StoryEditor

Títo ľudia hýbu digitálom na Slovensku. Ktorí to sú?

27.10.2016, 12:04
Sú štyria a majú za sebou najúspešnejšie kampane. Pre Stratégie hovoria, čo je v ich profesnom živote najťažšie.

Stratégie vybrali digitálnych machrov na Slovensku, ktorí „ovládajú“ slovenský digitálny trh. Majú za sebou najúspešnejšie kampane, inovatívny prístup a ich meno sa spája so všetkým, čo by mohlo digitálny trh u nás ovplyvniť. Okrem toho sú dnes pripravení posúvať svoje skúsenosti novej generácií. Tá je ale vraj oveľa povrchnejšia, než si môže dovoliť... Digitál si totiž žiada viac. Oveľa.​ Lenka Imrichová

Martin Woska
Chief Creative & Strategy director
Triad Advertising

„Vážim si klientov, čo pochopili, že kým niečo nevyskúšajú, nebudú nikdy vedieť, ako to naozaj funguje.“

Ako začínal?

Kedysi, ešte ako študenta ho veľmi bavil photoshop a grafický dizajn. Neskôr zistil, že to, čo vytvára, sa dá aj animovať a prešiel k návrhu web stránok. Po skončení školy sa dostal ku klientovi na pozíciu online marketingový špecialista. „Keď sme si vyberali dodávateľa pre online, prišli dvaja mladí chalani z matfyzu a úplne nás ohúrili. Bol to Marek Mrázik a Jaro Zacko. Volali sa Triad a bolo to pred desiatimi rokmi. A zbytok poznáte,“ hovorí o začiatkoch.

Čo sa zmenilo?

Martin Woska priznáva, že do digitálu vpadol, keď už bolo po digitálnom boome. „Pred piatimi rokmi sme robili väčšinu toho, čo dnes. A kreatívna idea a jej sila zostane navždy nemenná,“ hovorí. Do agentúry ale stihli pridať nové pozície ako napríklad internú branded content produkciu. „Keďže sa nehráme na kreatívne, accountské a čojaviemaké oddelenia, dajú sa zmeny robiť rýchlo.“ A Triad je známy svojou štruktúrou, v ktorej funguje ako start up.

Prví na pieskovisku

Triad je prvá agentúra, ktorá vôbec vytvorila pozíciu social media managera na Slovensku. „Dnes sú pevnou súčasťou tímov a volám ich social media brand manageri, pretože čas a roky ukázali, že často ani ľudia od klienta nepoznajú značku v sociálnom prostredí tak dobre ako ich socialisti.“ A iní sú aj v tom, že majú vlastných programátorov. To nebýva až tak bežnou praxou. Podľa Martina si tento postup nevedia vynachváliť.

Konečne brief bez virálu

Dnes Martina teší, že sa marketéri viac sústreďujú na digitál. Pred pár rokmi to bolo iba v polohe inovátorstva a experimentovania. „No a najviac ma teší, že už pár rokov neprišiel brief na vytvorenie virálneho videa,“ otvorene hovorí. Na druhej strane ho najviac trápi prístup marketérov k online videu. Pretože rozpočtom sa blíži k televíznym spotom, ako ich poznáme a podľa neho vie byť online video oveľa efektívnejšie. „Tradičné budgetové šuflíky sa menia ťažko. Nie je problém zaplatiť za TV spot 100 tisíc, ale online video musí stáť päť,“ kritizuje prístup firiem.

Čo by zmenil

Čo by dnes spravil Martin Woska inak pred piatimi rokmi, keby zakladal digitálne oddelenie? „Nie je toho veľa, čo by som zmenil. Napadá mi, že by bola výhoda mať internú produkciu oveľa skôr. Inak sa mi uplynulých päť rokov naozaj páčilo.“

Martin Woska z bežného života

Dokážete vypnúť smartphone?

Nemám s tým problém, mám rád ľudskú spoločnosť.

Ktorá aplikácia nechýba vo vašom smartphone?

Things aby som vedel čo mám urobiť, kalendár aby som vedel kedy to mám urobiť a Evernote, aby som si zapísal výsledok.

Akú radu by ste dali najlepšiemu kamarátovi, keby si dnes chcel založiť digitálnu agentúru?
Nech to zmení na kreatívnu agentúru, pretože to dáva väčší zmysel a nech ju založí Česku.

Kto má podľa vás dobre našliapnuté v slovenskom digitále?

