Krajiny Európskej únie zatiaľ nenašli kompromis v otázke, aký veľký podiel európskej produkcie budú musieť mať v budúcnosti vo svojej ponuke v EÚ služby ako je Netflix, teda platformy ponúkajúce zdieľanie filmov či televíznych relácií cez internet. V dnešnej diskusii o návrhu novely smernice o audiovizuálnych a mediálnych službách totiž niektoré štáty žiadali tento podiel ešte ďaleko výraznejšie.
Prekonateľný problém?
Podľa českého ministra nemá veľký zmysel navrhovať niečo, čo by v realite zostalo iba na papieri. „Je otázka, do akej miery by voľná ruka trhu v tejto oblasti mala sama regulovať ponuku a dopyt,“ poznamenal. Jeho slovenský kolega si myslí, že spor o podporu európskej produkcie je prekonateľný.
Existujúce európske pravidlá pre audiovizuálne a mediálne služby navrhla novelizovať tento rok v máji Európska komisia s cieľom lepšie ich prispôsobiť digitálnemu veku. Povinný podiel európskej produkcie je v pôvodnom návrhu výrazne nižší, než aký musia dodržiavať klasické televízie. Tie musia mať domácu či európsku až polovicu obsahu.
Bez záťaže
Na internetových poskytovateľov sa zatiaľ v časti krajín únie vzťahujú národné pravidlá, stanovené povinné výšky podielu domácej produkcie sa ale štát od štátu výrazne líši.
Európska komisia pri predstavovaní návrhu uvádzala, že nové pravidlá v jej verzii nebudú pre firmy prakticky znamenať dodatočnú záťaž. Už teraz majú európske filmy v ponuke 75 spoločností poskytujúcich videa na požiadanie podiel 27 percent. Tiež je podiel filmov z EÚ v ponuke Netflixu aj na iTunes podľa komisie už teraz 21 percent.
„Ochrana európskeho kultúrneho dedičstva je v tejto oblasti veľmi dôležitá. Ale nemali by sme preregulovávať veci, ktoré to úplne nevyžadujú,“ povedal Herman. Pre Českú republiku je podľa neho pôvodný návrh 20 percent prijateľný. Minister tiež pripomenul, že zatiaľ sa do hĺbky nediskutovalo o mechanizmoch, ktoré umožňujú dodržiavanie podobných pravidiel strážiť.
Viac slobody pre televízie
Novonavrhnuté pravidlá tiež okrem iného umožnia televíziám pružnejšie nasadzovať reklamné bloky. Zachovaná zostáva podmienka maximálne 20 percent vysielacieho času na reklamu v rámci časového intervalu 07:00 a 23:00.
Zrušená by ale mala byť povinnosť nevysielať viac ako 12 minút reklamy každú hodinu, takže televízia bude môcť slobodnejšie rozhodovať, kedy reklamné oznámenie pustí. Aj tu sa podľa slovenského ministra Maďariča líšia pohľady liberálnejších a konzervatívnejších krajín EÚ na to, ako vec nastaviť. „Tu sa bude zvádzať súboj,“ poznamenal.
Podobne sa štáty EÚ nezhodujú v názore na mieru, do akej majú v návrhu prevádzkovatelia webov, kde je ponúkaná napríklad pornografia alebo násilie, zabezpečiť, aby ich obsah nemohli sledovať deti. „Niektorí dvíhajú varovný prst, ako ďaleko zaobchádzať,“ podotkol Maďarič. Novela smernice sa navyše snaží zabezpečiť väčšiu nezávislosť príslušných regulačných orgánov.