05.01.2016, 15:10

Sociálne siete v roku 2016: Plánovať obsah dopredu sa neoplatí (veľká anketa)

Šiesti odborníci hovoria, čomu sa značky v nasledujúcom roku na sociálnych sieťach nevyhnú.

Sociálne siete v roku 2016: Plánovať obsah dopredu sa neoplatí (veľká anketa)

Odborníkov sme sa pýtali, aké sú prognózy na rok 2016 a na čo by sa značky mali pripraviť, ak chcú byť úspešné na sociálnych sieťach.

Anketa:

  1. Akú najväčšiu zmenu podľa vás spozorujeme v roku 2016 na sociálnych sieťach (čo bude výrazný trend, ktorému sa budú musieť značky/firmy prispôsobiť najvýraznejšie)?
  2.  
  3. Čo bude najväčšou chybou, akú značky spravia na sociálnych sieťach v roku 2016?
  4.  
  5. Čo bolo pre vás ako správcov sociálnych sietí najväčšou výzvou na sociálnych sieťach v roku 2015?

 

Lucia Tilandyová

senior online manager

DIVINO

 

"Zákazníci na Facebooku budú dostávať lepší servis."

 

1. Jeden z najvýraznejších trendov a zmien na sociálnych sieťach v roku 2016 bude určite napredovanie v oblasti komunikácie značky prostredníctvom autentického a audiovizuálneho obsahu postov, kde najväčším prekvapením majú byť živé videá (live streamy). Novinkou a prichádzajúcim trendom zo zahraničia je preto napríklad aj mobilná aplikácia od Twitter - Periscope, ktorá umožňuje streamovať videá ľudí naživo z celého sveta Tiež narastá popularita 3D vizuálov, gifov a reálnych fotografií produktov. V roku 2016 môžeme očakávať veľké zmeny aj v oblasti inovácie zákazníckeho servisu na Facebooku, konkrétne redizajnu a množstva nových funkcií v messangeri, s cieľom maximálneho využitia komunikácie s fanúšikmi v súkromí. Firmy a značky v roku 2016 budú musieť prispôsobiť svoju marketingovú stratégiu individuálnym potrebám fanúšikovskej základne - menej cieliť na „likes“, viac na „engagment“ a byť ochotní investovať viac do platenej reklamy.

2. Najväčšou chybou značiek by bolo, pokiaľ by sa dostatočne nepoučili z chýb na sociálnych sieťach v roku 2015. S tým súvisí aj správny výber skúseného social media managera, ktorého práca je vášňou a nie iba „nutnosťou“.  Každá značka by si mala pripraviť do zálohy krízový plán a nepodceňovať sociálnu sieť, naopak, vnímať ju ako podstatnú a dôležitú súčasť každej kampane, či marketingovej stratégie. Mnohé značky nevyužívajú inú sociálnu sieť ako Facebook, čo je veľká škoda. Každá sociálna sieť prináša iné benefity a preto sa v roku 2016 netreba báť experimentovať aj pri sociálnych sieťach ako Instagram, Snapchat, Pinterest, Twitter a podobne.

3. Najväčšou výzvou bolo určite zvládnutie zvýšených nárokov fanúšikov na sociálnej sieti počas hektického predvianočného obdobia pre klienta DHL Parcel, s cieľom podpory pozitívnej reputácie a humanizácie spoločnosti, ako aj rýchly, spoľahlivý a kvalitný zákaznícky servis pre klienta Budiš počas veľkej letnej retro kampane s SMS súťažou o 101 bicyklov. Všeobecne, najväčšími výzvami v roku 2015 boli zvládnuté tie situácie, ktoré sa mohli veľmi rýchlo otočiť na krízové, no vďaka rýchlemu a uváženému zásahu skončili v pozitívny prospech značky. 

 

Jaro Horváth

social media manager

Creo Young/Rubicam

 

"Post na Facebook striktne každý druhý deň, aj keď nemáme čo povedať - verím, že tomu je už koniec."

