03.04.2017, 13:55

Bratislava bude možno už čoskoro zdieľať bicykle. Do mesta mieri Bikesharing

János Gaál, šéf najväčšej outdoorovej spoločnosti, sa snaží firmu nasmerovať aj na nie celkom štandardný biznis.

Bratislava bude možno už čoskoro zdieľať bicykle. Do mesta mieri Bikesharing
Zdroj: Pavol Funtál, HN

Spoločnosť sa snaží nasmerovať aj na nie celkom štandardný biznis. Je síce spojený s vonkajšou reklamou, no iba okrajovo. Hľadá nové, moderné projekty, ktorých potenciál sa prejaví v budúcnosti. Rozprávali sme sa s Jánosom Gaálom, šéfom BigMedie, najväčšej outdoorovej spoločnosti na Slovensku.

Zamerali ste sa aj na biznis, ktorý je spojený so štandardným outdoorom len okrajovo.
Už niekoľko rokov pracujem na myšlienke implementácie bikesharingu na Slovensku. V každom hlavnom meste Európy je požičovňa bicyklov, dokonca aj v Prahe funguje od minulého roka skúšobná prevádzka. Naše mestá sa snažia zaviesť nové služby pre svojich obyvateľov, zavádzajú smart riešenia v oblasti verejného osvetlenia, komunálneho odpadu, parkovania. Bikesharing je práve tou časťou, ktorá sa týka aj outdooru a spája záujmy mesta s našimi plánmi.

Znamená to, že budú bicykle aj v Bratislave?
Práve na tom v súčasnosti intenzívne pracujem. Aktuálne sme pred podpisom memoranda, v ktorom je potrebný podpis dohody troch spoločností: najväčšieho európskeho výrobcu systémov z Nemecka – spoločnosti NEXT BIKE, spoločnosti Arriva, ktorá ako medzinárodný dopravca má záujem o prevádzkovanie tohto druhu alternatívnej dopravy a nás, spoločnosti BigMedia, v úlohe dodávateľa bikesharingu. Bikesharing považujeme za výborný edukačný nástroj pre verejnosť a najmä mládež, ktorý rozširuje možnosti verejnej dopravy a prispieva k využívaniu jej ekologických foriem, a predovšetkým za kultivovanú a modernú formu outdoorového nosiča.

S koľkými bicyklami počítate?
Základ úspešného projektu je dobrý návrh rozmiestnenia stojanov s bicyklami, ich vzájomné vzdialenosti a návrhy trás. Je to  náročná odborná práca a aj preto sme si zvolili partnerov, ktorí majú skúsenosti z tejto oblasti. V Bratislave začíname so  štartovacím balíkom 400 až 600 bicyklov. Je to najmenší možný počet bicyklov a stojanov, s akým sa dá v Bratislave tento projekt rozumne odštartovať. Pre každé mesto je potrebné zohľadnenie počtu obyvateľov, demografické zloženie, počet cyklotrás a taktiež rozloha a geomorfológia mesta.

Budete rozširovať sieť z centra aj do ďalších mestských častí?
Sieť bikov sa umiestňuje na začiatku predovšetkým v centre, v blízkosti prestupných uzlov, v lokalitách a na trasách s vysokou frekvenciou pohybu obyvateľov a návštevníkov mesta. Tam, kde uľahčuje alebo urýchľuje ich pohyb, prípadne slúži ako alternatívna doprava namiesto auta. Po čase sa rozširuje do mestských častí vzhľadom na potreby používateľov, ale je to limitované existenciou vhodných cyklotrás. Bezpečnosť cyklistov je podstatnou podmienkou projektu. Prednedávnom sme navštívili Budapešť, v ktorom bikesharing funguje už tretí rok a ich sieť obsahuje viac než tisíc bicyklov. Rozširovane bikesharingu z centra do ďalších mestských častí prebiehalo aj tam postupne.

Aké sú vaše očakávania od tohto projektu?
Náklady na realizáciu aj prevádzkovanie sú nemalé. Chcel by som však tento rok priniesť bikesharing do viacerých miest na Slovensku. O našej myšlienke už vedia napríklad v Trnave, Poprade, Banskej Bystrici a aj v Košiciach. „Zdieľané bicykle“ sú úspešné v moderných veľkomestách, všade vo svete je podpora prevádzkovania bikesharingu zaužívaná. Verím preto, že aj na Slovensku sa nájdu peňažné prostriedky na dotáciu takejto služby.

Celý rozhovor s Jánosom Gaálom si môžete prečítať v marcovom čísle magazínu Stratégie, ktoré je práve v predaji.

Kto je János Gaál?

Od roku 2011 je na pozícii generálneho riaditeľa spoločnosti BigMedia. Po spojení Akzent Medie s BigBoardom Slovensko  vznikla najväčšia outdoorová spoločnosť na Slovensku, patriaca do skupiny Media house.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.