27.05.2015, 11:14

Nebojte sa emócií svojho publika

Emócie sú jedným z najdôležitejších faktorov pri nákupnom rozhodovaní. Technológia Emotion ID emócie zachytáva, kvantifikuje a racionalizuje ich v spojení so sledovanými cieľmi klienta.

Nebojte sa emócií svojho publika

Každý zdravý človek prežíva emócie – sú to vrodené programy, ktorými dokážeme rýchlo reagovať na svet okolo nás. Vytvárame si „emočné odtlačky“ na situácie v našich životoch a tieto odtlačky sa zreálňujú v našich reakciách. O technológii Emotion ID hovorí Mária Gablíková, CEO spoločnosti Emotion ID.

V čom tkvie „tajomstvo“ emočnej detekcie? 

Všetkým nám ide o konverziu publika na zákazníka, respektíve udržanie lojality tých existujúcich. Emócie sú jedným z najdôležitejších faktorov pri nákupnom rozhodovaní. Spojenie emócií a správania buduje aj vzťah so zákazníkom. Emočná reklama má napríklad 3x vyššiu pravdepodobnosť dopozerania alebo 20x viac konverzií na nejaký typ sociálnej akcie.

Zjednodušene ide o softvér, ktorý vďaka počítačovému videniu a strojovému učeniu vie z ľudskej tváre odčítať 6 primárnych emócií (hnev, znechutenie, strach, radosť, smútok, prekvapenie) + neutrálny stav. Nezávisle od toho, či ste muž alebo žena, Slovák alebo Papuánčan, tieto emócie prejavuje každý rovnako. Ich nábeh, intenzitu a odoznenie zobrazí Emotion ID na časovej osi, čím dosahuje priradenie podnetu k vyvolanej emócii. Okrem toho softvér sleduje, ako človeku osciluje pozornosť.

Emotion ID technológiu využíva viacero klientov na Slovensku. Výsledky napríklad ukázali, že na arogantného muža v reklame ženy reagujú strachom, muži zasa hnevom. Ale aj to, že starší muži prejavujú emócie slabšie ako mladé ženy. „Pri vyhodnocovaní spájame dva prístupy – jeden sníma body tváre a druhý reaguje na uhly a tiene,“ hovorí Mária Gabliková, riaditeľka spoločnosti. „Čo sa jednému hnusí, je pre druhého zábavné. Tieto skupiny je dôležité identifikovať a oddeliť. Našou ambíciou je dotiahnuť do dokonalosti práve subjektivitu emocionálneho prejavu pri interpretácii výsledkov.“

Na koľkých respondentov sa uskutočňuje detekcia emócií, aby bola vzorka relevantná?

Toto je rovnako ako pri inej kvantitatívnej metóde, napr dotazníku. Číslo závisí od veľkosti cieľovej skupiny – čiže miery zovšeobecnenia výsledkov.

Ako dlho trvá vyhodnotenie?

Vyhodnotenie výsledkov softvérom eID v podobe kriviek emócií v čase môže mať klient u seba doslova ihneď.

Čo v prípade, že respondent už reklamu videl? Znižuje to hodnovernosť  výsledkov?

Nie, hodnota výsledkov sa neznižuje, ale je to ďalšia zaujímavá informácia. Aj pre mňa bolo prekvapenim, akým smerom a ako výrazne počet vzhliadnutí mení prežívanie reklamy človekom. Predstavme si niekoho, kto videl ľúbivú reklamu – ak sa mu naozaj páčila, pri ďalšom vzhliadnutí tejto reklamy začne prejavovať pozitívnu emóciu hneď na začiatku. Spomenie si na to príjemné. Ak to bol len priemerne vtipný zvrat, človek zostáva pri opätovných sledovaniach nezaujatý alebo dokonca reaguje podráždením už v neutrálnejšom úvode spotu.

Pre ktoré firmy, agentúry je táto metóda najzaujímavejšia? Kedy by sa mala používať?

Technológia Emotion ID je výborný nástroj na spoznávanie publika – sleduje oscilovanie pozornosti, triedi ľudí podla ich miery zaujatia, rozpoznáva trendy v reakciách. Tieto informácie potom prezradia TOP momenty videa. Emotion ID je software využiteľný ďaleko za hranicami marketingu – všade tam, kde má zmysel spoznať nefiltrované reakcie.

V apríli 2015 uskutočnila Emotion ID sledovanie emócií verejnosti na piatich televíznych spotoch. 

    O2 Slovakia - Keď má Zuza; Keď má otec; Keď má šéf
   
VÚB banka - Uvádzací spot Petry Polnišovej
   
SPP - Chata
    
Heineken Slovensko - Zlatý Bažant - Kombajnisti
   
Poisťovňa Dôvera - Bavte sa, je to zdravé

Výsledok je ohodnotený podľa schopnosti reklamných spotov vytvárať úsmev od najsilnejšieho (1) po najslabší (5). Pozrite sa, čo Mária Gablíková, CEO Emotion ID, našla v krivkách emócií.

7 a dosť!

Reklamný spot Poisťovne Dôvera (a v menšej miere aj Zlatého Bažanta) trpel "wear out" efektom. Po siedmom zobrazení ľudia v zásade neukázali žiadny iný výraz ako neutrálny.

Pozitívny odkaz

Najpozitívnejším momentom z testovaných spotov je reklama O2 Slovakia Keď má otec. Je zaujímavé, že "Objavujte férový svet" funguje u operátora od roku 2008 až po dnešok.

"Úlohou reklamy nie je, aby sa ľudia smiali. Existuje mnoho emócií, ktoré sú vhodnejšie pre určité správy a spravia rovnako dobrú službu ako smiech. Nebojte sa emócií svojho publika. Najhoršie je nevytvoriť žiadnu," zhodnotila na záver Gablíková.

Viac k detekcii emocií nájdete na www.emotionid.eu.

Zdroj: kh

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.