 

1. Sociálne siete na Slovensku sú stále viac o kvantite než o kvalite, často akoby "pásová výroba príspevkov". Tým však, že nám vyrastá generácia skusených social media managerov, ktorí vedia, že sociálna sieť nie je firemné smetisko, ale sú schopní vystavať kvalitné komunikačné stratégie aj za rámec social media, verím, že komunikačnej vate v zmysle: "Post na Facebook striktne každý druhý deň, aj keď nemáme čo povedať”, nastane postupne koniec. Obsahu, ktorý, úprimne, väčšinou aj tak nikoho nezaujíma, ubudne a pozornosť sa presunie na jeho kvalitu. Celkovo fungovanie social media kvôli narastajúcej konkurencii čiastočne zdražie (najmä platený zásah), na druhej strane však prinesie opäť o kus viac relevantných kampaňových leadov a konverzií.

2. Ak sa budú snažiť komunikovať v štýle roka 2015. A ak budú aj naďalej vytrvalo ignorovať vzácne insighty, ktoré im sociálne médiá denno-denne a v podstate zadarmo servírujú.

3. Komunikovať paralelne na viacerých sociálnych sieťach (Facebook, Twitter, Instagram atď) a segmentovať komunikáciu podľa zamerania tej ktorej sociálnej siete / cieľovej skupiny. Byť “up to date” a neustále plynulo implementovať social media novinky do každodennej praxe a zároveň urobiť zo social media silný kampaňový / customer care a PR kanál.

 

Nela Pazderková

social media manager

Elite Solutions

 

"Ľudia už nehľadajú cez Google. Hlavným kanálom sa stáva Facebook."

 

1. Na vzostupe bude určite live- streaming. Je to nová forma komunikácie, ktorá svojim spôsobom predbehla písaný text či statické obrázky. Live streaming je podelenie sa o svoj zážitok ihneď, v danej chvíli. Už nemusíte čakať, kým prídete domov a dáte post. Jednoducho danú situáciu zastreamujete. A to napríklad prostredníctvom Periscope, Facebooku či Snapchatu... Veľkou vecou je aj fakt, že Facebook sa (najmä) pre malé značky stáva hlavným kanálom. Ľudia si vás už nevyhľadajú prostredníctvom Google, ale jednoducho cez Facebook. 

2. Neviem, či sa táto téma dá ohraničiť na jednu najväčšiu chybu. Avšak za jednu z tých najhorších považujem, ak značka nepozná svoju cieľovku. Ak netvorí personalizovaný obsah a nereaguje personalizovane. Viď tohtoročné komunikačné nedorozumenie istého obchodného reťazca, ktorého odpovede pobavili snáď všetkých. Akurát, že na vlastný účet...

3. Opäť by som to negeneralizovala len na jednu výzvu. Napríklad Facebook sa mení ako počasie, teda tie výzvy prichádzajú obrazne povedané každým dňom. Ale super výzvou, zmenou bolo určite pridanie Instagram reklám. Práve tie nám otvárajú úplne nové možnosti, či už sa to týka nového publika, alebo reklamného formátu. A okrem toho sú sociálne siete neustálou výzvou. Predsa vytvoriť obsah, ktorý bude spĺňať požiadavky značky a zároveň je zábavný a prínosný,  je (väčšinou) príjemný challenge.

 

Peter Galko

creative director

Adbee digital

 

"Ak sa rast AdBlocku nezastaví, budú sociálne média efektívnejším médiom v porovnaní s tradičnou display reklamou."