Bohumil Pokštefl. Je mladý, ambiciózny, nadšený, má skvelý skillset aj znalosti na to, aby to v digitále dotiahol naozaj ďaleko. My sme mu zverili náš produkt – Kontentino.
archív

Peter Šebo
majiteľ
PS:Digital

„Nádejou slovenského digitálu sú klienti, ktorí pochopili jeho význam.“

Začínal v Stratégiách, neskôr nechcel o veciach len písať, ale ich aj reálne robiť. Tak sa zobral do Zoznam.sk, kde bol niekoľko rokov, po ktorých sa odhodlal a založil si vlastnú agentúru PS:Digital. Ak sa ho spýtate, či by do toho znova išiel, odpovedá: „Určite áno.“

Kreatívny riaditeľ dnes

Za najväčšiu zmenu vníma to, že dnes je nutné sledovať cieľovku namiesto médií. „Ak sa klient našiel na Zozname, Azete, Topkách, Čase, Smečku či HNkách, bol spokojný. Lebo viac sa už urobiť nedalo. Dnes treba oveľa viac uvažovať, kam moja cieľovka chodí, než to, ktorý portál má výhodnejšiu ponuku bannerov na homepage,“ vysvetľuje Peter, kde vidí najväčší posun na našom trhu. A zmenu vidí aj u dnešného kreatívneho riaditeľa. „Stále nové sociálne siete, alebo „fíčury“ na tých zabehnutých, nové reklamné systémy a s nimi nekonečné možnosti, ktoré prinášajú a tiež neustále pripojené mobily samotné. To všetko dnes musí digitálny kreatívny riaditeľ podľa mňa sledovať. Som totiž presvedčený, že ak niekto netuší, aké možnosti dnešný digitálny marketing ponúka, ťažko môže vymyslieť niečo kreatívne na úrovni použitých formátov, technológií či nástrojov,“ znie Petrov názor na nároky kreatívneho riaditeľa.

Nie som evanjelizátor

Do nášho výberu sa Peter dostal pomerne jednoznačne, sám sa však ako evanjelizátor digitálneho marketingu necíti a nemyslí si, že digitál by stačil na všetko. Ale ešte stále ho vie vyrušiť zaslepenosť klientov, ktorí dokážu odignorovať 2,4 milióna ľudí na Slovenskom Facebooku len preto, že oni tam nechodia. Nároky má Peter aj na ľudí, ktorí uňho pracujú. Dnes musia mať za sebou viac samoštúdia, špecializácie, testovania, čo je funkčné a čo nie a nespoliehať sa na to, že ak niečo predtým fungovalo, bude to fungovať už navždy.

To je také slovenské

Najväčší problém, aký má slovenský online, sú budgety. A to najmä v porovnaní s USA či UK trhom.Naopak, dobrí sme podľa mňa v tom, že na Slovensku sa dá veľmi veľa vecí vyskúšať predtým, ako pôjdu do sveta. Ako také malé laboratórium sme už veľakrát získali zaujímavé výhody, ktoré vo svete ešte nemali šancu,“ nazerá na náš trh Peter. Čo je dnes najťažšie vysvetliť klientom? „Dosť ťažko sa odpovedá na otázku „Prečo som našu reklamu nikde nevidel?“, ak sme prostredníctvom programmatic bannerov cielili na ženy vo veku 20-30 rokov so záujmom o šport v Košiciach a on je 55 ročnú marketér z Bratislavy...“

Peter Šebo z bežného života

Dokážete vypnúť smartphone?

Odpovedať môžem iba čisto hypoteticky, keďže som to ešte nikdy neskúsil, ale myslím, že áno.

Ktorá aplikácia nemôže chýbať vo vašom telefóne?

Facebook, maily, analytické appky na vyhodnocovanie kampaní a zopár hier zvaných „záchodovky“.

Akú radu by ste dali najlepšiemu kamarátovi, keby si dnes chcel založiť digitálnu agentúru?

Aby sa na to vykašľal, keďže sme tu už my. Ale teraz vážne. Aby si našiel niektorú menej obsadenú časť digitálneho marketingu a vymakal sa v nej na maximum. Čím viac bude jeho oblasť napredovať, tým lepšie sa mu bude na trhu dariť. Myslím, že založiť si dnes agentúru „na všetko“ už nie je príliš dobrý nápad. Ale môžem sa aj mýliť...

Kto má podľa vás dobre našliapnuté v slovenskom digitále?

Nechcem vyznieť ako alibista, ale nádejou slovenského digitálu sú podľa mňa klienti, ktorí pochopili jeho význam a rozhodli sa doň investovať zmysluplné budgety bez toho, aby im to dal niekto zo zahraničia príkazom. Čim viac takýchto klientov na Slovensku budeme mať, tým viac skvelých kampaní v digitálnom prostredí v najbližších rokoch uvidíme. O tom som presvedčený. Lenka Imrichová

Andrej Csino
creative&strategy director
Core4/tell it online

„Neverím žiadnemu inému modelu ako integrovanej digitálnej agentúre.“

V pôvodnej agentúre mu povedali, že sa u nich nemá kam posunúť. A tak klikol na prvý benner na webe Stratégií a začal pracovať v Core4, vtedy technologickej agentúre. Dnes je v nej šesť rokov a na začiatku mu vraj museli pomáhať pochopiť, čo znamená digital.

