pixabay.com
StoryEditor

7 bizarností, ktoré sa vám stanú pri okienku v banke

03.01.2017, 14:35
Autor:
rmrm
Pozrite si, na čo si treba dávať pozor, keď idete do banky vybaviť hypotéku, alebo vybrať peniaze.

Spolu s tímom portálu Finančná Hitparáda sme sa pozreli na to, čo sa deje za prepážkou v banke pri návšteve klienta. Portál sumarizoval údaje z osobných návštev na pobočkách bánk a teda reálnych skúseností, a vytipoval sedem omylov resp. nedostatkov, s ktorými sa môžu klienti stretnúť a zároveň radí, na čo si treba dávať pozor.

 

Jedna banka, dve rôzne odpovede bankára

Informovanie sa o podmienkach produktu jednej banky na dvoch rozličných miestach môže priniesť klientovi navzájom sa vylučujúce odpovede. Kým jeden zdroj tvrdí „áno“, druhý môže tvrdiť „nie“.

Rada pre klienta: „Ideálne je, keď má klient všetko na papieri, ale to je v praxi nerealizovateľné. Určite je preto vhodné vypýtať si podklady či formuláre, na ne si zapísať dátum a meno, s kým klient komunikoval. Určite to pomôže pri reklamácii služieb bankára,“ hovorí Pavel Škriniar z portálu Finančná Hitparáda.

 

Bankár odmietne klienta

Pri výberoch peňazí z banky, z termínovaného účtu alebo podielových fondov, ale aj pri predčasnom splácaní úveru či mimoriadnych splátkach, bankár namiesto seba klientovi odporučí pod rôznymi zdôvodneniami svojho kolegu. „Reálny dôvodom odmietnutia klienta je však plnenie plánu produkcie. Výbery totiž znižujú dosiahnuté čísla vkladov a investícií, podobný následok má aj predčasné znižovanie dlhu. Kľudne sa klient môže stretnút aj s týmto výrokom bankára: Nevyberajte si peniaze, vezmite si radšej pôžičku a vaše peniaze môžu ďalej pracovať pre vás,“ varuje pred nevýhodným počinom Pavel Škriniar.

Lákanie klienta na fiktívne benefity

Ako vyplýva zo skúseností zástupcov portálu, niektorí bankári sa neštítia vymyslieť si fiktívne benefity či podmienky produktu v snahe predať ho. Opäť je dôvodom plnenie stanoveného plánu.

Rada pre klienta: „Ak sa bankár snaží klienta o niečom presvedčiť, určite odporúčam, nechať si všetko ukázať v konkrétnych prospektoch či obchodných podmienkach. Neuspokojte sa s tým, keď vraví „určite to tam je, len ja to teraz neviem nájsť“,“ odporúča Pavel Škriniar.

 

Poplatky sú reálne nižšie, ako uviedol bankár

„Refinančný ošiaľ a medializované podmienky presúvania hypoték medzi bankami spôsobili, že klienti začali byť oveľa viac informovaní. Rýchlo tak zistili, že na poplatkoch za refinancovanie niektorí platia viac, ako treba. Napríklad, niektorí klienti mali zaplatiť aj také poplatky, ktoré s refinancovaním nesúviseli a celý proces zbytočne predražovali,“ hovorí Pavel Škriniar. Práve medializácia možností refinancovania dala klientom poznatky o tom, čo môžu banky pýtať. Ohradenie sa voči poplatkom klientom ušetrilo nemálo peňazí.

Rada pre klienta: Pri zistení nezrovnalostí treba podať sťažnosť v banke. Keď klient neuspeje, je tu ešte bankový ombudsman a Národná banka Slovenska.

 

Pozor na podstatu Registra úverov

V takýchto registroch sa eviduje aj zamietnutie úveru, čo môže spôsobiť odmietnutie poskytnúť pôžičku v ďalšej banke či nebanke.

Rada pre klienta: Zoznam dlžníkov majú banky aj nebanky a sú prepojené. Porovnávať jednoznačne treba, no uvážene. Obehnúť všetky banky a porovnať si ich ponuky je nielen časovo náročné, ale aj v istom pohľade nevýhodné. Treba si premyslieť, kde požiadate o úver, pretože druhá banka v poradí uvidí záznam o podanej žiadosti v úverovom registri. Druhá banka nepozná dôvod neposkytnutia úveru a môže si mylne myslieť, že mu bol zamietnutý. O zamietnutého klienta nemajú banky záujem.

Nevedomosť bankárov

Jedna vec je fungovanie produktu, iná vec je legislatíva a nielen tá aktuálna. Sú produkty, pri ktorých veľmi záleží na tom, pri akej legislatíve boli uzavreté. Majú totiž v porovnaní s novými produktmi rôzne výhody. Zmeny v legislatíve sa týkajú poplatkov a daní. Napríklad pri doplnkovom dôchodkovom sporení bankári odporúčajú zmeniť dávkové plány podľa súčasnej legislatívy, napriek tomu, že predchádzajúca legislatíva, podľa ktorej platí zmluva, bola v určitom pohľade pre klienta výhodnejšia.

Rada pre klienta: „Bankár nie je poradca, aj keď to má napísané na vizitke. Je zástupcom konkrétnej finančnej inštitúcie. Jeho odporúčania nemusia byť vždy v prospech klienta,“ hovorí Pavel Škriniar.

 

Rivalita medzi pobočkami jednej banky

Ako tvrdí portál, výhodnejšia ponuka nie je výsledkom konkurenčného boja iba medzi bankami. Existuje totiž aj rivalita medzi pobočkami jednej banky.

Rada pre klienta: Skúste navštíviť ďalšiu pobočku, možno aj na konci tej istej ulice. „Pobočkoví pracovníci, prípadne riaditeľ pobočky majú rôzne kompetencie a rôzne možnosti ponúknuť výhodnejšiu ponuku a výnimky. Bankoví pracovníci radi plnia plány práve svojej pobočky,“ uvádza portál.

„Uvedené zistenia nie sú náhodné a ani ojedinelé. Na druhej strane sa vyskytnú aj situácie, keď bankár poradí klientovi až tak, že ujmu má samotná banka. Stáva sa to pri rôznych poplatkoch, ktorých platenie sa dá obísť cez pár bezplatných administratívnych úkonoch alebo výberom iného produktu. Skrátka, za prepážkou sú ľudia s rovnakými ľudskými vlastnosťami, aké majú aj ich klienti. V každom prípade vždy treba ponuky porovnať a poriadne zvážiť,“ dodáva Pavel Škriniar.

Poznámka: Portál www.FinancnaHitparada.sk prináša od roku 2009 porovnanie finančných produktov a rady, ako reálne ušetriť peniaze. Na portáli prebieha denná aktualizácia viac ako 35 000 údajov. Finančná hitparáda je zdrojom finančných dát aj pre banky a pre médiá. Pre získanie reálnych údajov sa úrokové sadzby zisťujú aj osobnými návštevami v pobočkách bánk, a to prostredníctvom mystery shoppingu.

01 - Modified: 2016-07-20 10:51:01 - Feat.: - Title: Výhodné hypotéky spôsobili ošiaľ. Pozrite si, ktoré banky zaujali najviac
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. máj 2024 00:06