 

1. V roku 2016 sa (dúfajme) na Slovensku dočkáme nových sociálnych sietí. Po rokoch, kedy sa okrem Facebooku neoplatilo riešiť (skoro) nič iné, sa začína ukazovať, že sú minimálne ďalšie 2 sociálne siete, pri ktorých sa dá hovoriť o masovom zásahu – Instagram a Snapchat. Obe siete majú na Slovensku desaťtisíce až státisíce používateľov, avšak ich business potenciál zatiaľ veľa značiek nepreskúmalo. A sú to sociálne siete, na ktorých je možno osloviť mladých ľudí, pre ktorých už Facebook nie je dostatočne sexy. Ďalšou zmenou bude prechod od tradičného plánovania contentu na týždne dopredu k real time update-om. Neočakávam síce v tejto oblasti revolúciu, ale značky si postupne začnú uvedomovať, že aktuálny obsah má omnoho vyšší engagement u fanúšikov ako tradičný vopred naplánovaný (a často generický) content. Treťou zmenou môže byť masívnejší presun online rozpočtov do sociálnych sietí. Pokiaľ sa rast AdBlocku nezastaví, alebo nespomalí, budú sociálne média čoraz efektívnejším médiom v porovnaní s tradičnou display reklamou.
 
2. Ignorovanie špecifík. Obávam sa, že nárast využívania iných sociálnych sietí prinesie veľa značiek, ktoré budú obsah medzi sociálnymi sieťami kopírovať. Už dnes však vidíme, že to, čo funguje na Facebooku nemá napríklad na Instagrame šancu na úspech. Facebook je o obojstrannej komunikácii s publikom, Instagram bude fungovať iba so skutočne dobre vyzerajúcimi obrázkami alebo videami a Snapchat bude druhým YouTube-om.
 
3. Rok 2015 bol rokom videa. Video sa vďaka vysokému reachu a engagementu rýchlo stalo neoddeliteľnou súčasťou obsahu všetkých firemných Facebook stránok. Výzvou pre agentúry bolo navrhnúť obsah tak, aby sme s videom dokázali pracovať flexibilne a za čo najnižšie náklady. Druhou výzvou bol pokračujúci nárast počtu používateľov, ktorý na Facebook primárne chodia z mobilov. Všetok obsah preto musel byť navrhovaný tak, aby bol rovnako dobre pochopiteľný, čitateľný a užitočný pre návštevníka z mobilu a návštevníka z desktopu. Značky budú musieť pre každú sociálnu sieť rozpracovať vlastnú stratégiu.

 

Lukáš Švaro

head of digital department

MADE  BY VACULIK

 

"Livestream urobí kampane zaujímavejšími. Tí, ktorí to nepochopia, budú donekonečna obtáčasť svoje televízne spoty so stále neúspešným výsledkom."

 

1. Nemyslím si, že príde jeden trend, ktorý zásadne zmení fungovanie sociálnych sietí a rozbije tak súčasné status quo. Skôr si myslím, že aj tento rok to bude séria vecí, s ktorými bude musieť každá značka bojova, a to:

Dominancia videa: To, čo začalo minulý rok sa naplno prejaví aj v tomto roku. Facebook bude tlačiť video, čo je jednak vyústenie vojny s Googlom o dominaciu nad video obsahom, avšak z mojho pohľadu je tu najdôležitejší samotný užívateľ. V pretlaku rozličných článkov a fotiek, ktoré denne vidí vo feede, je práve kreatívne spracované video to, čo ho môže najviac zaujať. To chápe aj Facebook a preto najväčší reach dosahujú práve videá a zároveň novinky ako livestream - pekná kópia sociálnej siete Periscope, prípadne 360-kové videá svedčia o tom, že pre Faceebook je toto kľúčový segment. Myslím, že šikovný marketéri toto pochopia a aj v tomto roku tak uvidíme veľa kampaní postavených na videách, ktoré budú často spojené s online celebritami. Ak toto spojenie bude vtipné a zaujímavé, tak aj v tomto roku sa dočkáme uspešných online kampaní ako bola Fofola, Evelyn je strong, prípadne Tatra academys. Kampane sa však vďaka live streamingu budú môcť stať ešte zaujímavejšie a interaktívnejšie. Tí, ktorí to nepochopia, budú na Facebooku naďalej tvrdohlavo obtáčať svoje televízne spoty. Samozrejme v skrátenej podobe, no s rovnako neúspešným výsledkom. 