Rýchla doba

Menia sa za pochodu, pretože inak to dnes nie je. Tak opisuje Andrej spôsob, ako reagujú v Core4/tell it online na meniace sa rýchle prostredie. „Neustále vedieme ľudí k tomu, aby sa profesne vzdelávali a dokázali samostatne obhajovať svoje tézy pred klientom.“

Veľa nováčikov

Na briefy ale Andrej nazerá inak ako jeho kolegovia z brandže. Podľa neho sa briefy zmenili len málo a tento fakt prikladá tomu, že na strane klientov je veľa nováčikov. Ďalší nedostatok vidí aj v tom, niektoré agentúry vytvárajú mylný dojem, že klientom stačí marketing zameraný na výkon. Zabúda sa pritom na iné atribúty ako povedomie či imidž. „Ak je však marketér nastavený tak, že len ukazuje šéfovi excel s predajom, načo sa bude zaoberať brandom, všakže. Súvislosť medzi likability značky a performance však vidí len málo marketérov. Na slovensku napríklad umiera display a podľa mňa je veľká strategická chyba, že ho mnohé značky nahrádzajú PPCčkom, mysliac si, že dosiahnu to isté za minimálnu cenu.“

Andrej Csino z bežného života

Dokážete vypnúť smartphone?

Ano. Ale s výčitkami svedomia a s pocitom že mi určite niečo dôležité ujde.

Ktorá aplikácia nemôže chýbať vo vašom telefóne?

Facebook, instagram, water reminder, pedometer a rôzne hry na gauč.

Akú radu by ste dali najlepšiemu kamarátovi, keby si dnes chcel založiť digitálnu agentúru?

Nech to nerobí.

Kto má podľa vás dobre našliapnuté v slovenskom digitále?

Pre mňa sú nádejou slovenského digitálu všetci mladí ľudia, ktorí nie sú leniví sa profesne vzdelávať, cítia vnútornú potrebu skúšať nové veci a dokážu formulovať vlastné názory. Želám im:

  1. aby mali taký plat, aby mohli cestovať a v kľude žiť
  2. nadriadených, ktorí včas objavia ich talent a dajú mu priestor
  3. agentúru, ktorá zatvára o piatej a víkendy sú tabu,
  4. a klientov, ktorí rozumejú svojej práci.

Lenka Imrichová

Michal Pastier
Group Creative Director
Zaraguza

„Spustením kampane sa projekt nekončí, práve naopak, začína sa.“

Krúžky programovania a písanie fejtónov do súťaží. Tak začína Michal Pastier, ktorý je zatiaľ jediný na Slovensku, ktorý sa môže pochváliť ocenením Young Lions z Cannes. V poslednom čase sa s ním spája kampaň so šušlajúcim psom Tuna. O nej však reč nebude, Michala sme vyzvali, aby povedal o svojej ceste k titulu digitálny macher.

Lepšie sa predať

Keď sa rozprávate s Michalom Pastierom, je vám jasné, že má na vec názor. Za prvé, podľa Michala treba odlišovať nápad a koncept a jednoznačne verí tomu druhému. Za druhé, sa zhoduje s ostatnými, že dnes dostáva menej zadaní od klientov, v ktorých požadujú virálne video. Za tretie, sa Michal zmieril s tým, že to, čo fungovalo doteraz, už nefunguje. A nároky a požiadavky klientov sa tiež zmenili. „Stále viac marketérov hovorí v zadaní o zvýšení predajov a nie lajkoch a návštevách, ako tomu bolo dovtedy,“ objasňuje. A pre náš trh má jasný odkaz – musíme sa vedieť lepšie a tvrdšie predať.

Michal Pastier z bežného života

Dokážete vypnúť smartphone?

Dva mesiace sme cestovali po 12 národných parkoch v USA a navštívili Burning man. Bolo to jednoduchšie ako sme čakali a ťažšie bolo znovu sa vrátiť k online Facebooku.

Ktorá aplikácia nemôže chýbať vo vašom telefóne?

Určite Pocket, kde si odkladám skvelé marketingové štúdie a články, ktoré si raz prečítam. Stále čakám kedy.

Kto má podľa vás dobre našliapnuté v slovenskom digitále?

Generácia, ktorá príde po vlne prvých slovenských YouTuberov. Budú vedieť, čo funguje na špecifické cieľové skupiny, nielen sa snažiť osloviť “všetkých mladých”. Budú preto strategickejší a od prvej generácie YouTuberov si zoberú stále svetovejšie ambície a totálne ovládanie technológií a toolov s ktorými pracujú. Teším sa na spoluprácu.

Čo digitálni machri odkazujú nášmu trhu, čo je ich každodenným bojom a výhrou, čítajte v najnovším Stratégiách. V nich nájdete aj ďalší podobný zaujímavý obsah. Napríklad, prečo sa zo značky Zlatý Bažant vytratila pivnosť a ako sa im ju podarilo vrátiť.

archív

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. apríl 2024 12:05