Igor Brossmann, foto: Peter Simoník, Komplot
StoryEditor

Druhá polovica Dobrého anjela

23.12.2014, 23:01
Kontroverzný, možno nechcený, ale v každom prípade dosť známy. Igor Brossmann. Alebo ak chcete zakladateľ Dobrého anjela, človek spojený s Wiktor Leo Burrnett, ale aj Paliho kapúrkovou a kampaňou Adoptuj si kravičku.

Povedzte nám „nepamätníkom“, ako ste sa zoznámili s Andrejom Kiskom?

Zoznámili sme sa tak, že splátková spoločnosť, kde bol jedným zo spolumajiteľov, vyhlásila, myslím, že v roku 1996, tender na reklamnú agentúru. Oslovila aj Wiktor Leo Burnett a my sme ten tender vyhrali. Na značkách Triangel, Quatro, Slovenská požičovňa a ďalších som potom s Andrejom a jeho bratom Jarom intenzívne robil, až kým to celé úspešne predali VÚBčke.

 

Kedy vzniklo rozhodnutie o Dobrom anjelovi?

Základný princíp Dobrého anjela (vtedy sme ho tak ešte nevolali) som vymyslel už na jeseň 2003, keď som bol ešte na cestách. Andrejovi Kiskovi sa to veľmi páčilo, a tak po mojom návrate z ročnej dovolenky sme v roku 2004 na tom začali naplno robiť.

 

Prečo ste sa rozhodli skončiť s rozbehnutým biznisom?

Po rokoch v biznise som mal veľkú túžbu robiť niečo iné. Niečo, čo by sa dalo asi pomenovať ako „viac bohumilé“. Mal som veľkú túžbu robiť to priezračne čisto a bez akýchkoľvek zištných alebo vedľajších úmyslov. Aj preto som bol veľmi rád, že sme sa pustili do Dobrého anjela. Musím povedať, že tie prvé dva-tri roky plné vzrušujúcich debát, nápadov a vymýšľačiek, to neuveriteľné nasadenie celého tímu, ale aj obavy, či je to naozaj to, čo má zmysel a či to vôbec dokážeme – to bol až mystický zážitok. Veľa ľudí, aj z brandže, nám vtedy pomáhalo, ale aj veľa ľudí nás vtedy odrádzalo. To bolo, ako keď v hurikáne sedíte na lietajúcom koberci a snažíte sa ho riadiť. Krásne obdobie. Myslím, že z tejto prvopočiatočnej energie čerpá Dobrý anjel svoju silu doteraz. Tie prvé dva-tri roky to bol zážitok na celý život. Obrovský pocit naplnenia, ktorému sa nevyrovnajú žiadne ocenenia, ktoré som získal v reklame.

 

 

Nielen situácia, ale aj váš vzťah s pánom Kiskom je dnes iný ako kedysi.

Teraz je to úplne iné ako na začiatku. Vlastne, už dávno to začalo byť iné. Niekedy v 2008-om  som začal mať intenzívny pocit, že ma Andrej už od prvopočiatku Dobrého anjela klame. A nielen mňa, ale najmä ľudí, ktorí nám nezištne pomáhali. Niekedy v roku 2010 sa mi to definitívne celé poskladalo. Tisíc zdanlivých drobností z minulosti. Zrazu som naplno pochopil, že Andrej od začiatku vošiel do Dobrého anjela nie preto, aby pomáhal iným, ale preto, aby iní pomáhali jemu. Pochopil som, že všetci tí, ktorí sme venovali čas a peniaze Anjelovi, sme v skutočnosti od začiatku financovali politickú kampaň jednému človeku. Keďže som to nedokázal zmeniť, a nechcel som sa na tom ďalej podieľať, tak po dlhom zvažovaní som začiatkom roka 2011 odišiel zo všetkých výkonných funkcií. To som už vedel, že ide na prezidenta. Odvtedy Andrejovi prajem len to najlepšie – čo najďalej odo mňa.

 

Tvrdiť o niekom to, čo hovoríte, je vážne obvinenie. Mali ste nejaké relevantné dôkazy?

Tí, ktorí ma poznajú, vedia, že som zanietený antikomunista aj antificovec. Preto, ak dovolíte, odpoviem vám protiotázkou. Prečo si myslíte, že by som niečo také hovoril, keby som si nebol istý?

 

... a to video, že ste najlepší priateľ?

Pred prvým kolom prezidentských volieb mi zavolal pán Juraj Hrabko zo SME a spýtal sa, či mu do kamery odpoviem na jednu otázku. Povedal som, že odpoviem. Prišiel, položil otázku, pustil kameru, po minúte ju vypol a odišiel. Dovtedy ani odvtedy som ho už nevidel. To je všetko. A že najlepší priateľ? Andrej počas celej kampane obiehal Slovensko a na otázky typu, čo na to jeho spoločník Brossmann, že hlavnou témou jeho prezidentskej kampane je Dobrý anjel, odpovedal, že my sme najlepší priatelia. Takí najlepší, že sa ma na to ani nemusí pýtať. Samozrejme, že klamal, lebo v tom čase sme už tri roky neprehodili spolu ani slovo. To, že som vo videu povedal, že sme veľmi, veľmi dobrí priatelia, bol odkaz pre Andreja, aby o našom vzťahu prestal klamať. A on ten odkaz pochopil. Od toho videa už o mne na verejnosti hovoril iba ako pánovi Brossmannovi. A tak je to dobre.

