Zuzana Stanová
StoryEditor

Rozhovor: Orientujeme sa na špecifické cieľové skupiny

03.11.2015, 08:00
Zuzana Stanová, členka predstavenstva spoločnosti Rajo Stratégiám prezradila, ako môže firma rásť aj v čase, keď rozhoduje cena. Čím žije Rajo dnes?.

S: Keď sme si robili monitoring mediálnych výstupov o spoločnosti Rajo, Google nám za ostatné roky ponúkol skôr spravodajské informácie. Ucelenejšie články alebo rozhovory o stratégií spoločnosti, jej kľúčových rozhodnutiach a pod. sme nenašli... Aký je váš vzťah s médiami?

Máte pravdu, nekomunikovali sme intenzívne smerom von a ani to nebola naša stratégia. Viac sme sa prezentovali inováciami, produktovými novinkami, prioritne sme sa sústredili na konečného spotrebiteľa. Doteraz sme si PR zastrešovali vo vlastnej réžíí. V polovici tohto roka sme však začali spolupracovať s PR agentúrou s cieľom posilniť našu PR komunikáciu.

 

S: Dufam, že našim rozhovorom všetko dobehnemeJ... Na úvod mi nedá neopýtať sa, čo pre vás osobne znamená Rajo?

Je to môj life job. Rajo je silná a pre mňa dôležitá značka, pre ktorú pracujem už 15 rokov.

 

S: Považujete Rajo za domácu značku?

Určite áno. To, že za nami stojí nemecký majiteľ neznamená, že nie sme domáci. Rajo je slovenská značka a týmto smerom komunikujeme aj naše portfólio. Nakupujeme mlieko od slovenských farmárov, všetky produkty (okrem masla) vyrábame na Slovensku. Profilujeme sa ako slovenský výrobca a tak sme aj vnímaní našimi spotrebiteľmi.

 

S: Aby sme si trošku zosumarizovali históriu, ktoré míľniky boli pre firmu kľúčové?

História spoločnosti sa píše od roku 1992, kedy sa pôvodný Milex zmenil na akciovú spoločnosť. Z dielne Milexu pochádzal napríklad úspešný RAcionálny JOgurt, ktorý dal neskôr meno celej spoločnosti. V roku 1993 vstúpila do spoločnosti firma Sherdinger. Z môjho pohľadu bol asi najvýznamnejší rok 2001 a to vstupom akcionára, spoločnosti Meggle, ktorá sa o dva roky neskôr stala jediným majiteľom Rajo.

 

S: Aké najdôležitejšie zmeny priniesol Meggle?

Výrazným prínosom sú investície do našej spoločnosti. Meggle je rodinná firma so 128 ročnou tradíciou. Vieme, že pán majiteľ nám verí, o čom svedčí aj výška doterajších investícií do našej spoločnosti, a to na úrovni viac ako 55 mil. euro.

 

S: Podpísal sa prínos nového majiteľa pod hospodárske výsledky?

Rajo patrí medzi marketlídrov vo všetkých segmentoch, v ktorých pôsobíme. A jedným z faktorov, ktoré nám pri tom pomáhajú sú aj investície. Mliekarenský priemysel dlhodobo nevykazuje pozitívne čísla, čo je určite aj dôsledkom nízkej spotreby mlieka  a mliečnych výrobkov na Slovensku v porovnaní s krajinami EU. Mlieko predstavuje pre spotrebiteľa základnú potravinu, komoditu, čo automaticky evokuje, že musí byť prirodzene lacné. Takéto vnímanie nám určite neprispieva k pozitívnym výsledkom.

 

S: O akých podieloch v top segmentoch hovoríme?

Medzi najväčšie segmenty patria kyslomliečne produkty, kde je našou vlajkovou loďou Acidko. Dlhodobo si udržuje pozíciu lídra a patrí mu viac ako 40 %-ný podiel na trhu.(Zdroj: Nielsen ) Našim cieľom je jeho pozíciu udržať, pretože rásť s takým vysokým podielom je veľmi náročné. Tiež môžem spomenúť segment cottage cheese, do ktorého sme vstúpili v roku 1998 a do súčasnosti sme aj tu marketlídrom.

 

S: A aká je situácia v segmente jogurtov? Tu cítiť asi najväčšiu konkurenciu ako nadnárodných koncernov, tak slovenských značiek...

Tento segment je trošku zložitejší a do značnej miery ovplyvnený komunikáciou a jej intenzitou. Takže aj náš podiel je takpovediac kolísavý. Stále sa však radíme medzi marketlídrov. A áno, trh jogurtov je veľmi saturovaný a práve tu cítiť najväčšiu konkurenciu.

 

S: Objemovo najväčším segmentom je mlieko...

Tento segment sa vyznačuje výrazným podielom mlieka pod privátnou značkou. Viac ako 2/3  objemu trhu sú mlieka v ponuke pod privátnou značkou. Z brandového portfólia trvanlivých mliek je náš podiel na úrovni 13 % a v čerstvom mlieku je náš podiel 9%. (Zdroj: GfK Slovakia )

 

S: Aký je postoj Rajo k privátnym značkám?

Privátne značky sú súčasťou našej stratégie. Uvedomujeme si, že tento segment je najrýchlejšie rastúci segment v každej produktovej skupine. A pokiaľ na ňom nebudeme participovať my, tak to urobí niekto iný.

 

S: V ktorom segmente máte najväčší podiel privátnych značiek?

V trvanlivom mlieku.

 

S: Zostaňme ešte pri mlieku. Ako prví ste na trh uviedli novinku Mlieko Plus obohatené o vápnik a vitamín D. Ako vznikla idea?

Ide o produkt s pridanou hodnotu. Dlho sme uvažovali nad týmto produktom. A pretože slovenský trh neponúkal obohatené mlieka, videli sme v tom veľký potenciál. Aj keď vždy je to obrovské riziko, prichádzať s niečím úplne novým. Inšpirovali sme sa aj zahraničím, kde je podiel mliek s pridanou hodnotou väčšinový ako napríklad trh v Španielsku alebo Portugalsku.

 

Celý rozhovor si môžete prečítať v októbrových Stratégiách.

Zdroj: rm

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. apríl 2024 14:44