Tomáš Kálmán, obchodný riaditeľ 444.huBoris Németh
StoryEditor

Tomáš Kálmán: Médium sa pri natíve stáva reklamnou agentúrou

23.09.2016, 00:00
Pôsobí v Budapešti ako obchodný riaditeľ úspešného portálu 444.hu. Hoci kvalitu ich natívov oceňujú státisíce ľudí, tvrdí, že nikdy vopred nevedia, ako budú na obsah reagovať.

O natívnej reklame ako možnosti zisku hovorí jeden zo speakrov blížiacej sa konferencie Online Summitu 2016 Tomáš Kálmán, ktorý je členom pracovnej skupiny natívnej reklamy v IAB Hungary. 

Aké sú najväčšie omyly pri vnímaní natívnej reklamy?
V prvom rade je to cena. Redakcia musí vymyslieť nápady, v niektorých prípadoch použiť tváre novinárov, natočiť video, napísať článok, uverejniť obsah. Médium sa stane vlastne reklamnou agentúrou a toto si klienti v mnohých prípadov neuvedomujú. Myslia si, že si zoberieme jednu kameru do ruky, natočíme niečo vtipné a dovidenia. V praxi to znamená niekedy týždne prípravy, natáčanie, strih, celú postprodukciu. Druhý omyl pri vnímaní natívnej reklamy je garancia pozretí videí, respektíve čítanosť článkov. Nikdy nevieme, iba tušíme, ako budú reagovať čitatelia, keď sa stretnú s takým obsahom.

Je natívna reklama liekom na dramatické procesy, ktoré do mediálneho biznisu vnáša prebiehajúca digitalizácia?
Natívna reklama nie je v reklamnom svete úplnou novinkou. Aj predtým sme tu mali a aj máme PR články, advertoriály, sponzorované sekcie a podobne. Natívna reklama je nová v tom, že médium používa svoj vlastný jazyk, materiály pripravuje redakcia alebo kreatívny tím, ktorý pozná redakciu a spolupracuje s ňou. Je to už viditeľný doplnok príjmov, najmä keď vidíme mieru používania adblock systémov a rastúci pomer čitateľov z mobilov. Môže sa stať silným finančným zdrojom. V zahraničí sú médiá, ktoré žijú iba z natívnej reklamy, ako napríklad Buzzfeed. U nás sa to však asi nikdy nestane. Na to sme príliš malý trh.

Môžete porovnať natívnu reklamu na slovenskom a maďarskom trhu?
Maďarský trh je väčší, klienti majú väčšie budgety a radi skúšajú nové, kreatívne formáty. Natívna reklama je momentálne vnímaná ako cool, sexi vec, ktorú treba vyskúšať. Cez leto sme takmer každý deň uverejnili natívne videá alebo články na našom webe. Na Slovensku sa to momentálne rozbieha, podobne to bolo v Maďarsku pred rokom.

SME už má kreatívne štúdio, na refresher.sk sa objavia občas natívne články (hoci je škoda, že nie sú označené ako reklama), časopis .týždeň spravil natívne videá pre Pilsner, Indulonu. Ale všetko závisí od klientov, musia byť trošku odvážnejší a nesmú sa báť spraviť niečo kreatívne spolu s webom, kam chodí ich cieľová skupina, a nepoužívať iba brány na homepagei a klasické bannerové formáty. Natívne videá môžu použiť aj pre vlastnú komunikáciu, šíriť ich cez sociálne siete a podobne.

Prečo sú dnes bannery stále natoľko využívané, hoci ich hodnota markantne klesá?
Bannery sú stále potrebné, takisto ako bilbord, televízna reklama a ďalšie formáty, len ich treba rozumne použiť. Čudujeme sa a sme smutní, keď vidíme, ako rastie pomer používateľov adblocker systémov, no koľko webov má nasadené otravné (pop-up, pop-under) formáty? Toto je krátkodobé rozmýšľanie. My sme si zvolili cestu mať čistejší web – menej reklamných plôch, a tie predávať drahšie. Klientom sme to, samozrejme, museli vysvetliť, no výsledky hovoria za všetko. Nemáme na stránke bannerovú slepotu, lebo neotravujeme našich čitateľov. Aj v tomto prípade platí – menej je viac.


Viac sa dozviete na konferencii Online Summit 2016 už 27. septembra.

01 - Modified: 2016-12-21 09:53:11 - Feat.: 0 - Title: Predseda IAB Slovakia: Slovenské vydavateľstvá si samé kazia svoj online biznis 02 - Modified: 2016-09-27 12:38:28 - Feat.: 0 - Title: Peter Nagy: Natívna reklama nie je liek, ktorý vyrieši všetky príjmy médií
01 - Modified: 2021-07-26 16:42:15 - Feat.: - Title: Tržby a zisk slovenských mediálnych domov. Pozrite sa, ako sa im minulý rok darilo
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
26. apríl 2024 19:00