 

Ale viete, že mnohí vás obviňujú z toho, že video sa objavilo práve počas politickej kampane s cieľom zdiskreditovať osobu pána Kisku? Alebo, ak by vám to video prekážalo, myslím, že dnes nie je problém nájsť a skontaktovať sa s človekom, aby ho prípadne odstránil...

Ja som nezvolával žiadne diskreditačné tlačové konferencie. Mne už v tom čase bol Andrej dávno šumafuk. Na druhej strane však neviem prečo, keď sa ma niekto slušne opýta, nemohol by som povedať svoj názor. Asi je logické, že sa ma to prvýkrát opýtali počas kampane. Ja som to video, ktoré koluje na internete, neinicioval, nevymyslel ani nenatočil. Ale, samozrejme, za tým, čo som v ňom povedal, si stojím. Ak to niekomu prekáža a chce ho dať odstrániť z internetu, nech sa obráti na pána Juraja Hrabka zo SME – on je jeho autorom.

 

No uvedomujete si, že dnes je odborná mienka naklonená v prospech pána Kisku, alebo nie? Vy v podstate ťaháte za kratší koniec.

Po tom videu sa so mnou veľa ľudí, a nielen z brandže, prestalo rozprávať. Je to prirodzená reakcia. Chápem, že po tom, čo sa tu v politike deje, ľudia potrebujú mať vieru aspoň v niekoho. Jednoducho ľudia dnes až bytostne potrebujú veriť, že aspoň ten Andrej Kiska je slušný človek. A tiež chápem, že viera je niečo, čo sa ťažko niekomu vyvracia. V podstate sa to ani nedá, preto ani nemám tú ambíciu ľudí presviedčať. Bol som však vychovaný tak, že nemám mlčať len preto, že väčšina ľudí so mnou nesúhlasí. Pravda často nebýva názorom väčšiny. Viem, že ťahám za kratší koniec. Mám z toho aj drobné problémy, ale to nič. Teším sa, že žijem v dobe, keď slobodne môžem hovoriť, čo si myslím a čo som na vlastnej koži prežil. Pred 60 rokmi, napríklad, môj dedko za takéto niečo dostal v politickom procese doživotie. Takže naozaj je to dnes fajn. Nikoho nepresviedčam, ani mu nechcem brať ilúzie. Len hovorím, že mám so súčasným prezidentom SR zlú osobnú skúsenosť. A to sa vyjadrujem veľmi diplomaticky.

 

Kto je Igor Brossmann? Spoluzakladateľ a dlhoročný líder Wiktor Leo Burnett. Ten, ktorý dal meno Zlatému klincu. Zakladateľ Dobrého anjela, Paliho Kapurkovej a Veľvyslanectva Slnka. Dnes je majiteľom agentúry IGOR BROSSMANN s.r.o.

 

Prečo ste sa vlastne vrátili späť k reklame?

Na Dobrého anjela som minul skoro všetky svoje voľné peniaze. Tak som sa opäť začal živiť reklamou. A na moje prekvapenie som zistil, že ma to opäť baví. Strategická kreativita je totiž to, z čoho mám pri mojej práci najväčší pôžitok. Najkrajšie dni v práci sú tie, keď si zruším všetky stretnutia a robím iba vymýšľačky.

 

Je niečo, čo by ste s odstupom času urobili inak?

Vždy sa teoreticky dá všetko urobiť tisícimi spôsobmi inak a často aj lepšie. Ale nakoniec prakticky to v danej chvíli môžete urobiť len jedným spôsobom. A v tom je to čaro. Preto nič som nemohol urobiť inak. Keďže vtedy som to tak inak neurobil.

 

Čo vás inšpiruje?

Celý život sa snažím aspoň trošičku pochopiť, ako to v tom našom vesmíre funguje. To ma veľmi zaujíma. Preto rád čítam krátke knihy od matematikov, fyzikov, biológov, chemikov a tak. Tiež som si nedávno nahral dokument Tajný život chaosu a som ním teraz úplne pohltený. Púšťam si ho stále dookola a snažím sa pochopiť, čo to tam ten slávny matematik hovorí za inšpiratívnosti. Myslím, že máme byť veľmi pokorní k tomu, čo si myslíme, že vieme o svete.

 

Z čoho máte dnes najväčšiu radosť?

Je šťastie môcť v živote robiť prácu, ktorá vás baví. V mojom prípade takú, ktorá ma opäť baví.  Najväčšiu radosť mám však z mojich štyroch detí. Voľakedy som si to nemyslel, ale čím som starší, tým viac som presvedčený, že práve deti dávajú životu naozajstný zmysel.

 

Kto je dnes váš najlepší priateľ?

Môj najlepší priateľ počas Vianoc bude kniha. Alebo pes?

 

Tento rozhovor vyšiel v magazíne Stratégie, ktorý je práve v predaji.  Kúpte si ho a prečítajte si tiež, prečo sa Igor Brossmann vrátil po rokoch späť do reklamnej brandže, aké má ambície, ale aj o tom, čo je dôležité, aby bola reklama efektívna.

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

Zdroj: Petra Ševčíková, Erika Brindzová

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. apríl 2024 05:49