StoryEditor

Názor ADMA: Odchádza z Facebooku mladá cieľovka?

27.07.2016, 12:32
Spolu s ADMA asociáciou sa pravidelne pýtame odborníkov na témy, ktoré trápia marketérov. Ku ktorému názoru sa prikloníte vy?

Raz za mesiac Stratégie prinášajú odpovede na aktuálne témy z biznisu. Väčšinou sa pýtame na témy zo social media a online marketingu. Ak máte aktuálnu otázku, ktorú by ste chceli mať zodpovedanú, dajte nám vedieť na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript..

Tento mesiac sme položili odborníkom z Asociácie digitálnych marketingových agentúr, túto otázku:

  • Odchádza z Facebooku mladá cieľovka?
LinkedIn
Lucia Franková
Social Media Manager
Core4/Tell it online
NIE.
Dostupné údaje nasvedčujú, že ľudia z Facebooku neodchádzajú, len skúšajú nové formy zábavy, informácií a vlastnej prezentácie aj na ďalších sociálnych sieťach. Facebook majú ako primárnu sieť a súčasne striedavo flirtujú s ďalšími, ktoré však často po čase opustia. Rozdiel je v tom, ako triedia svoj typ kontentu medzi ďalšie siete s ohľadom na súkromie, rodinu a priateľov vs. neznámych followerov, ktorým sú často napr. na Snapchate ochotní povedať viac. Napríklad podľa amerických štatistík má takmer každý vo veku 18 – 34 rokov aktívny účet na Facebooku. Ak však porovnáme aktivitu užívateľov na Facebooku a spomínanom Snapchate, na Facebooku trávia až 2,5krát viac času. Podobný vývoj sa dá očakávať aj u nás, no všetko závisí od správania „millenials“, ku ktorému zatiaľ nemáme na Slovensku detailné štatistiky. Bude Snapchat či Instagram ich sociálnou sieťou prvej voľby? Facebook pracuje na tom, aby svoju pozíciu nestratil a aby tam mali users stále dôvod vracať sa – zavádzaním nových „features“ ako 360-stupňové video, live streaming či video komentáre. Pre značky s mladou cieľovkou to znamená, že sa netreba hneď zľaknúť scenára masívneho odchodu, ale mali by byť obozretné, aby nepodcenili silu ďalších sociálnych sietí. Treba však do nich investovať obozretne, pretože mnohé nové siete si cieľovku dlho neudržia. Ak to teda zhrnieme, špeciálne na Slovensku preto považujeme za najviac dôležité, aby značky objavovali aj nové formy využitia Facebooku v ich marketingu. Nepodľahnúť mýtu, že Facebook je už „vyťažený“, pretože to nie je pravda. Veď aj preto nám v konečnom dôsledku Facebook podsúva neustále nové features.
 

ADMA

Ján Papač

digital media strategist,

Triad advertising

NIE.

Zatiaľ neexistujú štatistiky, ktoré by nám potvrdzovali, že mladá cieľovka viditeľne odchádza z Facebooku. Ak by k tomu aj došlo, Facebook má obrovský počet userov, aj medzi mladými, takže mierny odliv zvládne a stále bude ešte dlho najväčšou sociálnou sieťou s najväčším zásahom. Nie je preto dôvod na paniku a neviem si predstaviť relevantný brand, ktorý by v tejto chvíli povedal, že v rámci tzv. social media nebude na Facebooku, prípadne mediabudget na Facebooku začne masívne okresávať. Samozrejme, je potrebné využívať aj iné sociálne siete. Značky musia rozlišovať, na čo je Facebook a na čo sú ostatné sociálne siete a ako na nich komunikovať. Ak budú podľa toho nastavovať kampane a ciele s tým súvisiace, môže žiť Facebook a nové siete pre mladých ako napríklad Snapchat v symbióze. Bolo by naivné si myslieť, že mladí budú večne len na Facebooku a je logické, že vznikajú aj nové platformy, kde sa združujú, no Facebook im aj v druhej polovici roka 2016 má stále čo ponúknuť.

ADMA

Nela Pazderková

social media manager

Elite Solutions

NIE.

Teda, áno, odchádza. Ale nie navždy. Jednoducho prepína medzi kanálmi. Mladšia generácia na rozdiel od tej staršej multitaskuje medzi niekoľkými sociálnymi sieťami. Využíva každú na niečo iné. Preto by som nehovorila o odchode mladšej generácie z Facebooku. Hovorila by som o rozdielnom využití sociálnych sietí v porovnaní so staršími generáciami, a taktiež o prispôsobení komunikácie na mladšiu generáciu v prostredí FB.

ADMA

Patrik Barták

Konzultant

Pizza SEO

ÁNO aj NIE.

