07.04.2017, 00:00

Vydavatelia začali boj proti fake news

Európska komisia chce chrániť publisherov. Pripravuje reformu autorských práv.

noviny
Zdroj: Dreamstime

Udalosti z minulého roka ako Sýria, Jemen, výhra Donalda Trumpa, brexit, teroristické útoky v Bruseli, zemetrasenie v talianskej Umbrii a mnohé ďalšie, len potvrdzujú to, že dnes viac než kedykoľvek predtým spoločnosť potrebuje kvalitnú žurnalistiku na profesionálnej úrovni, ktorá pomôže vyznať sa v chaotickej zmesi informácií. A práve pri informovaní o takých vážnych udalostiach by informácie z kvalitných a overených médií mali v porovnaní so sociálnymi sieťami hrať prím, čo dokazuje aj správa chicagskej univerzity NORC, ktorá hovorí, že „ľudia, ktorí sa spoliehajú na sociálne médiá ako zdroj svojich informácií, sú voči spomínaným informáciám značne skeptickí“. Napríklad iba 12 percent tých, ktorí získavajú správy z Facebooku tvrdia, že im naozaj dôverujú. Naopak, 66 percent z nich tvrdí, že správam prečítaným na Facebooku dôverujú, iba ak majú dôveru aj voči pôvodnému tlačovému zdroju, odkiaľ správy pochádzajú.

Sila sociálnych sietí ustavične rastie
Bez ohľadu na dennodenne sa objavujúce obvinenia o takzvaných „falošných správach – fake news“, množstvo správ cez sociálne médiá a najmä Facebook, ustavične rastie. Podľa údajov amerického Pew Centra, v USA získava správy cez Facebook takmer polovica tamojšej dospelej populácie. Vo výročnej správe Reuters z minulého roka sa uvádza, že až 44 percent respondentov odpovedalo, že najnovšie správy čítajú na Facebooku.

Namiesto fake news profesionalita vydavateľstiev
Je na čitateľoch, aby si uvedomili, že vyhýbanie sa „falošným správam – fake news“ je jednoduché: ich opakom je profesionálna žurnalistika vo vydavateľských domoch. Overovanie faktov vždy bolo jednou z kľúčových súčastí profesionálnej žurnalistiky, ako aj redakčnej práce: investigatíva, rozhovory, vyhľadávanie, skúmanie, kontrola, analýza a opätovná kontrola. Medzi písaním článku a jeho sprístupnením čitateľom je vo vydavateľstvách viacero úrovní kontroly: korektúry od vedúcich oddelení, editorov a v dôležitých prípadoch aj kontroly šéfredaktorom či výnimočne dokonca aj právnickými firmami. Kontrola faktov je kľúčovou súčasťou prípravy profesionálneho novinára a je financovaná vydavateľom, ktorý nesie zodpovednosť za správy uverejnené pod značkou jeho periodika.

Kvalitná žurnalistika niečo stáť musí
Na mieste by v tomto prípade

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.