Ak chceš traffic na stránku, tak si zaplať: Facebook bude chceť zarábať aj tento rok a logicky tak bude pokračovať v znižovaní organického reachu. Čiže takmer všetky značky budú musieť tomuto trendu prispôsobiť svoje budgety. Zároveň to vnímam ako veľkú príležitosť pre agentúry, vymýšľať obsah, ktorý bude natoľko zaujímavý, že si ho budú ludia sami šíriť a klient tak ušetrí na promovaní svojich statusov. Čiže opäť raz bude platiť milionkrát opakované pravidlo: content is the king.

Konečne výraznejší nástup menších sociálnych sietí: Možnosti cielenia reklamy prípadne postupné prekonanie kritickej masy hlavne u mladšej cieľovej skupiny, bude mať za následok, že konečne aj na Slovensku začneme pravidelne vidieť kampane na sieťach ako Instagram, alebo Snapchat. Napríklad pri spolupráci s youtuberom Selassie na kampani na Morcadellu nám Instagram generoval oveľa väčší traffic ako jeho Facebook stránka. Čiže po rokoch čakania môžeme začať robiť kampane s väčším zásahom aj tu. 

Budeme sa z Facebooku stále preklikávať na klasické podstránky? Instant articles - novinka od Facebooku zameraná hlavne na vydavateľov s cieľom vešať svoj obsah priamo na Facebook a nie k sebe na web nesie v sebe hlbšiu otázku - má význam nútiť užívatela preklikávať na web značky, alebo mu dať všetky informácie priamo na mieste, kde je mu to viac prirodzené? Otázka, s ktorou sa budú musieť vysporiadávať všetky agentúry.

Z videa na virtálnu realitu? Na Slovensku sa takýchto kampaní asi nedočkáme, ale Facebook určite výraznejšie potlačí svoj nákup za 2 miliardy - Oculus Rift. Čiže osobne sa veľmi teším, ako sa značky vo svete vo väčšej miere popasujú s touto hračkou. Po videu sa tak Facebook časom začne čoraz viac zameriavať na virtuálnu realitu.

 

2. Priznám sa, že nie som vševed, ale tipol by som si, že to bude taká klasika - príliš veľa nudných produktových statusov, snaha o edukáciu na mieste, kde sa chodia ľudia zabávať, nejednotný tone of voice a v neposlednom rade nejasná komunikácia s fanúšikmi stránky, ktorá ľahko vyústi do problémov, ako sme to tento rok videli už pri legendárnom poste obchodu Billa.

 

3. Asi nebyť nudný. Ide totiž o to, že produkty vašich klientov sú viacmenej stále rovnaké, no vy musíte počas roka o nich viackráť hovoriť tak, aby vyzerali zaujímavo. A keď to už robíte od vzniku Facebooku, a stále hovoríte napríklad o tom istom spotrebnom úvere, je to celkom slušná fuška. 

 

 

Peter Šebo

CEO

PS:Digital

 

"Najväčšiu chybou marketérov bude, ak budú sociálne siete využívať iba na hard-sell."

 

1. Myslím si, že mladí budú naďalej hľadať alternatívy k dominantnému Facebooku a získa tým najmä Instagram, Snapchat a možno ďalšie siete, o ktorých v tomto momente ešte ani netušíme.

2. Najväčšou chybou bude podľa mňa to, ak sa zamerajú na čistý hard-sell a prestanú sa snažiť o sociálnu interakciu so svojimi fanúšikmi a potenciálnymi zákazníkmi. Ak sa z Facebooku a ďalších sociálnych sietí stane z pohľadu značiek “nová televízia”, ich zmysel sa takmer úplne stratí. A aj v roku 2016 by sa malo podľa mňa za “trestné činy v marketingu” považovať ignorovanie sociálnych sietí ako ideálneho priestoru pre budovanie konverzácií medzi značkami a ľuďmi.

3. Trollovia, nerelevantné komentáre a zbytočné zahlcovanie priestoru “spamom”. Taktiež rast cien (reklamy) najmä na Facebooku postupne mení pravidlá inzerovania.  

Zdroj: Erika Brindzová