Neodchádzajú úplne, nedeaktivujú si konto, ale venujú mu menej pozornosti, trávia na ňom menej času. Tento trend začal Instagramom (preto ho Facebook kúpil) a pokračuje Snapchatom (preto ho Facebook kúpiť chcel). Facebook však určite nie je mŕtvy. Značky, ktoré sa snažia zaujať mladých, musia poznať trendy, ktorými táto cieľovka žije - a úprimne, zviezť sa na nic. Preto, ak to len trochu dáva zmysel, treba ísť na Instagram a Snapchat. Na Instagram patria pekné fotky a videá. Na Snapchat real-time content. Na konkrétnu tému už musí každá značka prísť sama. Ideálne je, ak dokážete trend vytvoriť - potom máte vyhrané... na chvíľu, kým príde nový trend.

 

ADMA

Tomáš Vatrt

partner

Adbee

NIE.

Mladá cieľovka si našla nové siete (Instagram, Snapchat), kde sú oveľa aktívnejší v publikovaní obsahu a značky ich vedia sledovať aj tam. Môj osobný názor je, že mladí používajú Facebook menej nielen kvôli autoritám (rodičia, učitelia), ale celkovo aj kvôli tomu, že na Facebooku je už všetkého jednoducho veľa.

Mladá cieľovka z Facebooku neodchádza, trávi tam však menej času. Postuje oveľa menej contentu. Z toho vyplýva, že nemá ani toľko contentu od svojich priateľov a postupne upadá návyk skrolovať news feed niekoľko krát denne.

 

ADMA

Zuzana Tomaščíková

Account manager & Online Specialist

SCR interactive

ÁNO.

Z môjho pohľadu určite áno, do popredia sa derú iné sociálne siete. Napríklad Snapchat, ktorý je na popredných miestach obľúbenosti medzi mladými. Snapchat prichádza s pravidelnými inováciami a hlavne je sociálnou sieťou, ktorú si dospelí ešte veľmi neobľúbili, čo dodáva mladým väčší pocit rebélie. Čo by mali značky spraviť? V prvom rade sa zamerať na vizuálnu stránku veci - fotky a videá, ktoré sú pre mladú cieľovku niekedy oveľa dôležitejšie ako samotný textový obsah. Napríklad by bolo zaujímavé prepojiť sa so známymi blogermi z Youtube, ktorých v dnešnej dobe uznávajú a vytvoriť zaujímavé video blogy publikovateľné aj na Facebook. Tiež je dôležité brať túto cieľovku vážne a myslieť nato, že za pár rokov sa z nich stanú zákazníci.

 

ADMA

Lenka Káčerová

PR & Content Specialist

RIESENIA.com

ÁNO, čiastočne

Z dôvodu, že pozornosť mladej cieľovky sa rozširuje aj na iné sociálne siete, ako sú Instagram, Snapchat či Youtube. Ak značka chce udržať pozornosť mladých ľudí, je potrebné, aby svoj obsah ponúkala viacerými kanálmi. Samozrejme, s ohľadom na konkrétnu sociálnu sieť. Facebook je možné čiastočne "používať" predajne, touto cestou sa už začína uberať aj Instagram (vďaka spusteniu Dynamic Ads), no zatiaľ je spolu so Snapchatom zameraný vyslovene vizuálne a má význam najmä pri budovaní značky a povedomia. To je koniec-koncov hlavnou funkciou sociálnych sietí v marketingu značiek.

 

ADMA

Peter Šebo

CDO

PS:Digital

NIE.

Mladí na Facebooku stále sú a aj budú, pretože je to "povinná jazda". To, že tam už oveľa menej zdieľajú svoj život, je ale iná téma. Konzumovať resp. "objavovať" (aj marketingový) obsah sú však pripravení stále a stále viac. Len im ho treba podať správnou formou (jazyk, načasovanie, message, mobil...). Značky by mali doplniť k Facebooku ďalší komunikačný kanál, ktorý je pre mladých dnes atraktívnejší (Snapchat, YouTube, Instagram).

 

ADMA

Monika Floreková

Senior Copywriter

VISIBILITY

NIE.

Hlavným pravidlom komunikácie na Facebooku je prispôsobovať content a tón komunikácie svojej mladej cieľovke a pridávať posty, s ktorými sa vedia stotožniť. Mladá cieľovka pozitívne reaguje na nové trendy. Virtuálna realita, 360-tkové fotky a videá. Facebook uľahčuje tvorbu takéhoto contentu. Nepotrebujeme 360-tkovú kameru na výrobu fotky, ale stačí nám aj panoráma z mobilu. Ďalšou pridanou novinkou sú online videá. Firmy ich vedia zaujímavo využiť, ukázať, čo sa deje u nich v zákulisí. Live videami reaguje Facebook na obľúbený Snapchat.

 

ADMA

Eva Matejičková

Social Media Manager

digitask

NIE.

Mladí sú na Facebooku stále zašití. Možno to už nie je o takom veľkom boome ako kedysi, ale sú tam. Stereotyp ich však nudí (čím sa pre nich Facebook stáva nudný), preto dnes fungujú na viacerých platformách, ktoré im v jednom čase prinášajú rôzne formy zábavy, a tými sú ďalšie sociálne siete ako Instagram a Snapchat. Tie im poskytujú väčší priestor pre realizáciu, sú ihriskom, kde sa môžu viac vyblázniť. Na Facebook chodia za informáciami, na Snapchat za zábavou.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
26. apríl 2024 11:05