified: 2016-09-12 10:29:06 - Feat.: - Title: Na východe vzniká najsilnejší lokálny mediálny dom
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. apríl 2024 04:57